Första inlägget på forumet efter något år av tjuvläsande! :)

Vi står i begrepp att möjligen buda på en strandtomt. Tomten är på en udde och omfattar ca 4000 m2. På tomten står ett sommarboende på 80 kvadrat i två våningar. Vår önskan är att bygga ett permanentboende på tomten. Hur stort skulle ni lärda gissa att vi får lov att bygga? Inte större än befintlig byggnad? Dubbelt så stort? Inte bygga alls?

Området har ett par permanentboende men består mestadels av sommarstugor.

Har ännu inte fått tag i någon detaljplan eller liknande, så detta är mest en ventilationstråd inför införskaffandet av reell information i nästa vecka.

Som ni förstår så har vi aldrig byggt hus förut, och tar med tacksamhet emot alla råd vi kan få.
 
Hej och välkommen!

Svårt att sia om, men förutom bygglov kommer det med all säkerhet att krävas dispens från strandskyddet. Delvis nya regler träder i kraft på måndag (110502), så jag skulle vilja rekommendera att du börjar med att ringa byggnadsnämnden i din kommun.

Mitt grundtips är ni inte får bygga alls, men vem vet!
 
Det låter ju som en enastående tomt. Är det i havet eller i en sjö?
Om ni köper tomten enbart i avsikt att bygga hus där, så är det lämpligt att villkora köpet så att det går tillbaka om ni inte får positivt förhandsbesked.
 
Om fastigheten ligger inom detaljplanelagt område framgår tillåten bygg- eller boyta av planbestämmelserna. Annars hänger bygglov mycket löst. I synnerhet om fastigheten saknar vettig VA-lösning.

Men att fastigheten är över huvud taget bebyggd utgör ett mycket starkt kort i förhandling. Bygglovsmyndigheten kan knappast hindra "pågående markanvändning", och att man tar hand om de byggnader som redan finns. Inget hindrar som regel heller att man bor i ett sommarhus året runt. Problemet blir bara att övertyga hälsovårdsinspektionen och bygglovsmyndigheten ifall man vill gradera upp stugans sanitära standard.

Detta - men inte mycket mer - kan man i största allmänhet nämna utan att känna till specifika detaljer.
 
Tack för svar!

Det är en tomt som gränsar till en större sjö.

Vad vi kan se på kommunens hemsida finns det ingen detaljplan över området. Är det negativt för ett eventuellt bygglov för utbyggnad?

Stugan har indragen el men varken vatten eller avloppslösningar. Har det alltså betydelse för om man skulle få bygglov?

Det är klart att vi skulle kunna renovera stugan som finns och bo där, men jag tvivlar på att de 80 m2 som då finns inte räcker för en familj på två vuxna, ett par barn och även ett par hundar, som vi hoppas bli i framtiden.
 
Det är oftast svårare att få tillstånd för nybygge (dvs riva oh bygga nytt) än för ombygge (men man får behålla hur lite man vill av det gamla!), så det kan vara en bra lösning att fundera på om det går att renovera det som finns till beboeligt skick och sedan bygga ut, alternativt om det redan är någorlunda beboeligt bygga ut med kök och bad i utbyggnaden och renovera den gamla delen när utbyggnaden är klar.

Bara man inte gör som flera i "arga snickaren" gjort: renoverar överallt i gamla delen samtidigt som man bygger ut och försöker bo i det samtidigt.
 
Tack Anna!

Ja, byggnaden som redan står där är absolut en helt ok grund att bygga vidare på. Frågan är hur lite som är "för lite"? Skulle det gå igenom att få riva allt utom grunden? Måste behålla ett visst antal väggar?

Vi kommer inte att behöva bo i huset förrän det står klart, så ingen Arga Snickaren-medverkare kommer vi att bli - förhoppningsvis inte i alla fall :D
 
Om man fortsättningsvis vill ha kök, toa, dusch, tvättmaskin och bad är det likgiltigt om man river och bygger nytt, bara bygger ut eller renoverar befintligt hus utan utbyggnad: Man måste skapa en VA-lösning som hälsovården kan acceptera. Jag upprepar att just detta är avgörande i ert speciella fall.

Att tomten är relativt stor kan underlätta anläggning av markbädd för avloppsinfiltration. Men förhållandena kan med lite otur vara så ogynnsamma att man måste tillgripa mer kostbara lösningar. I värsta fall ligger fastigheten i ett område, där hälsovården vill driva fram stora kollektiva lösningar i samverkan mellan stugägarna. Sådana projekt kan dra ut på tiden, och medför i praktiken bygglovsstopp tills den slutliga kollektiva lösningen är bestämd. Av just detta skäl brukar många "pärlor" bli till salu när dylika "avloppsrazzior" börjar nalkas.

