Halloj!!
Jag skulle vilja komma i kontakt med er som håller på/byggt färdigt ett hus av dessa husleverantörer i Stockholm med omnejd. Alla synpunkter och råd är välkomna och jag tar gärna en "privat" kontakt för att höra mer ingående vad vi borde tänka på eller annat väsentligt. :)

Som jag skrivit i tidigare tråd så väntar vi på offert från dessa två i skrivande stund. Jag har sökt på forumet vad gäller dessa leverantörer och fått en del information, men också fler frågetecken som behöver rätas ut. ::)

Tack på förhand! :D
 
Nästan i mål med TH i stockholmsområdet.

Huset..??,
Bra,, helt klart bra kvalitet ( än så länge..ta i trä...)
Entreprenör för stomresningen var också mycket bra,
noggran och ingav stort förtroende.

Med facit på hand skulle jag dock vara mycket noga med att dubbelkolla "allt" och se till att få entydiga papper/siffror på allt i förväg. Gärna använda Er av någon som är van husköpare ( vilket vi inte var..) för att säkerställa att själva köpet och beställningsprocessen sköts på ett professionelt sätt. Där hade vi STORA problem och skulle som sagt med facit på hand nog tänkt oss för minst 1 gång till.....,,

 
emerson skrev:
Nästan i mål med TH i stockholmsområdet.

Huset..??,
Bra,, helt klart bra kvalitet ( än så länge..ta i trä...)
Entreprenör för stomresningen var också mycket bra,
noggran och ingav stort förtroende.

Med facit på hand skulle jag dock vara mycket noga med att dubbelkolla "allt" och se till att få entydiga papper/siffror på allt i förväg. Gärna använda Er av någon som är van husköpare ( vilket vi inte var..) för att säkerställa att själva köpet och beställningsprocessen sköts på ett professionelt sätt. Där hade vi STORA problem och skulle som sagt med facit på hand nog tänkt oss för minst 1 gång till.....,,
Emerson,

vi skall göra våran sluttbeställning nästa vecka, och det vore guld värd för mig att få höra lite mer om dina erfarenheter, så jag inte går i samma "hål" som ni kanske har varit i redan ;)
Jätte tacksam för alla inputs! Om du inte vill bli för specifik här på tråden skulle jag bli glad om du kan pm'a mig direkt?

Tack på förhand!

/Jan
 
Lindhardsen,,

Förutom jag så är det ett antal till i detta forumet som har haft "synpunkter" på hur affärsetiken är inom TH framför allt i vår region. Exakt vad/hur etc kanske ibland har skillt sig,, men det finns även klara beröringspunkter.

En av våra kommande grannar har också upplevt samma sak. Just detta att man som 1sta gångsköpare är godtrogen i första steget, och sen som följd bemöts med intrycket av att situationen är unik och man själv är ovanligt jobbig...,,, är inte speciellt trevligt. Men,, som sagt med facit på hand så var vi inte ensamma om detta.

Våra problem har framför varit;
1. Tidsåtång och missar för att komma i mål med slutbeställningen.

- TH gjorde fel gång på gång, men tycker att det är vi som är krångliga. Dock så är bevisföringen SOLKLAR till deras nackdel.

2. Kostnader man EJ delgivits i förväg. I vissa fall inte ens några större kostnader, men själva principen att en leverantör ensidigt kan välja att tycka "näha...trist då.. men ni får betala i alla fall..."

Det "roliga" med ovanstående är att viss friskrivning från ansvar och faktiskt information OM risken för dessa kostnader har delgivits oss, det ÄR sant,, problemet är att det görs EFTER vi skrivit på avtal och gått igång med processen.

Och,, just det sistsnämnda är det som är vår stora frustration. Jag anser att dom drar fördel av den sits man hamnar i när man gått igång med ett sådant projekt. Låt säga att man som vi ligger med en budget omkring 5 miljoner för hus, tomt,grund. När de bollen är i rullning så är det svårt att stoppa hela projektet för att man anser att dom har FEL med en ny kostnad. Man sitter s.a.s i båten och skall få ihop dagisplats, lägenhetsförsäljning,etc,, så. tidsplanen är viktig. Egentligen skulle man om möjlighet fanns ha tvärstannat projektet och krigat klart redan i förväg.

Det jag anser rent affärsetiskt är att dom BÖR kunna detta. Så,, om dom inte kan förväntas veta ALLT så bör dom om inte annat kunnat vara tydliga om det dom VET och det som normalt uppstår. Nu var det helt ärligt mer bilhandlar fasoner..,, "köp just nu, allt ingår...",,, ...

Driver själv ett par bolag inom IT där vår huvudsakliga affärside är att leva upp till förväntan, inte bara svart/vit text. Dvs,, vi skall i vår näring kunna ge RÄTT budgetunderlag för en kund på t.ex ett större projekt.

OM dom säger " vi vill köpa XXX", vad kostar det ?
Då är svaret från oss dels vad det kostar, men även med vår kompetens vad totalen faktiskt kommer bli.

Som det varit nu har vi åkt på merkostnader för allt möjligt, bl.a bygglov etc som fått göras om p.g.a fel från deras sida. Det som gör mig förbannad är att dom dels EJ tagit på sig ansvaret för ett enda fel, EJ vid ett enda tillfälle bett om ursäkt för de återkommande missarna.

Och,, det är väl just det som är viktigt att tänka på om man skulle göra det igen.

ALLT på papper, HELST fast pris.
Ett bra test vore om man författade ett avtal som säger
"allt klart enligt XXX inklusive XXXX.XXX..XX",
När dom då inte vill skriva under detta,, då är troligt att man får fram allt det andra du annars skulle åkt på men aldrig fått veta i förväg...

Men,, understryker igen;
Huskvaliteten ser MYCKET bra ut,
Den entreprenör som skötte stomresningen i vårt fall var mycket bra och ärlig.

Om du vill veta mer skicka mig ett PM så kan du få kontakt med andra här som har haft sina "duster" med TH och partners....,,
 
"det ordnar sig"
"det löser vi sen"
:D

kortfattad sammanfattning över verkligheten.
Kan förstå "deras" argument..,, det är ju vi/ni som betalar..,,, så...."det är lugnt".......



 
vi har just flyttat in i vårt Götenehus. Vad undrar du?
 
Hej,
ja, först och främst undrar jag om ni på det totala är nöjda med dem? :D

Finns det mindre smickrande saker som ni upptäckte efter hand? Gick kostnaderna upp på saker ni inte hade förväntat er och som Götenehus rimligtvis hade kunnat förutspå? Hur har de tacklat saker som inte gått som de ska?

Har ni byggt i Stockholm? Vad har ni byggt för hus? *nyfiken* :D

Vi står faktiskt väldigt nära att välja Götenehus, i hård konkerrens med Trivselhus. Vi tycker helt enkelt om själva huset bättre. Sedan är det attraktivt att man endast skriver ETT kontrakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.