Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!
Vi har en automover som klipper vår gräsmatta för elfte sommaren.Nu har den dock börjat strejka...
Häromdan, det regnade litegrann men det har inte varit några problem tidigare, så började den plötsligt larma att den var instängd, diod nr 3 blinkade.
Har försökt med att återställa *21# och byta klockslag & start/stopptid, knappat in användarkoden mååånga gånger, tvingat in den i laddstationen, haft den avstängd ett par dygn i laddstationen, inne på tork med öppnat batterilock ett par dar - men så fort jag fäller ner luckan så larmar den blink3 igen. Nja, när den står i laddstationen piper den två korta för "laddar" ett par gånger först, sen börjar den "surra" eller "knarra" samtidigt som den larmar blink3, drar man ut den ur laddstationen slutar den surra.
Förra hösten höll den på och knasade sig lite också, troligen mest på grund av dålig kvalité på slingorna, men de är bytta nu.
Vi lämnade även in den och bytte moderkort och batteri mm för ca 7 000 kr.
Nån idé om hur jag ska göra för att få liv i den igen?
]Jag räknade ut då när vi köpte den att det skulle löna sig om den funkade i 12 år...
 
Redigerat:
Om den servades i höstas skulle jag ringa den firman och höra om råd.
 
Johan Gunverth skrev:
Troligtvis störningar. Samma problem som med lågvoltshalogen.
Tack för svaret Johan.
Mao borde det inte vara något problem att kapa kabeln för att låta den löpa genom ett hål i fasaden och sedan klämma ihop den (inomhus) på ett bra sätt?
Men jag är fortfarande tveksam till att kortare kabel skulle "störa" systemet. Låter mycket sårbart isf. Det är inte bara det att Husqvarna vill slippa problem som uppstår i otäta skarvar? Skulle gärna kapa några meter som nu ligger hoprullade...
 
Hej

Tack så mycket för hjälpen Nonkan, vad vore forumet utan dig som guru.

Ytterligare en fråga är om man med en guidekabel kan korsa dubbla begränsningskablar som går ut till en ö? Tycker mig se något liknande i en bild i instruktionsboken dock sa min återförsäljare att detta kunde störa?

//Henrik
 
Har ett problem...
...min automower har tappat ett av bakhjulen (skruven har rallat upp). Det borde ju vara så enkelt att man skruvar fast det, men det är ju ingen vanlig bult/skruv, utan en med platt skalle. Hur gör man? Kan ju gissa mig fram, men skulle gärna veta att man gör rätt...
 
Johan Gunverth skrev:
Troligtvis störningar. Samma problem som med lågvoltshalogen.
Lågvoltshalogen ger inte störningar om dom drivs med en konventionell trafo utan bara med elektroniska d.o.Husqwarnas trafo är en konventionell, har förmodligen bara med garantier och eu-godkännanden att göra
/Krille
 
Löste problemet...
...det satt ju en täckbricka i plast ovanpå skruvskallen (insex). Inte lätt att upptäcka då skruven var nedsänkt. Dessutom satt den så tight att jag inte fick in nageln under den utan att använda rätt rejält med våld (verkade vara olja bakom som "sög fast" täckbrickan), men jag insåg ju till slut att det måste vara en täckbricka där efter att ha uteslutit alla andra alternativ...
 
Redigerat:
Jag har satt ett par längor med sockerbitar ute i laddstationen, och dragit in alla anslutningar i laddstatironen tillbaks in i pannrummet, där har jag monterat ett litet skåp med ett par relän i som jag styr med en digital timer, därifrån går sladdarna ut igen. Gräsmattan har jag delat upp i två lika stora delar med varsin begränsningskabel - dessa båda ytor går omlott vid laddstationen. Otto (gräsklipparen) går så på framsidan av huset varannan dag och på baksidan varannan dag, lö-sö går han två dar i rad på framsidan. Jättebra, för ungarna vet att de kan dra fram grejer, spela boccia eller ligga och sola på den sidan Otto inte klipper utan att bli påkörda. Otto klipper mellan 5 på morgonen till midnatt, kl 2 på nätterna klickar reläna till och byter klippyta. På så vis kan jag ha drygt 800 m begränsningsslinga utan förstärkare. Har funkat fint i elva år nu.
 
pacman42 skrev:
Löste problemet...
...det satt ju en täckbricka i plast ovanpå skruvskallen (insex). Inte lätt att upptäcka då skruven var nedsänkt. Dessutom satt den så tight att jag inte fick in nageln under den utan att använda rätt rejält med våld (verkade vara olja bakom som "sög fast" täckbrickan), men jag insåg ju till slut att det måste vara en täckbricka där efter att ha uteslutit alla andra alternativ...
Stöter du på liknande problem igen kan det värt att kolla in reservdelslistan för den aktuella klipparen på http://www.gplshop.se/kopguide-robotgrasklippare/reservdelslistor-automower.php