Därför ska man först som sist kontakta hälsovårdskontoret för att resonera VA.
 
Oddsen är goda för att få bygga ur ordentligt. Köpte ett liknande hus och fick lov att mer än dubbla boytan vid tillbyggnaden. Vi har 6000 kvm tomt och fick lov till trekammarbrunn som avlopp. Detta trots att många "experter" informerade oss om hus svårt eller omöjligt det var att få strandlovsdispens.
Jag tror inte byggnadsnämnden bryr sig om ni sparar det gamla huset eller ej, viktigt är dock att ni bygger på den plats som redan är ianspråkstagen av det gamla huset,
 
Hemmakatten
Vid den sjö där vi bor är det totalt förbud mot att bygga nytt. Detta eftersom man menar att vattenkvalitén i sjön inte kan belastas med fler avlopp. Inte ens tillåtet med minireningsverk. Området runt sjön och dess tillrinningsområde har hög skyddsklass vad gäller avlopp. Detta beslutades av Länsstyrelsen? för ett par år sedan. Vi var nog de sista som fick bygga vid sjön. Vi fick strandskyddsdispens och har ett enskilt avlopp..

Vilka möjligheter ni har att kunna få bygga är det ingen mer än kommunen som kan svara på.
 
"daviden", bor du i samma kommun som TS eftersom du vet detta? I den här kommunen är det mycket svårt att få bygga större än 60 kvm utanför planlagt område, vatten och avlopp är de också kinkiga med, de vill behålla sommarstugekaraktären på många ställen.

Som jag skrev är det också STOR skillnad på ombyggnad/tillbyggnad och nybyggnad. Hur mycket av det gamla man får riva och fortfarande räkna det som nybyggnad vet jag inte, men att riva och spara bara grunden räcker ofta inte.
 
AnnaH, jag har inte påstått mig veta något annat än att i Norrtälje, på min tomt var dock detta inte något problem. Varken att bygga nytt, bygga till eller trekammarbrunn.
 
Man får strandskyddsdispens för att bygga 50% större än ursprunshuset.

Och huruvida det är bra eller dåligt att inte omfattas av detaljplan beror lite på. Om det finns detaljplan gör det saker väldigt mycket enklare och snabbare OM man håller sig inom den. Men om det finns en detaljplan som begränsar vad du får göra, hur stora husen får vara osv är det naturligtvis illa.

Får även hålla med Daviden. Jag förstår det som om problemet här är att bygga inom strandskyddat område, och då är det att man inte får ianspråkta annan mark än det befintliga huset redan upptar. Om det befintliga byggs ut eller rivs för nybygge är oväsentligt.
 
Eftersom man inte ändrar "pågående markanvändning" får tillståndsgivaren mycket svårt att avslå en ansökan. Det gäller (inom rimliga gränser) förutsatt att hälsovården accepterar föreslagen VA-lösning både ombyggnad, tillbyggnad och rivning med nybygget.

Nu skriver TS att fastigheten utgörs av "strandtomt". Det brukar betyda att tomten gränsar mot strandmark, men inte direkt mot vattenlinjen eller ute i sjön (för då skulle man talat om "sjötomt"). Detta ökar oddsen för bygglov och dispens markant. Den springande punkten är att allmänhetens tillträde till stranden inte får minska. Och det gör den ju inte om tomten inte sträcker sig ut över själva strandmarken.
 
Tack för alla svar!

Vi har varit i kontakt med byggnadsnämnden och stadsarkitekten, som meddelade att tomten inte ligger inom planlagt område, att flera olika VA-lösningar vanligtvis fungerar i sådana här fall, och att det finns en möjlighet till byggnadslov för utbyggnad.

Många variabler i hela projektet är osäkra; för att bo där permanent skulle vi behöva lägga om grusvägen fram till tomten, som nu går rätt över en åker (med servitut), och behöver då komma överens med markägaren och även få dispens för denna. Att få byggnadslov och dispens för att få bygga stort nog ett permanentboende, kommer att bli klurigt.

Tomten benämns som strandtomt, men då den ligger på en liten udde som spärras av med staket och huset ligger 3 meter från vattnet, så borde den i praktiken vara sjötomt? Vilket i så fall försvårar situationen ytterligare.

Vi har insett svårigheterna (omöjligheten?) i detta projekt, men kommer ändå att vara med i budgivningen. Får vi inte till bygglov som vi vill, så rustar vi upp den existerande sommarstugan och säljer den vidare. Det är en chansning!

Om någon har några råd, så dela gärna med er! Skulle vi få lov att köpa tomten så kan jag dela med mig av alla detaljer mer precist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.