Bor i ett 40 tals villa... bakom huset har vi en blöt lerig åkermark.
Huset var dränerat för 3 år sedan... och allt var riktigt utfört enligt besiktningsmannen.
Dräneringsrör leder till dagvattenbrunn och sedan vidare iväg till kommunens dagvattenledning till en bäck-

Igår var årets första riktigt smält dag... samt att det regnade kraftigt....

Kom hem och märkte först att hela trädgården var riktigt blött/under 1dm vatten, eftersom det rinner in från åkern, jag antar att det rinner rätt bra ner intill huset med allt macadam, kom in i huset och såg att det var blött på källargolvet, tittade närmare och då ser man att det strömmer upp vatten RUNT golvbrunnen, och sedan rinner ner i brunnen och iväg, men vattnet hade också sipprat in längst ner på väggarna och diverse andra ställe så att vi hade upp till 1cm vatten på golvet på dom värsta ställarna.

Jag kollade inne i dagvattenbrunn och kunde inte se dräneringsrör, eller dagvattenbrunnens utlopp som är runt 1m längre ner.

Ringde slambilen och han sög upp allt vatten från dagvattenbrunnen, när nivån gick under dräneringsanslutning så forsade vatten ut från husgrunden... när han sen kom ner till utloppsrör mot kommunens dagvatten ledning, så forsade vatten in till brunnen igen, bakvägen... från kommunens rör.
Han spolade och spolade , långt utanför tomtgränsen, och till slut konstaterade att kommunens ledning (ute i åkern) var antagligen under vattenytan i bäcken, (vi var där och letade efter utloppet men hittad inte den) eller att var det stopp i kommunens ledning.

Jag har hyrt en länspump och den går nu och håller dagvattenbrunnen tom från allt vatten som rinner in bakvägen från kommunens rör....

Jag ska ringa till kommunen på måndag (fredags kväll nu) men nu kommer frågorna:

Har kommunen ansvar för dagvattenledningen?
I så fall, är det till dagvattenbrunn eller till tomtgränsen?
Om kommunens lednig är trasig eller ligger under ytan i bäcken, kan vi begära ersättning för hyra av länspump, slambilen och skadorna i källaren. (har ett inrett rum där nere)?

Har redan kontaktat länsförsäkringar, men vi kan glömma det med ersättning från dom eftersom vattnet har kommit upp igenom golvplattan.

Tacksam för svar....

Mike.
 
Kommuen är självklart ansvarig, men huruvida du kan kräva ersättning i efterhand vill jag låta vara osagt. Synd att du inte ringde dem direkt när du märkte att det verkade vara strul med dagvattenledningen. Kanske en ispropp bara, inte alls för ovanligt just nu.
 
Igår kväll märkte vi problemet i källaren, Slamsugningsbilen kom idag kl.14...kl.1430 konstaterade han att det var fel på kommunens ledning och inte i dagvattenbrunnen som jag hade befaret.
Slamsugningskillen ringde direkt till ansvarige på vänersborgskommun, men tyvärr hade han redan gått för dagen, tillbacks på måndag. Men jag har talat in ett meddelände, hoppas det duger...

Vi får se hur det går.....

:)

Mike
 
Ja, då hoppas jag att kommunen ställer upp, för tioll 16 är det ju helt rimligt att räkna med att de håller öppet en fredag.
 
Anna_H skrev:
Ja, då hoppas jag att kommunen ställer upp, för tioll 16 är det ju helt rimligt att räkna med att de håller öppet en fredag.
Precis som du säger så ska kommunen ha öppet till kl. 16 alla vardagar och finns det inte personal på plats så ska någon ha jourtelefon. Speciellt en sådan här dag när det är enormt mycket tillströmmning på dagvattnet.
 
Vi hade problem med avlopp på mitt förra jobb och bestälde ut sugbil. Då felet visade sig vara hos komunen så tog komunen över notan till stora delar. Sugbilen fortsatte på samma jobb och löste problemet. Inget knussel alls. Liknande historier har jag hört från andra oxå.
 
Pratade med kommunen idag... han ska ha möte med dom ansvarige på onsdag och hör av sig efter mötet.... under tiden så har jag ett länspump i dagvattenbrunnen som håller den torr.... om det nu ska kommer en skyfall såvetjag inte om den klara av mängden, men vi få se....

Enligt kommunen, om det är fel på dagvattenledningen, så kommer dom att kunna hjälper till med skadorna osv....

Tråkigt bara att dom inte sätter igång och undersöker med en gång.. istället väntar tills onsdag när dom ska har ett möte om det......

Håller tummarna
 
Fick ett mindre bra svar från kommunen som had tidigare lovat att skicka ett brev till bonden och uppmånar honom att ta hand om sin egen dagvatten (gräva ett dike).

Var det inte så att man har ansvar för sin egen dagvatten/ytvatten?
Enligt "juristen" så är det den drabbade fastighetsägaren som får lösa detta själv!!!!!!!!

Forbluffade!

Suck!

Läs och beundra....

Hej,

Problemet med dagvattenläckaget (ytvattnet) från din grannes fastighet till din, är en fråga som ni som fastighetsägare måste lösa själva. Enligt vår jurist vid branschorganisationen Svenskt Vatten så är det de grannelags-rättsliga reglerna i Jordabalken som är tillämpliga och hittas i kapitel 3 1§ Jordabalken.

Juristen säger följande:

"Är det naturliga förhållanden som orsakar vatten på lägre liggande fastighet så får den drabbade fastighetsägaren lösa detta själv".

"Men orsakas detta vatten av att den ena fastighetsägaren har dåligt fungerande va-installation eller att förhållandena har förvärrats pga att den ena fastighetsägaren har gjort något på sin fastighet, tex hårdgjort yta, så skulle den drabbade fastighetsägaren kunna kräva skadestånd. Sammanfattningsvis så är detta en fråga att lösa för fastighetsägarna själva"

Vad gäller åtgärder på kommunens dagvattenledning ute i gatan ska arbete startas så fort vädret tillåter.

Mvh,

_ _ _ _

Jo.... jag har taggit bort hans nanm och tlf nr ...

Har svarat att jag bestrida detta:

Hur kan det var mitt ansvar som drabbade fastighetsägaren att ta hand om ytvatten som rinner in från åkermarken?

Jordabalken kapital 3 1§ står:
Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

Jag hittar inte i Jordabalken någonting om att den drabbade fastighetsägaren ska lösa detta själv!

Mike.
 
Redigerat:
Nu är jag inte på "hemmaplan" i det här ämnet, men som jag förstår saker och ting så är först när man förändrar något på sin fastighet som påverkar dagvattenflödet på lägre liggande fastigheter, som man ska ta ansvar för denna förändring. Bara för att någon bosätter sig på en kulle ska hon inte behöva ta hand om allt regn som faller på kullen, det fanns ju där redan innan någon byggde, och rann redan då nerför kullen förstås. Men om man däremot ändrar markhöjder, asfalterar halva tomten eller gör liknande åtgärder som ökar dagvattenflödet på andra fastigheter, kan man behöva ta ansvar för detta.

Sedan kan det ju vara så att man tagit detta ansvar genom att koppla in sig på kommunens dagvattenledningar, och om då kommunens ledningar är underdimensionerade eller går sönder, så blir det ju kommunens ansvar.
 
tillhör du dom som har ett macadamm dike utmed huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.