Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag tror starkt trafokabeln inte får klippas för att man då riskerar fuktproblem. Jag har dragit in mina kablar genom ett källarfönster och har trafona inomhus så jag har inget bekymmer med kablarna som de är, men hade jag det skulle jag inte tveka att modifiera så det passar. Men har man dem ute gäller det att få det tätt. Dock: Klipper man kabeln så ryker garantin, kom inte och gnäll om du behöver köpa en ny trafo fast det är ett uppenbart tillverkningsfel på den...

Det är väl egentligen bara om man vill förlänga kabeln eller klippa den för att slippa borra ett hål stort nog för kontakten om den ska genom en vägg som det är aktuellt att klippa. Är den för lång kan man väl buntbanda ihop överskottet antingen vid trafon eller laddplattan utan att det ser för taskigt ut?


Glebster:

Minns inte måtten i cm men med den medföljande linjalen finns tre olika mått: Det längsta (35 cm?) är hur långt från fasta objekt kabeln ska dras så inte karossen slår i, det lämnar ~5 cm oklippt. Det näst längsta måttet (30 cm?) är mot kanter som hjulen inte får komma över, typ rabatter som ligger lägre än gräsmattan. Det måttet får det klippt hela vägen. Sen finns ett kortare avstånd som jag inte minns syftet med. Allt detta tas upp i manualen så det finns väl ingen anledning att ta upp det i forat. Du kan hitta manualen här: http://www.husqvarna.com/se/homeowner/support/download-manuals/?query=automower&types=O

Runt träd, staket och huset "behöver" man kantklippa precis som när man har en traditionell gräsklippare - skillnaden är att man inte redan är less på gräsklippning när det är dags.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Glebster:

Minns inte måtten i cm men med den medföljande linjalen finns tre olika mått: Det längsta (35 cm?) är hur långt från fasta objekt kabeln ska dras så inte karossen slår i, det lämnar ~5 cm oklippt. Det näst längsta måttet (30 cm?) är mot kanter som hjulen inte får komma över, typ rabatter som ligger lägre än gräsmattan. Det måttet får det klippt hela vägen. Sen finns ett kortare avstånd som jag inte minns syftet med. Allt detta tas upp i manualen så det finns väl ingen anledning att ta upp det i forat. Du kan hitta manualen här: [länk]

Runt träd, staket och huset "behöver" man kantklippa precis som när man har en traditionell gräsklippare - skillnaden är att man inte redan är less på gräsklippning när det är dags.
Visst står det i Manualen hur man ska förlägga kabeln. Min fråga gällde snarare hur det sedan fungerar i praktiken vid kanterna, och ditt svar på "~5 cm oklippt" samt ""behöver" man kantklippa" var precis vad jag sökte. Tack.
 
Glebster skrev:
Hej!

Har nu skummat hela tråden och överväger starkt att införskaffa en Automower. Det jag dock inte hittat någon kommentar eller svar på varken i tråden eller på Automowerhemsidan är;

1. Hur nära fasta objekt klarar Automowern att klippa (knivarna sitter ju trots allt en bit in under maskinen)?
2. Kan man placera begränsningskabeln intill rabattkant på ett sådant sätt att Automowern klipper hela vägen fram till kanten?
3. Om inte, kompletterar ni andra med en annan klippare för mattan intill t.ed. objekt, kanter och rabatter?

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Filip
1. 15-20 cm blir kvar mot ett fast objekt även om klipparen kör emot. Med en ordentlig slingförläggning skall den vända 3-4 cm innan hindret/kanten.
2. Nej, generellt inte. Framhjulen är i vägen. Ja, om rabatten ligger i samma nivå som gräsmattan och du kan köra in i den. Om gräsmattan gränsar till plattsättning lägger man slinga 10cm ifrån,s å går klipparen över kanten en lite bit.
3. Jag har en Bosch ART-26LI som komplement. Den kör jag med två gånger i veckan. Cirka 10 minuter per pass på min gräsmatta.
 
