Jag har en DSC PC1832, 6st IR dekare, 2st branddekare (ej inbyggd siren), en siren och 2 MAP. Tänkte mig att varje dekarna (IR och brand) får sin egen utgång, men hur koppla jag de? har dragit EKKXx4x1x0,5 men fattar inte inte hur man kopplar enheterna, siren och MAP ihop med med kortet. Kan nån förklara (gärna bild) hur man koppla ihop de.
 
Det finns en bild i manualen på inkoppling, annars finns det ganska många trådar här om DSC larm och inkoppling. Inkoppling av deckare map osv är samma på 1832 och 1616.
 
Har läs manualen, men som novis så fattar man som vanlig ingenting av det som står i manualen. Hur balansera man ir detektor LC-100-PI t.ex. Som jag förstår är går 12V+- till AUX+-, men T2,T1,Nc,C,NO,EOL var ska man koppla in de? Jag har två st brandetektorer (FSA-410) ska de kopplas till Z(ingång) eller PMG(utgång)? Behövs det bara en siren för både brands- och inbrottslarm?
 
För att göra det enkelt och framför allt bra. Kör på Dubbelbalanserat. på din IR har du + och - Där lägger du blå tråd på Minus, Vit tråd på +. Lägg ett grön tråd på C. Ett motstånd mellan C och NC, Ett motstånd mellan NC och T1. Lila tråd på T2. I centralen. I centralen lägger du Vit på AUX+, Blå på AUX-, Grön på Zx (x = nummer 1-8) Och lila på COM. Siren in på BELL + och Minus.
MAPen skall in på RED,BLK,YEL,GRN kopplas samma i MAP och central. Branddetektorn kopplar du + Till AUX +. - Till PGM1. Och två trådar till tom Zx och valfri COM. Du kan använda samma siren till allt
 
Testar lägga upp en liten bild på inkoppling av IR.
Inte så vacker, men jag hoppas den är förklarande.

(motstånden skall självklart vara på 5,6 kOhm d.v.s. de som följer med paketet)
 
  • Inkoppling IR.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
frohike hann lägga sitt inlägg innan jag fixat klart bilden, men med hans förklaring och bilden borde du lösa det.

Hojta till om det dyker upp fler "?" så finns det nog folk här som kan hjälpa till.

//lycka till
 
Nu bör jag klara den fysiska installationen :) De 6 IR tar upp 6zoner, för de två branddetektorer kopplas + Till AUX +. - Till PGM1 och andra trådar kopplas till Z7,Z8 + Com. Inget motstånd behövs? I manualen står det att man ska lägga en magnet, men kanske behövs det bara när man ska testa branddetektorn? Tacka alla för de snabba svaren.
 
Förresten, huvudmapen (RPK5500) kopplas som stod i tidigare inlägg, RED,BLK,YEL,GRN i MAP och centralen. Men jag har en andra MAP (PK5501) ska den kopplas till samma ingångar i Centralen som huvudmapen?
 
Yes, den kopplas in på samma (kallas DATAKOM) som den 1:a MAP:en
 
Du kan koppla Datacom i bus, Stjärnnät, kombinera dessa. Så länge som det totala avståndet från centralen inte överskriver 305 m per enhet och den totala längden för alla enheter går över 915m. MEn det behöver du inte bry dig om då det inte kommer inträffa i ett vanligt hus
 
Jag har en DSC PK5501 Sixty-four Zone Fixed LCD Keypad men varje gång och trycker in * eller # så blir det blank på LCD panel? är det nåt fel med den eller?
 
Nu har jag kopplat in och testat alla IR detektorerna och de fungera fint, men MAP piper när IR ( DSC LC-100-PI) dektererar rörelse (i 'disarm' tillstånd). Detta hände efter installationen då jag öppnade IR detektorerna för att justera känslighet (storleken på övervakad area). Jag gjorde det när utan att slå av strömmen och kopplat bort reservbatteri. Vad kan detta beror på?
 
Inte så enkelt att du bara råkat koppla på "ding-dong"-funktionen?
Den slås på/av med *4
 
Jo, råkade slå på "chime". En grej som jag har ej fått till är TL-250 modulen. Jag har kunnat programmera den via MAP men ej via LAN, funkar varken med T-Link Console eller DLS-2002. Vad kan det beror på? TL-250 fick ett IPnr (192.168.0.193) och den svarar när man pingar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.