Borde en besiktningsman upptäckt att en brunnsmanschett saknas i ett 8 år gammalt badrum? Har köpt ett hus där denna saknas och vi har nu upptäckt en fuktskada kring avloppet. Säljaren har hittills vägrat ersätta oss för detta.
Säljaren utförde innan försäljning en förbesiktning men vi själva gjorde dumt nog ingen mer omfattande innan köpet. Så frågan är om en mer fördjupad besiktning kunde påvisat dessa brister och att detta innebär att vi får skylla oss själva? Vi litade på säljaren och allt verkade så bra.
 
Skulle tro att du får stå för det själv, det är oftast ganska enkelt att se i brunnen om manchetten finns där. Man kan tänka sig fall där den finns men är felmonterad som kan vara lite svårare att upptäcka.

Vad gäller säljarens besiktningsman så beror mycket på hur avtalet där ser ut. Oftast så ansvarar bara besiktningsmannen gentemot sin beställare, dvs säljaren i det här fallet. Men det finns avtalsvarianter ofta i samband med dolda felsförsäkringar där köparen övertar rätten gentemot besiktningsmannen.
 
Ang. brunsmanschetten måste du ta reda på detta från tillverkaren! Det har funnits brunnar som kunde monteras på ett sätt så att man inte såg manschetten (med t ex förhöjningsringar).
 
Men har de brunnarna verkligen funnits i modern tid, är det inte just de brunnarna som fanns före 92, och föranledde kravet att alla brunnar äldre än så måste bytas?
 
Den mest använda Purus-brunnen kunde åtminstone runt slutet 90-tal, början 20-hundratal monteras med en förhöjningsring så att manschetten inte var synlig.
 
dom purusbrunnar jag sett så monterar man förh.ringen och i sen monterar man manschett i förh.ringen, men det kanske finns brunnar jag inte sett
 
Efterssom manchetten skall vara en del av fuktspärren så måste den ju rimligen gå ovanpå ev. förhöjningsringar.
 
Purus har förklarat för mig att det fanns några olika utföranden av den detalj som tätskiktet limmades på. Det fanns en plastskiva och också en metallring som var limmad på brunnen. Jag har aldrig jobbat med dessa prylar och vet ej detaljerna men de uppgav att man inte nödvändigtvis kunde se detta vid en okulär besiktning.
 
Har ni inte gjort en egen besiktning utan förlitat er på den av säljaren uförda besiktningen så har ni inte mkt att hämta gällande fel, ni har inte undersökt någonting.... Säljaren besiktning är inte värd mer än att ge er en fingervisning av husets skick inför budgivningen. För att slippa prutningsvända efter budgivning för uppenbara brister. (som vi råkade ut för)
 
Hubbe2 skrev:
Har ni inte gjort en egen besiktning utan förlitat er på den av säljaren uförda besiktningen så har ni inte mkt att hämta gällande fel, ni har inte undersökt någonting.... Säljaren besiktning är inte värd mer än att ge er en fingervisning av husets skick inför budgivningen. För att slippa prutningsvända efter budgivning för uppenbara brister. (som vi råkade ut för)
Helt fel. Hur huset besiktigats påverkar inte möjligheten att åberopa dolt fel alls.
 
Nej precis men detta är inte ett dolt fel, bara att lyfta på locket så har man sett att det var en felkonstruktion.
 
Du kan tydligen det där bättre än golvbrunnstillverkarna själva.
 
Som jag tolkar det är vi chanslösa om golvbrunnen är av en sån typ där man kan se brunnsmanschetten, om de skulle vara av den som det verkar lite ovanliga typen där man inte skall kunna se den finns ju alltså fortfarande hoppet om att det kan vara ett sk "dolt fel".
 
injonil skrev:
Helt fel. Hur huset besiktigats påverkar inte möjligheten att åberopa dolt fel alls.
Det skrev jag inte heller, jag skrev FEL(inte dolda fel), dvs de kan ju inte komma i efterhand och gnälla om fel som borde hittats vid en normal besiktning. De har inget att hämta gentemot det företag som utförde besiktningen för säljarens räkning, eftersom de inte själva var uppdragsgivaren.

Vad jag menade, men kanske var otydlig om var just det att det finns ingen att hålla ansvarig för sådana fel som borde upptäckts, varken säljare eller besiktningsman.
 
Petzzon skrev:
Som jag tolkar det är vi chanslösa om golvbrunnen är av en sån typ där man kan se brunnsmanschetten, om de skulle vara av den som det verkar lite ovanliga typen där man inte skall kunna se den finns ju alltså fortfarande hoppet om att det kan vara ett sk "dolt fel".
Ja, så är det.
Ta dit ert försäkringsbolag, de kan bedömma huruvida tätskiktet är felaktigt eller ej och huruvida det syns utan att göra åverkan på badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.