Har en tomt på typ 1100 kvadrat som är lite halvt kuperad och sluttande på sina ställen och funderar på vilken gräsklippare vi ska ha. Har hittat en Partner med elstart, självgående, och 53 cm klippbredd för typ 4000 som är min budget. För samma peng får jag bara en Klippo med 42 cm klippbredd och manuell start och ingen självgående. Fast Klippon blir ju då 20 kilo lättare då den saknar elstart men självdrivningen kompenserar detta?

Så ska jag satsa på en Partner eller en Klippo. Känns ju att jag får mer för pengarna hos Partner än hos Klippo.
 
42 e smalt, blir många extra vändor på en sommar. Fast är det extra motion du söker så kör på Klippon.
 
Vi ha haft en Partner och en Klippo. Jag hade tveklöst köpt Klippon, Partner har jag inget förtroende för längre.
 
Satsa på en begagnad Klippo, det finns en del riktigt bra att köpa.
 
Klippon i alla lägen, oberoende av den är ny eller begagnad.
 
Satsa på en ordentlig gräsklippare, självgång och med minst 50cm klipbredd. Du lär inte ångra dig oavsett om du får spräcka din budget. En gräsklippare ska ju vara med 20-40 år så utslaget på tiden blir det inte dyrt oavsett vad du köper. O ha en gräsklippare som är billig i inköp men fungerar lite sisådär är inget kul när gräset vuxit riktigt högt efter en semestervistelse på annan ort.

Nej, satsa på en ordentlig. För egen del skulle jag idag själv valt en Kombi; multiklipp+uppsamlare.

Eller en Stiga med B&S eller Honda motor.

En helt ny hos en riktig handlare som bara säljer gräsklippare har du garanti på och blir det mot förmodan problem så får du hjälp av honom utan problem. Köper du klipparen på Maxi så får du troligen inte många som vill laga den .

Mina råd..........
 
G
Klippon är ju helt klart en bättre maskin, rent kvalitetsmässigt. Det som talar mot den är väll i så fall klippbredden.
 
Hur stor är gräsmattan?
500+ så skulle rent av säga att de viktigaste egenskaperna är:

- Bred klippbredd (bredast möjligt, minst 48cm som många modeller är)
- Självgående (med drivning på framhjulen)
- Uppsammlare (mest för att inte sprida klöver och annat ogräs, praktist då även löven åker med)
- Driftsäker
- Cassi i aluminium ( då har du klipparen i måååååånga år)

Har haft både Partner, Klippo och Stiga, klippon var näst intill odödlig......

Heller en fin begagnad än en snikmaskin från affär......
 
räkna på hur mkt du eventuellt tjänar på en bredare maskin,
själv hade jag bara sparat in tre ggr,
då blev det den smalare pga många träd mm, att svänga runt var mkt lättare med den lilla
 
Säg man har 30x30m (ca 1000kvm). Med en 42cm får du gå de 30m ca 71ggr. Men en 48cm ca 62ggr. Du får alltså gå 9 längder mer med en 42cm eller 270m. Man går väl ca 5000m i timmen så ca 3 min mer med en 42cm jämfört med en 48cm. Eller om man mäter det i öl som man ska. Då gör du av med ungefär en halv folköl genom att köpa den billigare om du pressar dig själv lite :)

Om man klipper 1ggn i veckan i snitt perioden Maj-Augusti så spar du 48 minuter på en sommar.

Köp Klippo. Det har du tid med :)
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Köp Klippo. Det har du tid med :)

:wow: Är det Klippo´s nya slogan? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.