Fick offert på takbyte idag och satte kaffet i halsen. Vad tycker ni?
Priset är 220 000 kr inkl. och i det ingår:
Rivning pannor, läkt och papp
Sophantering (Max 2 containrar)
Plåtarbete vid skorsten och ventilation
Ny läkt, papp och betongpannor
Nya vindskivor och -plåtar
Ställning

Tillkommer: råspont och div friskrivningar som blir på löpande (tex dåligt väder)

Vet inte hur stort taket är men huset är 10*12meter och det är 45 graders taklutning med två stora kupor.

För min del låg det rätt mycket över vad jag förväntat, men jag kanske är ute och cyklar. Firman är seriös i övrigt, men jag tror inte de vill ha jobbet direkt.
Så - vad tycker ni?
 
Hej verobar.

Kan inte "Stockholmspriserna" men visst var det väl "lite" i överkant.

Men har de mycket att göra kan de ju dra till lite.

Enda argument jag skulle se som fördyrande till den nivån är om man inte kommer åt att lyfta upp teglet med kran, om tomten sluttar oerhört.


Övrigt så brukar man väl landa på ca 500kr kvm efter rot, plus lite tillägg om det är mycket skärning, svårt att komma till mm.

Dvs i ditt fall ca 85000 efter rot, men är ju min åsikt.
 
Tack för svar!
Inga problem att komma åt med lyft här och inget svårt med ställning heller. Huset är ett vanligt 1,5 plans, taklutningen är ju lite jobbig, kanske, jag skulle inte vilja gå där, med i övrigt är det inga konstigheter, 2 takkupor finns dock.
 
Hej igen,

Ja, du får väl prova med att ta in en till offert från någon annan, se om det skiljer något. :)

Lycka till
Bara jag
 
På sommarstugan i Norrtälje (kan nästan räknas till Stockholmspriser) betalade vi i vintras ca 1000 kr/kvm innan ROT för det du just beskrivit + rännor och rör.
 
Hej,
Jo vi har fått in fler offerter, vissa löjligt billiga. Någon har vi tittat på referensobjekt - och det såg inte så bra ut...
Det här var den firman jag hoppats mest på och så kommer de med den i särklass högsta offerten :(
Ja, ja, man får ringa vidare, men man vill ju gärna att taket ska bli bra också, så man kan inte bara ta någon heller.
Jäkla massa jobb att få tag i hantverkare faktiskt. Kan inte alla bra hantverkare bara dela ut sin kalender till mig så ska jag boka upp dem?
:)
 
verobar skrev:
Hej,
Jo vi har fått in fler offerter, vissa löjligt billiga. Någon har vi tittat på referensobjekt - och det såg inte så bra ut...
Det här var den firman jag hoppats mest på och så kommer de med den i särklass högsta offerten :(
Ja, ja, man får ringa vidare, men man vill ju gärna att taket ska bli bra också, så man kan inte bara ta någon heller.
Jäkla massa jobb att få tag i hantverkare faktiskt. Kan inte alla bra hantverkare bara dela ut sin kalender till mig så ska jag boka upp dem?
:)
Ja det är inte lätt det där. Är ju inte kul att spara in en massa pengar, sen bli tvungen att göra om jobbet.:S

Hur mycket är löjligt billigt?
 
Noseone skrev:
På sommarstugan i Norrtälje (kan nästan räknas till Stockholmspriser) betalade vi i vintras ca 1000 kr/kvm innan ROT för det du just beskrivit + rännor och rör.
Ok, tack för pris! Jag får väl mäta taket lite noggrannare och räkna ut hur stort det är till att börja med.
Takavattning ingick inte i min offert heller.
 
barajag skrev:
Ja det är inte lätt det där. Är ju inte kul att spara in en massa pengar, sen bli tvungen att göra om jobbet.:S

Hur mycket är löjligt billigt?
Jag har inte offerterna tillgängliga, men den billigaste låg runt 100 000, ska kolla vad som ingick i den exakt, men det var iaf med rivning, sophantering och ny papp, läkt och pannor.
 
verobar skrev:
Ok, tack för pris! Jag får väl mäta taket lite noggrannare och räkna ut hur stort det är till att börja med.
Takavattning ingick inte i min offert heller.
Alltså rännor å rör ingick i det priset. Men det kanske du förstod.

Jag antar att firman som lämnat det höga priset inte "behöver" jobbet man kan ta det om de får bra betalt. Så gör man ju om man redan är fullbelagd.
 
Noseone skrev:
Alltså rännor å rör ingick i det priset. Men det kanske du förstod.

Jag antar att firman som lämnat det höga priset inte "behöver" jobbet man kan ta det om de får bra betalt. Så gör man ju om man redan är fullbelagd.
Aha, nej det fattade jag inte.

Kan tycka att de kan säga att de inte vill ha jobbet med tanke på att vi frågat flera ggr om de ska lämna offert el inte och sagt att om de inte vill ha jobbet så går det bra att säga det...
 
Har själv nyligen tagit in offerter på tagomläggning (dock med återanvändning av befintligt taktegel). Uppskattade själv jobbet till fyra manveckor, en god vän i byggsvängen gjorde samma uppskattning oberoende. De flesta offerter jag fått in har offererat en arbetskostnad på runt fyra veckor utom den firma jag tyckte gav det bästa intrycket -- de offererade tolv(!) manveckors jobb. Skulle mao kunna ta tjänstledigt i tre månader och lägga om taket i egen takt. Ställningshyran i den offerten var så hög att jag inom ramen för de tre månaderna kunnat bygga en ställning av lösvirke.
 
Tips på bra och dåliga takläggare vore ju bra... 2009 tog vi in offerter från 3 företag, men alla kändes sådär på olika delar så inget tak blev i ordninggjort här. Så nu funderar vi igen.
 
dessa rot priser... hoppas ni förstår att det saltas rejält... detta har vi haft uppe i en tråd tidigare.

mvh
estwing
 
Vad skall vi göra då estwing? Vi vanliga yrkesarbetare kan ju inte rå för att (ni) hantverkare täljer guld med smörkniv just nu?

Tar man in 3 offerter å alla har ungefär samma pris då antar man ju att det kommer kosta så mycket/lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.