Skapar en egen liten projekt tråd om mitt växthus/lusthus.
Tänkte uppdatera lite allt eftersom det händer saker där under vårens o sommarens gång.

Börjar med lite bilder från starten. Har inte så många i denna datorn men jag kommer nog lägga till lite fler sen när jag fiskat fram dom..

Växthuset är 30 år gammalt som vi fått av Linas mormor. Hon har haft det i alla år i sin trädgård. Senaste 15 åren har det bara använt till att ställa undan utemöbler o lite annat i. Det plockades ner, tvättades, slipades och målades svart.
Nya glas inhandlades på ett glasmästeri.

Moa hjälper till att gräva hål till plintarna:

moa

Ett bra mått var när djupet gick till magen på henne.. bara att stoppa ner henne i hålet..

moa

moa

Perfekt. En ram byggdes som fästs i plintarna och sen ställdes växthuset ovanpå denna och förankrades. Ett golv lades in och planteringslådor byggdes.

Resultatet..

vaxthus1.jpg

vaxthus2.jpg

Här kommer man sitta mycket i sommar och intaga sitt morgonkaffe..

vaxthus3.jpg

Ett par led- lampor sattes in för kvällskaffet. Dessa laddas upp under dagen av en liten solpanel.

vaxthus4.jpg

Moa och jag intar en liten fika i det "ny"byggda växt/lusthuset

moa

Även Trulle gillar att vara där..

moa

Lite fler bilder från bygget kommer så fort jag letat fram dom...

Planteringslådorna är nu fyllda med jord och gödning.. så får detta gotta till sig tills det är dags att börja plantera/odla.
Ska faktiskt prova morötter och dessa frö ska snart planteras (tidig sort). Efter det blir det lite tomat men det kommer jag att sätta plantor.. Första gången man provar detta ju så man måste göra det lite enkelt för att känna på det lite.
Vindruvor är också en kommade invånare..

Fortsättning följer.....
 
Redigerat:
Fint! Praktiskt med en bra måttstock till grävandet också som dessutom var väldigt söt. :)
 
Trodde man kunde editera sina egna inlägg men det går tydligen inte efter en viss tid..

Såhär såg det iallfall ut när det monterades ner.. ingen vacker syn direkt, växthuset alltså..
vaxthus1.jpg
 
Vad målade ni med för färg? Ser nästan ut som det är sprutlackerat?
 
Exakt :) Nästan.. Det mesta är sprayat med svart sprayfärg. Vanliga burkar man köper i biltillbehörsbutiken. Och vissa bitar är penslad med svart metallfärg.

Jorden och gödning är som sagt påfylld i lådorna..

jord.jpg

En liten detaljbild. Runt lådorna har vi byggt en liten ram och sedan fyllt mellanrummet med vit singel.
Ett litet inslag för att det inte ska bli för stelt.

detalj1.jpg

Hmmm, ser nu när jag tittar ut att takfönstret öppnat sig ungefär 5 cm.. får ut o kolla vad termometern står på.
Soligt ute, nästan molnfritt, temp 9,5 grader, blåsigt
Växthuset håller redan 20 grader.. riktigt skönt o kliva in..
 
Redigerat:
Ja då var det våffeldagen och som vanligt fyller man ju år.
Självklart har man ju fått lite roliga prylar.. Lilltösen har valt sakerna, hon vet ju vad pappa vill ha.

klapp1.jpg

Och då blev det helt plötsligt brådis med att få ordning på pallkragarna och få lite odlingsplats utanför växthuset också.
 
Redigerat:
moa1.jpg

moa2.jpg

Inte hänt så mycket just nu. Bara planterat lite blommor och sen suttit och fikat i växthuset med lilltösen Moa i nästan en hel timme.
Riktigt härligt.

dat2.jpg
 
Redigerat:
Vad mysigt det låter att sitta och fika i växthuset! Ungefär hur varmt måste det vara ute för att man ska få 20 grader så att man kan sitta och fika i växthuset?
 
¨9,5c i utetemp för att få 20c inne, stod det i inlägg #5;)
 
Ja då var det 9,5 grader ute och blåsigt..
Men jag får 20+ bara solen lyser lite.. mitt takfönster öppnar vid ungefär 20 grader så det är ganska konstant.

Idag har jag sått gurka. Nu får vi se hur det går.. första gången jag testar detta.

gurka1.jpg

Hitta en gammal plint som jag kapade av tre olika höga bitar av.. planterade olika grässorter.. blev ju bra..

gras1.jpg
 
Jaha, vad händer här då?
Inte så mycket.. bara väntar på att saker och ting ska gro.

Sådde ju gurka söndagen den 27'e och idag ser den ut såhär:

gurka2.jpg

Snacka om att det gror snabbt.. hade jag aldrig trott.

- När är det dags att plantera om dom till lite större kruka?
 
Inte än, de ser inte ut att stå så trångt.
De första två bladen kallas hjärtblad och ser inte ut som plantans "riktiga" blad sen, alla hjärtblad ser i princip likadana ut. Ser bara ett på groddarna. I alla fall, du kan vänta tills den fått sitt första rikta bladpar innan det är någon fara.
Jag brukar så i lådor med vanlig jord i nedre delen och såjord i övre. Då gror grodden i såjorden och sen när den börjar växa till sig så kommer den åt den vanliga jorden och kan växa mer, på så vis sparar jag en omplantering. Tjoho! :)
 
Dalbotös skrev:
Inte än, de ser inte ut att stå så trångt.
De första två bladen kallas hjärtblad och ser inte ut som plantans "riktiga" blad sen, alla hjärtblad ser i princip likadana ut. Ser bara ett på groddarna. I alla fall, du kan vänta tills den fått sitt första rikta bladpar innan det är någon fara.
Jag brukar så i lådor med vanlig jord i nedre delen och såjord i övre. Då gror grodden i såjorden och sen när den börjar växa till sig så kommer den åt den vanliga jorden och kan växa mer, på så vis sparar jag en omplantering. Tjoho! :)
Tackar..

Jo där är två blad. Bara att dom inte "öppnat" sig på bilden. Det ena bladet är vikt över det andra. Men då kan jag vänta tills nästa vecka innan dom planteras om.
 
Vad snabbt det gick! Jag börjar inte så förrän nästa vecka.
 
Javisst går det snabbt. Jag ska ta en bild till när jag kommer hem från jobb. Kommer synas tydligt att dom växt ytterliggare sedan igårkväll. Tomaterna jag satte på samma gång som gurkorna har inte börjat än men dom kommer nog snart.
Blir ju genast ännu roligare när man ser att det händer nått i krukorna.

EDIT: Hemma nu, här kommer bild igen på gurkorna. Det är samma fat som är fotograferat på bilden ovan sedan igår.

gurka3.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.