Jag pratade i går med en återförsäljare som säljer både pelletskaminer och vedkaminer. Han spydde galla i en halvtimme över pellets (som jag var intresserad av). För att sammanfatta missnöjet menade han att:
- de inte alls kunde värme upp så stora utrymmen som utlovades.
- de var på sikt dyra i drift.
- det var många konstruktionsmässiga problem med dem.
- de krävde väldigt mycket service och underhåll som den normalhändige inte klarade av.

Som slutkläm menade han att många kunder ångrade sig bittert och slängde ut dem efter något år och att installörer som hade självbevarelsedrift snabbt som ögat slutade sälja dem.

Det här går helt stick i stäv med vad jag hört tidigare. Några kommentarer?
 
Att jämföra en vedkamin med en pelletskamin på det sättet är väl ganska svårt.. ::)

Jag menar, en vedkamin saknar ju all den automatik och styrning som normalt finns i en pelletskamin. Det är klart att de blir mer komplicerade, och kräver en helt annan form av service och underhåll. Om det var försäljarens företagsidé, så borde han väl snarare vara glad åt allt arbete det ger.. :D

Det här med att de inte kan värma upp alls så stora utrymmen som utlovas, har ju också en mängd andra påverkande faktorer. Men visst, jag tror säkert att man skall ta tillverkarens utlovade prestanda med en nypa salt. Men det gör man ju med så mycket annat också, eller?
 
Jag håller helt med om att det är svårt att jämföra en vedkamin och en pelletskamin. Att en liten pelletskamin dessutom skulle kunna värma upp 200 kvm, som vissa tillverkare påstår är jag mycket tveksam till!

Frågan är dock om man köper sig en massa strul om man satsar på en pelletskamin. Är det någon här som köpt en och ångrat sig eller haft mycket problem?

Vi har direktverkande el i dag, samt en luftvärmepump som jag inte ger mycket för. Kanske en Cronspis e.dyl. med fläkt är ett säkrare köp?
 
henfo skrev:
Jag pratade i går med en återförsäljare som säljer både pelletskaminer och vedkaminer. Han spydde galla i en halvtimme över pellets (som jag var intresserad av). För att sammanfatta missnöjet menade han att:
- de inte alls kunde värme upp så stora utrymmen som utlovades.
- de var på sikt dyra i drift.
- det var många konstruktionsmässiga problem med dem.
- de krävde väldigt mycket service och underhåll som den normalhändige inte klarade av.

Som slutkläm menade han att många kunder ångrade sig bittert och slängde ut dem efter något år och att installörer som hade självbevarelsedrift snabbt som ögat slutade sälja dem.

Hej

Jag har en ganska gammal pellets kamin en envirofire EF3 ca 11 år gammal.
Den service jag gjort under alla år är att byta ut fläktregleringen (en potentiometer som drabbades av åsknedslag) samt en ny brännkopp. totalt delar för 900:-
inget av dom var svårt att byta ut själv gick på mindre än 10 min.
Kaminen sänkte min elförbrukning rejält mer än 60% trots att jag bor i ett gammalt och otätt hus.Som säkerhet vid elavbrott använder jag en 12-220 omvandlare från biltema på 300W som fungerar utmärkt ger ca 6 timmar drifttid under ett elavbrott med mitt gamla batteri.

Min kamin kräver uraskning/rengöring varannan dag underhållet gör jag veckovis med en större rengöring och översyn. någon gång per år öppnar jag sidorna och rengör elektronik/mekanik och oljar upp rörliga delar. Det brukar jag göra innan jag ställer kaminen för sommaren så att den är klar för vinterhalvåret.

Kan inte påstå att det är mycket arbeta alls eller mycket service.
kanske är det mera service på nyare kaminer som ofta har digital styrning och "flaschiga" displayer. Den modellen fungerar inget vidare på landsbygden då man ganska ofta drabbas av åska och överspänningar som tar liver av elektronik aldeles för enkelt.

Visst jämfört med att slänga in några vedträn och en braständare så är det väl mera arbete.. men mindre aska och renare runt eldstaden blir det med pellets.

Jag är nöjd och kommer till våren att byta till en vattenmantlad kamin och ett vattenburet radiatorsystem som jag som bäst håller på att montera ihop.

Steffe

Det här går helt stick i stäv med vad jag hört tidigare. Några kommentarer?
 
  • Gilla
Releona
  • Laddar…
Bra droopy! Jag återkommer till dig när jag får problem ... ;)

Jag har valt en liten EcoBaby som (förhoppningsvis) sätts igång på tisdag för att testköras. Effekten är 1,7 - 5,1 kW och sägs värma 30-100 m². För att skjutsa värmen runt i mitt lilla hus på 106 kvm har vi lagt in rör i taket inkl liten extra fläktmotor. Jag räknar krasst med att ha pelletskaminen som huvudvärmekälla under vintermånaderna i mitt Skånehus. Jag har oroat mig lite för merarbetet med rengöring etc efter att ha haft olja i mitt tidigare hus. Samtidigt bör en pelletskamin vara smidigare och effektivare än en vedspis om man inte bara ser till mysigheten. Att bära in ved ideligen lockar mig inte. Att hugga & stapla ved är heller inget alternativ för mig.

henfos försäljare gillar nog inte elektronik etc ... det är väl därför han inte vill sälja pelletskaminer ;) - antagligen har han fått bistå med igångkörningsproblem vilket inte är aktuellt för en konventionell vedkamin.
 
