Hej,

Har bytt ett gäng brytare (ja samtliga i hela huset) till Eljo Trend under det senaste året. Ett par av dessa blev liksom tröga när jag monterade dem, det är liksom inte mjukt att trycka på/av utan krävs en hård tryckning. Det verkar (jag kan ha fel här) som att detta händer när jag monterar dit själva plastknappen (det krävs ju lite tryck för att göra detta).

Jag har tänkt att detta ska ge mig sig efter ett antal hundra tryckningar, men på ett år så har det inte blivit ett dugg bättre.

Är detta ett vanligt fel eller är det någon justering man kan göra för att fixa detta "fel". Har jag gjort något fel vid monteringen som orsakat detta? Av totalt ca 15 brytare så är 3 på detta sätt. En är riktigt dålig och 2 lite sämre.

Inköpta vid olika tidpunkter från olika ställen (allt från jula och clas ohlsson till elbutik.se).
 
Sitter brytarhuset och ramen rakt i dosan då? Dosan kanske inte når riktigt ut till väggen så att brytaren buktar in när den skruvas dit?
 
Om brytaren sitter i en kombinationsram och de olika apparaterna inte är i linje och med fel cc-avstånd får man oxå detta fenomen.
 
Eller så är det "plastbiten" som låser fast ramen som inte är riktigt intryckt i ramen, pilla bort "knappen och kolla hörnen på "plastbiten"
 
Felmonterat annars har du fått ett antal måndagsexemplar, men det är ju knappast sannolikt. :)

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Sitter brytarhuset och ramen rakt i dosan då? Dosan kanske inte når riktigt ut till väggen så att brytaren buktar in när den skruvas dit?
Detta kan vara en trolig förklaring då jag har en dålig vana att dra åt för hårt. Dosorna sitter kanske 3-4 mm innanför gipset och sen är det väl ytterligare 10 lager gamla tapeter utanför. Kan man felmontera på något annat sätt? Eftersom jag fått in mer än 10 st som funkar perfekt så tror jag knappast jag gör något fundamentalt fel (jag har inte tummen mitt i handen).

Det är gamla dosor med m3 skruv och de är ju lätt hänt att dra för hårt. Ska prova och se om en stund.
 
Det var som Bo skrev, jag hade dragit skruvarna för hårt så att själva metalldelen av brytaren buktade svagt inåt. Otroligt att det kan vara så känsligt, men nu har man lärt sig det! Åtgärdat och fungerar perfekt nu!

Tack för hjälpen.
 
Det är ju ett bra test på att man spikat dit dosan rakt och i våg d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.