Hej,
Jag har precis köpt en iMower eller Kinaklippare eller vad man nu vill kalla den. Jag tycker att den än så länge fungerar bra. Jag fick bygga ett litet staket vid kanten av min gräsmatta eftersom det lutade lite väl mycket och den fick för sig om att rymma några gånger.
Ett av problemen är ju att den inte känner av om strömmen går eller slingan går av men pga av mitt elektronik intresse så tror jag att jag kan lösa detta ganska enkelt men en lite trådlös sändare i basen och en mottagare i klipparen.

Jag tänkte ta fram en prototyp för detta och ville mest höra om någon mer var intresserad. :cool:
 
Kul att läsa alla tekniktokiga grabbar som håller på. Har nu nästan läst vartenda inlägg på de 46 sidorna ;)

Jag är dock mer intresserad av hur mina växter i trädgården klarar sig när jag installerat min aldeles nyinköpta 220. Att träd inte är någon fara med fattar jag och rabatter med kant lika så. Men hur har ni gjort med tex större buskar som jersmin eller vinbär, måste man ha en slinga runt dem? I manualen står något om buskar lägre än 15 cm måste man ha slinga. Jag vill ju äta mina vinbär själv ;)
 
Anetteg skrev:
Kul att läsa alla tekniktokiga grabbar som håller på. Har nu nästan läst vartenda inlägg på de 46 sidorna ;)

Jag är dock mer intresserad av hur mina växter i trädgården klarar sig när jag installerat min aldeles nyinköpta 220. Att träd inte är någon fara med fattar jag och rabatter med kant lika så. Men hur har ni gjort med tex större buskar som jersmin eller vinbär, måste man ha en slinga runt dem? I manualen står något om buskar lägre än 15 cm måste man ha slinga. Jag vill ju äta mina vinbär själv ;)
Hej Anette, kul med lite tekniktokiga (eller bekväma vilket egentilgen robotklippare handlar om) tjejer här i tråden också.

När jag installerade min automower så tog jag den på en promenad och lät den försiktigt köra på de buskar/blommor som jag var osäker på.
Dom buskar som böjde sig för mycket eller verkade må dåligt av en 'krock' gjorde jag slinga runt.

Jag passade även på att sätta en snabbkoppling på en slinga som ligger runt ett område med 'ängsmark'. Den är inkopplad sålänge det blommar och är fint, men så snart prästkragarna och de andra blommorna har blommat ut så går jag ett varv med trimmern och sedan kopplar jag ur slingan så att 'jamesson' kan klipa det området också.

lycka till med all extra fritid du får med din automower.

/Mats
 
Jag har inte gränsat av mina buskar, vare sig det är vin-, ros- eller andra. Rabarberna har dock fått en slinga runt sig. ;)

De stora ek- och askträden kommer dock bli avslingade i år, de är för rampaktiga runt roten så klipparna tenderade att klättra upp på dem och det aktiverade stöldskyddet "klipparen lyft".
 
Hej,

En milt sagt spertig (men intressant) tråd.

Ursprungligen verkade den ju handla om alternativ till HQ Automower. Jag är intresserad av att köpa antingen Automower eller någon av Wiper modellerna.Automower verkar ju lovordad av många i den här tråden.

Dock har Wipern t.ex. regnsensor som jag tycker borde vara en viktig sak. Ni som kör Automower, hur gör ni vid regn? Stänger manuellt av AM?

Jag har fruktträd och tror kanske att Wiperns kraftigare knivar ska kunna hantera ett och annat äpple bättre. Någon med AM som har erfarenhet av detta?

/Johan
 
Har också läst/skummat igenom inläggen - kul tråd!

Jag har mina tankar åt en 220/230 men också lite åt Lizard, men ljudet verkar vara lägre på Husqvarnas.

Har några frågor (i första hand angående Husqvarnas robotar):
-Hur hårt kör en 220/230 in i ett träd?
-Vad är det för sensor som känner av detta?
-Är det ok att låta den köra in i husväggar, eller bör man ha slinga även där?
-Måste slingan förläggas så att den ansluts med båda ändar vid slinggeneratorn, eller är det så att den fungerar som en antenn?
-Är det någon speciell kabel (viss area, resistivitet etc) som behövs förutom att den ska klara förläggning i/på backen?

