Ska dränera om mitt hus nu i början av sommaren men ja behver lite råd om vad ja ska använda.
funderingarna går mellan platon+frigolitisolering eller isodrän.

Källaren i mitt hus är delvis uppvärmd kan man säga. gillestuga tvättstuga och pannrum är uppvärmt till normal rumstemperatur medan resten av källare som består av ett garage och 2 andra rum är svalare. sommar tid är hela källaren ganska sval.
tilläggas kan att dom uppvärmda rummen ligger intill varandra i ena halvan av huset och dom andra rummen i andra halvan av huset.

Fukttrycket i marken mot huset är högt då marken till störstadelen består av blålera och lutar svagt mot huset på ena sidan och från huset på andra sidan.
Vad ja har förstått så är isodränen beroende av att hela källaren är uppvärmd året runt för att fuktvandringen ska gå åt rätt håll? om vissa rum är kalla så kan fukten vandra åt fel håll. läste igenom isodräns hemsida.

Vad tycker ni att ja ska välja med tanke på marken runt mitt hus och hur min källare är uppvärmd?

Uppskattar om bara folk som vet vad dom snackar om och har erfarenhet av detta svarar.
Så forumsnördar som tror dom vet allt men saknar verklig erfarenhet undanbedes vänligen men bestämt :)
 
Platon och frigolitisolering ska du välja...eftersom då kan inte fukten utifrån lika lätt vandra inåt som om du har en öppen isodrän isolering.

Jag har själv en platon frigolitisolerring med dränering med separat takavvattning och är nöjd med den i ett souterränghus. vilket gör dräneringen lite lättare.
 
Har du kollat jackdrän i jämförelse med isodrän? vill minnas att den skivan är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.