Johan Gunverth skrev:
1. 15-20 cm blir kvar mot ett fast objekt även om klipparen kör emot. Med en ordentlig slingförläggning skall den vända 3-4 cm innan hindret/kanten.
2. Nej, generellt inte. Framhjulen är i vägen. Ja, om rabatten ligger i samma nivå som gräsmattan och du kan köra in i den. Om gräsmattan gränsar till plattsättning lägger man slinga 10cm ifrån,s å går klipparen över kanten en lite bit.
3. Jag har en Bosch ART-26LI som komplement. Den kör jag med två gånger i veckan. Cirka 10 minuter per pass på min gräsmatta.
Tack för det utförliga svaret! Att komplettera med en batteritrimmer är precis den lösning jag klurat på! :)
 
Nonkan skrev:
Är det en 2010 med nya laddstationen (knottrig och fäst med plastskruv i marken) så kan kretskortet i vara kass. Garanti, så åk till ÅF.

Är det en tidigare med gamla stationen kan du ha kopplat fel och blandat ihop kablarna :)

Nytt kretskort i laddstationen (garanti jobb) och nu är den ute på grönbete igen :)
 
Kära Bullen!

Vad sysslar mina grannar med? De knuffar runt någon form av förbränningsmotor på hjul fram och tillbaka över sina gräsmattor. Först tänkte jag att det var någon besynnerlig sommarhobby men det ser inte ut som någon av dem njuter av det? Kanske någon form av motion? Men jag har sett att några har framdrivning på hjulen, någon har till och med stol och ratt!

Vad gör de?



;)
 
6
Tobbe Arnesson skrev:
Kära Bullen!

Vad sysslar mina grannar med? De knuffar runt någon form av förbränningsmotor på hjul fram och tillbaka över sina gräsmattor. Först tänkte jag att det var någon besynnerlig sommarhobby men det ser inte ut som någon av dem njuter av det? Kanske någon form av motion? Men jag har sett att några har framdrivning på hjulen, någon har till och med stol och ratt!

Vad gör de?



;)
:D:Dd^_^b
 
Ifjol (första året med Automower) så hade jag inga maskrosor, men i år...
...nu har jag dem på stora delar av gräsmattan. Dock ser de inte ut dom de brukar, de kryper under gräset, tom blommorna kryper längs marken...

Någon mer som drabbats av detta?

Jag som ifjol trodde att jag blivit maskrosfri...
...skönt att de spanska skogssniglarna inte är lika snabba på att ändra sitt beteende...
 
Maskrosor är listiga ! !
Mina gör likadant. Hukar sig under klipparen och breder istället ut sig, ibland till rejäla blaffor.

Härligt!
 
Man borde ha en lite krok/fjäder som river upp maskrosor och annat som kryper...
 
Jag brukar försöka släppa vall "Otto" riktigt tidigt på våren, och ha klipphöjden riktigt lågt inställd, så inga krypande maskrosor kommer undan. Sen fram emot slutet på maj kan man succesivt höja klipphöjden.
 
Som nybliven automowerägare har jag en fråga om funktionen "sök slinga ut". Jag har laddstationen på en "ö" och tänkte få Roger att följa parallellkabeln från "ön" till ytterslingan på "fastlandet" och vidare en bit. Kommer detta att funka eller passerar han parallelkabeln som vid klippning. Jag har Roger på landet nu och kan inte testa men tänkte klura lite före helgen.
 
Som jag förstått det:
- Nej!

In och ut tar ut varandra, alltså finns ingen slinga att följa.
 
Hej
H,ar en ny 305 ej installerad undrar över läggningen av begränsningskabeln runt ett hinder. Enl ÅF gäller det 10 cm mellan kablarna dock säger manualen 0 cm och att de skall ligga under samma märla. Kablarna får ju inte korsas men lägger man dom under en märla torde risken vara stor att så sker. ÅF sa också att man inte behövde koppla ihop guidlinan med begränsarkabeln ??

Man blir lite fundersam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.