/Rob
 
Jag har precis installerat en, och efter att ha sett den i drift i några dagar kan jag i alla fall ge några betraktelser, låt vara från en novis som fortfarande har en bit kvar till Nonkans erfarenheter... :)

robhol skrev:
Jag har mina tankar åt en 220/230 men också lite åt Lizard, men ljudet verkar vara lägre på Husqvarnas.
Jag vet inte hur Lizard låter, men Automowern upplevs som nästan ljudlös. Att låta den klippa i ett villaområde nattetid lär knappast störa någon.

robhol skrev:
Hur hårt kör en 220/230 in i ett träd?
Inte hårt alls. Såvida trädet inte är helt nytt lär det inte ta skada.

robhol skrev:
Vad är det för sensor som känner av detta?
Vet ej säkert, men det verkar som om karrosen är upphängd på något fjädrande sätt som registrerar stötar. Hur det är på 230 vet jag inte, men jag tror att det finns någon av de större modellerna som även har en sensor som känner av vad som finns närmast framför klipparen.

robhol skrev:
Är det ok att låta den köra in i husväggar, eller bör man ha slinga även där?
Huset lär knappast skadas, men karossen kan nog bli lite extra repig utan slinga runt huset. Jag skulle rekommendera slinga runt huset.

robhol skrev:
-Måste slingan förläggas så att den ansluts med båda ändar vid slinggeneratorn
Ja.

robhol skrev:
Är det någon speciell kabel (viss area, resistivitet etc) som behövs förutom att den ska klara förläggning i/på backen?
Vet ej, men men en viktig aspekt är att den skall ligga just i/på marken. En vanlig elledning är nog knappast att rekommendera. Köper du en 220 medföljer kabel (vet ej hur det är för en 230).
 
Redigerat:
johansj skrev:
Ni som kör Automower, hur gör ni vid regn? Stänger manuellt av AM?
Jag låter dem gå, gräsklippet blir kort så det är inget direkt "geggbekymmer" och det som fastnar ramlar av när det torkat. Däremot bör man låta bli att ställa in en våt klippare i källaren, då kan gräset mögla. ;)

Ligger man på gränsen vad det gäller lutning kan dock klipparen börja slira i det halkigare gräset.

Enstaka äpplen är inget bekymmer med 230 men de blir att lukta så jag krattar undan dem eftersom, skaka trädet innan du krattar (hjälm?) så slipper man kratta lika ofta.


robhol skrev:
Har några frågor (i första hand angående Husqvarnas robotar):
-Hur hårt kör en 220/230 in i ett träd?
-Vad är det för sensor som känner av detta?
-Är det ok att låta den köra in i husväggar, eller bör man ha slinga även där?
-Måste slingan förläggas så att den ansluts med båda ändar vid slinggeneratorn, eller är det så att den fungerar som en antenn?
-Är det någon speciell kabel (viss area, resistivitet etc) som behövs förutom att den ska klara förläggning i/på backen
230 kör på relativt distinkt men inte så det skadar ett träd, det gör inte ont att bli påkörd men är en ganska distinkt knuff. Svårt att beskriva. Det sitter en gummilist fram på klipparen som skyddar det som blir påkört något.

Det sitter sensor mellan skal och chassi som noterar krock, vet inte exakt hur den fungerar faktiskt.

Det är OK att låta den köra på husväggar men det hörs nog in och kan repa både klippare och vägg lite onödigt. Your call.

Det heter slinga av en anledning. ;)

Kabeln är förtennad för att klara många år i marken (även om man lägger den på gräsmattan blir den rätt snabbt överväxt och mer i gräsmattan). De alternativ jag kollat på har inte varit direkt billigare än att köpa direkt från Husqvarna.
 
Hade min AM 220 på batteribyte. Nu när knivdisk startar så låter inte "varningspipen" likadant som förut. De är fortfarande lika många till antalet men det är samma pip som när man trycker in någon knapp på knappsatsen (korta tonstötar) istället för som förut (långa tonstötar), är det normalt? Ny mjukvara i klipparen?
 