Bor i norrbotten, kör pellets, byter mot vedkamin, hatar pellets :p :p :p Rackel och åter rackel...
Vi har haft vår i 5 år, haft hit service gubbar MINST en gång per år >:( Fläktarna har vobblat och fläktar har brunnit, säkringar går och tändstiftet funkar inte länge, den surrar skrammlar och låter + att den virrvlar hundhår och blåser ut ett vitt damm som lägger sig prydligt över hela inredningen... ::) ;D ( kan tillägga att vi dammsuger ca 5 ggr/vecka )
 
Usch - det låter inget vidare :-?. Vilken kamin har du kört?
 
FruThorneus skrev:
Bor i norrbotten, kör pellets, byter mot vedkamin, hatar pellets :p :p :p Rackel och åter rackel...
Vi har haft vår i 5 år, haft hit service gubbar MINST en gång per år >:( Fläktarna har vobblat och fläktar har brunnit, säkringar går och tändstiftet funkar inte länge, den surrar skrammlar och låter + att den virrvlar hundhår och blåser ut ett vitt damm som lägger sig prydligt över hela inredningen... ::) ;D ( kan tillägga att vi dammsuger ca 5 ggr/vecka )

Vad har du för kamin ?
Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. Sköter man kaminen och rengör den enligt tillverkarens rekomendationer brukar det vara väldigt lite problem.
Men visst finns det både bra och dåliga märken och även måndagsexemplar.

En vedkamin ger gu en hel del stök och smuts invid kaminen betydligt mera aska och kol som skall tas omhand.Mer förhantering i form av att hugga,såga,klyva (eller betala för det). Dessutom många fler inlägg av ved för att få ut samma mängd värme.
För min del är nog pellets ett bekvämare val och det har fungerat bra i nästan 10 år nu med samma kamin. Lånade en decibell mätare på jobbet och mätte ljudet 1 m från kaminen det blev 41 dB vilket är mindre än en del moderna maskiner.

Har förövrigt aldrig bytt fläktar eller givare i min kamin den bara spinner på.

Vore intressant att få veta vilket märke du har på din kamin.

Steffe
 
kan också tillägga att det kostar oss lika mycket på 1 år med pellets som 3 år med ved ;) Då kan det gärna få vara lite extra jobb... ( ska sätta in en Tulikivi ) :) :)
 
D droopy skrev:
Vad har du för kamin ?
Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. Sköter man kaminen och rengör den enligt tillverkarens rekomendationer brukar det vara väldigt lite problem.
Men visst finns det både bra och dåliga märken och även måndagsexemplar.

En vedkamin ger gu en hel del stök och smuts invid kaminen betydligt mera aska och kol som skall tas omhand.Mer förhantering i form av att hugga,såga,klyva (eller betala för det). Dessutom många fler inlägg av ved för att få ut samma mängd värme.
För min del är nog pellets ett bekvämare val och det har fungerat bra i nästan 10 år nu med samma kamin. Lånade en decibell mätare på jobbet och mätte ljudet 1 m från kaminen det blev 41 dB vilket är mindre än en del moderna maskiner.

Har förövrigt aldrig bytt fläktar eller givare i min kamin den bara spinner på.

Vore intressant att få veta vilket märke du har på din kamin.

Steffe
Hur mycket pellets går det åt för dig vinter halvåret . Är det luft pelletskamin du kör ??
 
Normalt drar den ca 2 säckar per dygn om det är riktigt kallt 3st (under -15) Jo det är en luft kamin heter snvirofire och var en av de första i Sverige (Kanadensiskt företag tror jag) Den kamin jag har finns det fortfarande reservdelar till att köpa på Ebay och från tillverkaren i Kanada.

Numera går kaminen mest som trivsel och nödvärme då elen lagt av då jag investerat i Bergvärme.
 
Det låter som dom drar en del vete sjutton i fall det blir billigare än en luftvärmepump jag har i dag ca 3500 kr månaden vinter halvåret gammalt oisolerat tvåplanshus från 1909 med stockar i väggarna
 
Du får nog ha 2 eööer 3st luftvärmepumpar för att få samma eggekt som en ordentlig pelletskamin. Väldigt få luftvärmepumpar ger 9-12Kwh vilket min kamin kan ge. Har en gammal LVI luftv'rmepump som ger 3500w som bäst skulle behövas 3 st sådana för att motsvara pellets kaminen.

En del större kaminer kan ge 10-24KWh vilket kan värma ett hyggligt stort hus om man kan få runt värmen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.