Minns jag rätt var väl det garaget planstridigt?
 
S
ni anar ej hur många som skickar in ansökan veckan före dom vill börja bygga.
 
SBH skrev:
ni anar ej hur många som skickar in ansökan veckan före dom vill börja bygga.
Med tanke på att folk ringer elektriker och vvs:are samma dag som bygget står i det skede att dom behövs så tvivlar jag inte ett dugg på vissas totalt obefintliga framförhållning.
 
Annonsen är förmodligen en ren panikgrej, eftersom bygglovsansökningar som kommer in efter 2 Maj måste hanteras enligt nya PBL, vilket innebär att hanteringen blir än mer arbetskrävande. Många kommuner har inte ens gått utbildningen, än mindre anpassat och förberett organisationen.
 
När jag sökte bygglov för ett par takkupor så fick jag besked från stadsbyggnadskontoret i LUND att det skulle ta sex veckor. Efter sex veckor fick jag beskedet att det ju var helt omöjligt att ge svar efter sex veckor, de skulle börja jobba med det då. Jag frågade hur lång handläggningstiden var, då blev jag idiotförklarad eftersom det givetvis är helt omöjligt att beräkna hur lång tid en uppgift ska ta att utföra. Jag påtalade då att det liksom är så att alla som arbetar med någon form av konkurrensutsatt verksamhet har ganska höga krav på sig när det gäller att beräkna tid till en uppgift är färdig, oavsett om du är frisör eller systemutvecklare. Detta fanns ingen förståelse för. Det visade sig dessutom att jag som var nr ca 50 av 80 i mitt område att bygga takkupa, hamnade utanför plan, eftersom alla som gjorde takkupor hamnade utanför plan. Jag frågade om det inte var läge att se över detta, om nu 50 av 80 fått bygglov för det redan. Det gick dock inte alls enligt dem, "så funkar det inte". Men ca 4 månader senare hade jag mitt bygglov, snabbt och effektivt - eller nåt...
 
Man får ont i magen av att läsa om sånt här.. som jag sagt tidigare; inte undra på att priserna går upp när det tar år för att göra småsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.