jag brukar dra rören och sätta upp fixturer själv, då blir det rätt ;)
 
Hej....

Bifogar bilder på hur det ser ut.... Fick höra att ett alternativ var att sätta dit en bakåtspolande WC.... Men hur roligt är det att se röret på baksidan då????

Kan någon kunnig förklara för mig hur man skall göra med den exentriska grejen isf???
Den måste väl bygga en liten bit på höjden??? De flesta WC-stolarna, från ifö iaf går ju röret i toaletten ner till endast 20mm över golvytan.... Går det bygga med det exentriska så man får i WC:n ändå???? Eller måste man bila upp och sätta den excentriska i golvet??

Det jag skulle vilja ha är ett svar på hur exakt man gör för att lösa det...
 
  • IMG_0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bakåt spolande.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser tight ut men vad jag kan utläsa av måtten så bör det gå även sedan kaklet är monterat. Enligt nedre högra bildeen så ska det vara 70 mm till centrum avlopp och du verkar ha ca 80-85mm
 
Att det går, kanske.... Men säger inte regler minst 40mm från färdig vägg???

Säg att kaklet bygger ca10mm. Då är det 10mm kvar...

Men som du säger... Enligt den WC:n jag skickade med så bör det ju funka med 6-8mm tillgodo... Är det godkännt att göra på detta vis? Är 40mm bara ett standardmått eller krävs det för tätskicktet eller nått????
 
krilleman_215 skrev:
Finns ett antal tillverkare som saluför exentrar till WC! Alt från 7-30mm i sidled! Passar i både slätände och muffände 110!

Dessa exentar ska monteras INNAN tätskikt utföres!
Denna tex sätts väl ändå efter tätskikt, den går ju ner i befintligt rör.

http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=203
 
Mikael_L
Tompa_gus skrev:
Att det går, kanske.... Men säger inte regler minst 40mm från färdig vägg???

Säg att kaklet bygger ca10mm. Då är det 10mm kvar...

Men som du säger... Enligt den WC:n jag skickade med så bör det ju funka med 6-8mm tillgodo... Är det godkännt att göra på detta vis? Är 40mm bara ett standardmått eller krävs det för tätskicktet eller nått????
Jag har för mig att 40mm är för att garantera att tätskiktet ska ha en hygglig chans att bli bra och korrekt.
Det går säkert att minska avståndet en del och kompensera med att vara jättenoggrann. Men det kan möjligen sen anses vara ej fackmannamässigt ifall ett försäkringsbolag ska ersätta en skada.

Ja, det här är alltså saker jag tror, inte vet.
 
WC-stos Offset 40 verkar ju idealiskt.... Men hur rimmar det med att stolens rör slutar endast 20mm över golvnivån?
 
Krilleman
Stefan N skrev:
Denna tex sätts väl ändå efter tätskikt, den går ju ner i befintligt rör.

[länk]
Nej, den ska sitta ovan flytspackel så tätskiktet går upp en bit på stossen, sätter man den efter kaklet kan ju vatten rinna emellan avloppsröret och tätskiktet... 2.10.1 i säkervatten http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf

Nytt för säkervatten är ju att den även omfattar avlopp numera!

Tompa_gus skrev:
WC-stos Offset 40 verkar ju idealiskt.... Men hur rimmar det med att stolens rör slutar endast 20mm över golvnivån?
Funkar alla tiders, gummit på stossen som tätar mot stolens avlopp blir ett par cm högre än stolen, när klinker/plastmatta lagts!

Mikael_L skrev:
Jag har för mig att 40mm är för att garantera att tätskiktet ska ha en hygglig chans att bli bra och korrekt.
Det går säkert att minska avståndet en del och kompensera med att vara jättenoggrann. Men det kan möjligen sen anses vara ej fackmannamässigt ifall ett försäkringsbolag ska ersätta en skada.

Ja, det här är alltså saker jag tror, inte vet.
Det ska vara 60mm fritt mellan avlopp och vägg för det ska vara godkänt enligt säkervatten!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.