Hej!
Vi köpte ett nybygge för c:a 2 år sen och rullade ut gräs över nästan hela tomten förra året. Som ni vet så behöver ju det nya gräset vattnas rikligt och man står ogärna och vattnar 600kvm för hand utan man använder ju en spridare som man flyttar runt.
Nu är historien den, att vår granne, som bor på längs vår långsida på andra sidan gatan (gatan är asfalterad och c:a 3-4 meter bred) klagar på att mitt vatten når ut c:a 50cm utanför min tomtgräns och blöter ner asfalten. Själv försöker jag vattna under tider där det är lite aktivitet i området samt jag brukar kontrollera att vattnet inte sprider sig för långt ut på asfalten heller. Eftersom jag själv tycker att jag har visat full hänsyn till min granne, och denne fortfarande klagar kokar det inom mig.

Tilläggas bör, att jag inte vet om vägen är kommunal eller privat (tillhörande en förening). Vi bor vid slutet av vägen och grannen brukar parkera sin bil på afsalten utanför sin tomt som har en stor parkeringsplats.

Min fråga är helt enkelt, har grannen rätt att klaga? Har jag i sin tur rätt att gnälla tillbaka att de parkerar bilen mitt på vägen som inte tillhör deras tomt? Bilen stör ju ingen när den står där i och med att vägen tar slut och det inte finns någon vändzon.

Mycket tacksam för all typ av svar och tips där jag kan finna mer info om ämnet!

mvh
NewEra
 
Men herregud... Vem klagar han hos när det regnar kan man ju fråga sig då? Som jag fattar dig så kommer det inget vatten på hans tomt så då kan han inte säga nåt. Det måste ju kännas lite olustigt att ha en ny granne som gnäller om sånt här. Nä, jag kan inte se att han har nåt belägg för sitt gnäll men jag är ingen jurist å andra sidan. Jag tycker att sunt förnuft borde räcka i det här fallet.

Om det inte är parkeringsförbud på gatan så får han parkera där, även om det är helt ologiskt med tanke på att han har en egen parkeringsplats på sin tomt. Klart att du kan kontra med att klaga men grannsämjan kommer inte bli bättre av det, och jag antar att ni tänkt bo kvar länge. Tänk efter både en och två gånger innan du trissar upp stämningen ytterligare. Jag skulle nog försöka gå ifrån det med huvudet högt och visa att jag inte tänker sänka mig till hans nivå. Däremot skulle jag säga ifrån när det gäller vattningen och framför allt fråga varför det är ett så stort problem att det kommer vatten på asfalten...

För att vara lite fördomsfull så låter det som en äldre herre till granne och ibland funkar det bättre att "fråga om råd" än att hävda sin rätt. Fråga hur han tycker att du ska ställa spridaren så det kommer vatten överallt men inte på gatan. När han inser det omöjliga så kanske han lugnar sig. ;)

Edit: Flyttade svaret till den andra tråden...
 
Redigerat:
Lite märklig sak att klaga över, men i princip har han säkert rätt i att du ska hålla ditt vattnande inom din tomt. Om du inte kan lösa det genom att flytta spridaren en halvmeter så kan du kanske justera inställningen på spridaren (brukar gå att ställa in hur långt den ska spruta åt olika håll) eller justera vattentrycket (=vrid inte på kranen för fullt).
 
Hjälp! Att någon orkar bry sig. Granne 60+ utan att ha ngt att bry sig om?
 
S seniorkonsult skrev:
Hjälp! Att någon orkar bry sig. Granne 60+ utan att ha ngt att bry sig om?
7år gammal tråd dock...;)
 
Dök upp. Hjälp igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.