såg av en slump att det verkar ha blivit ett "mycket litet" läckage, precis bredvid rens luckan, på själva fästet för ut vattenstammen,(två roströda rinn märken ner till golvet) ,

Detta stam fäste sitter i golvnivå i tvättstugan, verkar vara gjort av..... gjutjärn?

Stammen är original från början på 60-talet.

Då det verkar läcka så ytterst lite, kanske/hoppas jag på att det skall kunna gå att täta,vad kan i så fall vara bästa metoden materialet att göra det med?

Misstänker att om jag kontaktar en rörmokare, kanske han skulle rekommendera/vilja byta hela den delen, som alltså vad jag förstår går genom golvet,till kopplad till nästa rörböj,kanske helt under grundplattan?

Måste säkert riva upp golvet runt i kring och vad vet jag....

Säkert oundvikligt på sikt, men nu i detta skede?

Vet att det finns kemisk metall...eller måhända något annat knep?

någon med erfarenhet och händigt tänk? väntar tacksamt på svar:S
 
Troligtvis menar du en avloppsstam, eller? Det finns något som heter protectorbinda, en j-vligt kletig väv på rulle, som jag brukar använda för provisoriska reparationer på gamla avlopp. Förr eller senare måste du byta röret, men det är inte säkert du behöver byta ända ner i golvet. Ta dit en rörmokare så kan han bedöma hur illa det är.
 
tack och tack lordi!!

Var kan denna binda tänkas säljas,dock inte på apoteket skulle jag tro?;)

Är nog avloppsstam det heter...vet att kranvattnet/duschvattnet noch toavattnet går genom samma rör.

Kan ju hoppas att rörmokarn kan åtgärda detta utan att behöva bryta upp runt stammen, känns som att den liksom är inbakad i grundplattan som sagt.....

Tänkte jag kunde sandpappra rätt bra runt detta lilla hål/spricka och sedan lägga på då t e x denna binda,kör nog så tills nästa gång det sipprar, och då för nog rörmokarn rycka in.

Såg förresten att själva stammen en bit upp mellan två skarvar i tvättstugan faktist verkar vara bytt, då denna längdmeter av stam är gjort av något slags plast.
 
Funderar på om man lika gärna skulle kunna borra ett litet hål mitten i det redan uppkomna bristningen, skruva dit en passande skruv/bult som fungerande tätning (sedan med binda över eller t e x plastic pudding) i lämplig storlek,kan det vara nåt?

Eller finns det kanske en risk att jag "spräcker" stammen/det befintliga hålet ännu mer?

Har någon provat denna variant?

Tänkte bara att det kanske kan bli "marigt " att få bort all rost med sandpapper....
 
Jag skulle inte ge mig på att borra i röret. Rör det så lite som möjligt. Protectorbinda lär de inte ha på apoteket ;). De har bara andra sorters bindor. Jag har köpt det av en vvs-grossist, men jag vet tyvärr inte var man kan köpa som privatperson. Förr hade man det som skydd på rör som man grävde ner i marken. Typ vattenserviser mm.
Och det är ju endast en provisorisk lagning. Röret behöver ju bytas förr eller senare.
Är det precis vid rensluckan det läcker, så kanske det räcker att täta själva luckan, om det är därifrån det kommer.
 
Såg nu att dinvvsbutik.se har något som de kallar rostskyddsbinda, det är troligtvis samma kletiga väv som jag menar.
 
tackar för det lordi. Naej det var som jag trodde...bindorna de har på apoteket är nog inte riktigt lika täta:D

Har nu i alla fall försökt att åtgärda detta, köpte ett tätfog för b l a annat rör och ledning a la fabrikatet plastic puding....

Verkade att bli stenhårt. Har nu bara hunnit att spolat med vatten ganska begränsat men detta tycks i alla fall hålla, so far.....målade sedan över denna tätning med den utomordentligt vackra turkosa färg som övriga tvättstuga har, på sambos begäran;)

kommer ju som sagt att åtgärda detta mer ordentligt vad det lider. Har hört om en metod som går ut på att man kan trä ett något mindre dimensionerat rör, invändigt förbi rörfästet där den befintliga sprickan/hålet är.....

Kanske kunde vara nåt?

Vill ju i det längsta slippa spräcka det gjutna golvet för att byta om det ej är direkt nödvändigt.
 
hålet/sprickan sitter några centimeter in mot väggen till från rensluckan sett, så det är på själva röret.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.