Eftersom det regnade större delen av dagen igår (även om solen hade kommit fram när jag kom hem - gräset var dock fortfarande dyngvått) passade jag på att lägga Ingegräs (Automower 230) på rygg och knäppa av lite bilder:

Lite gräs efter insidan av karossen men mest på fästena till framhjulen:

AM-230-v%C3%A5t.jpg



Detaljbild på fästet till framhjulen:

AM-230-v%C3%A5t-detalj.jpg


Inget att gnälla om direkt. ;)
 
Min AM220 passerar en lite ojämn berghäll under klipparbetet och där brukar den skaka av sig allt gräsklipp. Bara samla ihop med jämna mellanrum om det inte hinner blåsa bort. :D
 
Gangsingen skrev:
Hade min AM 220 på batteribyte. Nu när knivdisk startar så låter inte "varningspipen" likadant som förut. De är fortfarande lika många till antalet men det är samma pip som när man trycker in någon knapp på knappsatsen (korta tonstötar) istället för som förut (långa tonstötar), är det normalt? Ny mjukvara i klipparen?
Jag har inte tänkt på det innan faktiskt, men de senaste vi skruvat på har använt interna summern istället för högtalaren, så det ska nog vara så :)
 
Hej,

Jag har precis köpt hus där det ingick en 220AC. Damen som bodde här hade lämnat in klipparen för service tidigare i vår, men basenheten stod kvar på tomten hela tiden.

När jag nu sätter igång klipparen så går den jättebra ut och klipper men den hittar inte tillbaka till basenheten som den skall. Den letar först och går sen över till att följa ledningen efter ett tag. När den väl kommer fram till basen vänder den och sticker åt ett annat håll när den borde gå ut en bit och sen vända sig in mot basen.

Jag har läst i denna tråd och hittat info om service läge, och när jag ställde den med vänster framhjul på höger hörn och gick in i infomenyn så gav den följande värden:

AF: 278
G1: 28
F: -2
N: 239
Kvalitet: 100%

Jag har bytt pinkod ett flertal gånger med klipparen i basen men till ingen nytta.
 
hbgfredde skrev:
Hej,

Jag har precis köpt hus där det ingick en 220AC. Damen som bodde här hade lämnat in klipparen för service tidigare i vår, men basenheten stod kvar på tomten hela tiden.

När jag nu sätter igång klipparen så går den jättebra ut och klipper men den hittar inte tillbaka till basenheten som den skall. Den letar först och går sen över till att följa ledningen efter ett tag. När den väl kommer fram till basen vänder den och sticker åt ett annat håll när den borde gå ut en bit och sen vända sig in mot basen.

Jag har läst i denna tråd och hittat info om service läge, och när jag ställde den med vänster framhjul på höger hörn och gick in i infomenyn så gav den följande värden:

AF: 278
G1: 28
F: -2
N: 239
Kvalitet: 100%

Jag har bytt pinkod ett flertal gånger med klipparen i basen men till ingen nytta.
F-värdet ska vara över 300 så laddplattan är förmodligen trasig. Titta på kanterna och se om den verkar ha delat sig, ett ganska troligt fel om plattan varit ute över vintern utan ström t.ex. Ta med den och klipparen till din ÅF och be dem kolla.
 
Generellt sett så är det väldigt mycket om Husqvarna här på detta forumet och det är väl inte så konstigt. De hade förmodligen köpt "undersökningen" på Råd o Rön med :)

Ang äpplen och kottar mm så Automower har ett svagare klippsystem än t.ex. Ambrogio (Wiper har ingen egen modell utan det är Ambrogio rätt igenom)

Ambrogio har en klinga, en tålig sådan, och inte dessa tre "rakblad" som alla Husqvarna modeller har. Det är givet att en klinga är bättre och tåligare i mina ögon. Har hitills inte bytt den.

Att det sedan är Litium-Jon batteri och en kör tid på 2,5 timma lätt, gör ju inte saken sämre :D.

Min Ambrogio 200 Basic har varit o är enorm. Detta är min fjärde sommar på naturtomt.
Härligt att kolla på med en pilsner i handen :cool:

Mvh
Slicer the gardener

johansj skrev:
Hej,

En milt sagt spertig (men intressant) tråd.

Ursprungligen verkade den ju handla om alternativ till HQ Automower. Jag är intresserad av att köpa antingen Automower eller någon av Wiper modellerna.Automower verkar ju lovordad av många i den här tråden.

Dock har Wipern t.ex. regnsensor som jag tycker borde vara en viktig sak. Ni som kör Automower, hur gör ni vid regn? Stänger manuellt av AM?

Jag har fruktträd och tror kanske att Wiperns kraftigare knivar ska kunna hantera ett och annat äpple bättre. Någon med AM som har erfarenhet av detta?

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.