Där finns ganska detaljerade illustrationer.
 
krille2 skrev:
Lågvoltshalogen ger inte störningar om dom drivs med en konventionell trafo utan bara med elektroniska d.o.Husqwarnas trafo är en konventionell, har förmodligen bara med garantier och eu-godkännanden att göra
/Krille
Det stämmer. Den är tung och otympligt. :)
 
Köpte en automower i april 2009, skulle nu kolla när garantin gått ut, när den var tillverkad för jag ville ha sprängskiss över reservdelar, blev väldigt förvånad när serie nr är 7500xxxx vilket betyder att den är gjord 2007 V50
7 står för årtal och nästa siffer grp för vecka.Jag fick den levererad april 2009, kan någon förklara detta. Har den legat i dvala hela 2008 !
Köpt den av en Svensk återförsäljare.
 
Hej!

Jag köpte nyligen en Automower 230ACX.
Om jag ställer om vilka dagar gräsklipparen ska klippa (tex lägger till en dag i klippschemat) slutar "klippschemat" att fungera.
I displayen står det "väntar" och ingenting händer. Jag har avvaktat och sett att klipparen väntat i 2 dagar fast klipparen skulle ha klippt.
Gräsklipparen fungerar inte ens ifall jag ställer in "Förbikoppla timer".
Enda sättet att få igång gräsklipparen är att göra en fabriksåterställning och sedan göra om alla inställningar då fungerar det tills man går in och ändrar på det befintliga schemat igen. Problemet upprepas varje gång jag vill ändra schema.
Har någon haft liknande problem?

Jag köpte min gräsklippare på internet vilket gör att jag har väldigt långt (ca 30mil) till återförsäljaren. Vad gäller vid garantifel? Måste jag ta gräsklipparen till den återförsäljare jag köpte gräsklipparen eller kan jag vända mig till vilken Husqvarna återförsäljare som helst?

Mvh Olof
 
ekobonden: Kul med lite mer hempulade lösningar!

SveNil50: Det är väl lättförklarat; säljaren hade den på hylla hela 2008 (eller Husqvarna men det verkar inte lika troligt).
 
Hej.
Angående fråga tidigare om kabeln från trafon osv. Ställde tidigare samma, fast på fel ställe tror jag..

Håller just på att förbereda för N2 (Nisse 2), en 220AC och den gamla maskinen "Nisse", en G1:a från 1998 får pensioneras nu, även om han fortfarande strävar på, dock inte utan problem.
Till frågan: Vad exakt gör att man inte får förlänga eller förkorta lågvoltskabeln till trafon?
Ovan nämns att man kan byta från 10 till 20m på en 305:a, och på gamla Nisses trafo har jag en egen väl installerad matning, dolt och fint inborrad i muren till laddplatsen osv. Vore ju illa om man skulle behöva dra om denna och dessutom lämna 15m av den nya upplindat nånstans osv.

Det är ju ingen rocket science precis med en vanlig 24V trafo med tillhörande 2x0,5 kopparledare. I tidigare manualer stod att kabeln inte fick förlängas, nu skriver man att den inte varken får förkortas eller förlängas. Nån som har en teori? Nonkan?

Jag förstår av manualen att trafon har en inbyggd PTC-säkring som överströmsskydd, möjligen skulle ev. kortslutningsström bli för låg vid för lång och/eller för klen kabel, så att säkringen aldrig löser ut och då skulle trafon ev. kunna brännas. Enkelt löst med en grövre kabel, men en avkortad kabel skulle inte kunna orsaka några problem eller hur?

Lägger även ut en fråga om teknisk manual för 220AC (på svenska), finns den för nerladdning tro? Hittade en fransk om det är någon som är intresserad...

///FP
 
Hej!

Har nu skummat hela tråden och överväger starkt att införskaffa en Automower. Det jag dock inte hittat någon kommentar eller svar på varken i tråden eller på Automowerhemsidan är;

1. Hur nära fasta objekt klarar Automowern att klippa (knivarna sitter ju trots allt en bit in under maskinen)?
2. Kan man placera begränsningskabeln intill rabattkant på ett sådant sätt att Automowern klipper hela vägen fram till kanten?
3. Om inte, kompletterar ni andra med en annan klippare för mattan intill t.ed. objekt, kanter och rabatter?

Mycket tacksam för svar!

Mvh

Filip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.