Hej!

Vi ska köpa fyra lysrörsarmaturer till vårat garage. Efter lite sökande på nätet verkar det vara T5-armaturer som är framtiden (även om utbudet av IP44/60 armaturer verkar dåligt). Problemet är bara att under kalla vintrar hade vi inte tänkt att ha varmare än någon enstaka plusgrad där inne.
Jag hittade ett Lumilux Constant lysrör som skulle ge 90% av effekten i denna temperatur, men som hävdar att andra lysrör bara ger ~50%. Är det inte bättre att använda T8 istället?

När vi ändå är inne på ämnet, vet någon om T5 eller T8 ger mer störningar på mobiltelefoner/trådlösa nät?
 
Lysrör stör inte några datanät, tänk bara på alla kontor som är belysta med lysrör.

Så länge det är plusgrader brukar lysrör inte ha några problem (de tycks snarast hålla längre i kallförråd och liknande). Har inte så mycket erfarenhet av t5:surprised:r, men jag kan inte tänka mig att det blir några problem.
 
Nu har jag lite dålig kläm på T5 och T8, men de gamla 38 mm rören har större chans att starta vid - 25 än de vanligare 26 mm rören. Jag vet för det sitter gamla hederlig i min ljusskylt (och den tänds varje dag oavsett temperatur vid mörkrets inbrott (därför har jag larm)).

Jag behöll mina vanliga glödlampor i kallgaraget, startar på ett kick.

Det finns polarrör men listpriset är runt 400 spänn per rör.

Protte
 
T5 är de jättesmala och T8 är de som man är uppvuxen med. T10 är de riktigt tjocka.

//Patrik
 
De kan funka. Men de tar en jävla tid på sig att tända till full styrka.
 
Tack för alla svar. Vi kompletterar även med en glödlampa för "passage" genom garaget, så vi behöver inte några särskilt snabba lysrör.

Det blir nog T5:surprised:r i alla fall. De gånger man ska göra något i garaget så drar vi nog på lite mer värme ändå.
Vi har hittat en IP-65:armatur hos Biltema, det står dock "Avsedd för 2 st. lysrör 28 W", tror ni det fungerar med lysrör på 54W (Lumilux HO Constant) bara längd och fäste är rätt?
 
Det är olika längd på lysrören beroende på effekt.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det är olika längd på lysrören beroende på effekt.

//Patrik
Ja, fast på armaturen står det:
"Avsedd för 2 st. lysrör 28 W, 1149 mm."

Och på lysrören står det:
"FQ 54 W/830 HO CONSTANT 54W 1149 x 16 mm"

Funkar de ihop ändå?
 
Troligtvis inte - normalt är drivdonet bara anpassat för en styrka, dvs HE28 rör (Där HE står för High Efficiency, dvs mer ljus per watt). 54 wattarna är av HO-Typ (High output, högsta ljusstyrka för den längden). Dyrare drivdon kan hantera flera sorter, men det står då på själva drivdonet. Kolla upp med biltema, om de inte vet kan man kolla på själva drivdonet i armaturen. Tror själv inte att de klarar annat än just 28W - även värmeutvecklingen blir ju annorlunda, 54w rör blir klart varmare än 28w...
 
Det står på drivdonet om det funkar. Vissa HF-don är bara för en effekt. Men det finns tex 2x14-35W

Lite lurigt med T5 rör då det finns lika långa rör med samma effekt. 35W och 28W är samma längd om jag inte minns fel.
 
Känns onödigt med IP65 armatur i ett garage... räcker gott med IP44, Om du inte ska tvätta bilen där då.
 
Ang. längd och T5 lysrör:

28w och 54w är ca. 1200mm långa
35w, 49w och 80w är ca. 1500mm långa.

Jag rekommenderar T5eco (brukar ha något lägre effekt 25w vs. 28, 50w vs. 54 o.s.v) rör om de inte skall ljusregleras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.