snuttjulle skrev:
Nä tack. Pulver är sista utväg. Kolsyran skitar inte ner hela huset och funkar bra på el.
Pulver är något som funkar bra i bilar husvagnar mm där man måste stoppa spridning till andra för räkna med att sanering kostar multum efter att du blåst en pulversläckare.
Kolsyra är inte bra. Jag har släckt en brand på jobbet med kolsyra, det var en gammal kopieringsmaskin som började brinna (många år sedan nu). Det brann dels i en mängd papper som hade fastnat, men även i en del transportband av gummiliknande material och plast. När man sprutade kolsyra på den så slocknade allt genast, men så fort man slutade spruta flammade det upp igen, och genast med större intensitet. Till slut tror jag det slocknade, men då var tuben slut. Och en annan kille kom med en skumsläckare från en annan avdelning.

Det verkade som kolsyran inte rådde på glödbranden i gummibanan, och så fort man slutade så tog den sig igen.
 
villaentusiast: om felet beror på något som var dåligt från början, det får man veta när tvn felsökts. Reklamationsrätten är mot butiken, inte tillverkaren, så kontakta dom du köpte den ifrån.
 
mrfrenzy skrev:
så kontakta dom du köpte den ifrån.
Ja det var ju det jag gjorde och fick veta att min TV inte hade någon garanti kvar! Detta framgår av trådens början och bör läsas före nya inlägg.
När jag sökte upp telefonnumret till en auktoriserad Sonyverkstad fick jag veta om den 3-åriga kompnentgarantin som Sony tillämpat.
//Bosse
 
Vilken fart det tog ang pulver. ;) Nästan som att det brinner och ingen försöker släcka.
Just alla dessa det ryker ojojoj blås 3 släckare gör att jag inte vill ha pulver som första val. Har sett en verkstad någon på fylan drog en pulversläckare och det va inte vackert. I dessa fall kan jag mycke väl tänka mig att försäkringsbolagen kan dra öronen åt sig när någon bara blåst en släckare för att något ryker mycket och man blir tvungen att sanera för många tusentals kronor.
En kolsyra för första atack och sedan pulver är mitt val.
 
Tack för svaren. Ska kontakta butiken.
 
Nu var ju butiken NetonNet, erfarenheten från den här tråden är helt i linje med min erfarenhet av Netonnet och reklammationer, de slår ifrån sig allt. De säljer saker billigt går skapligt lätt att handla där, men de är hemska om man behöver reklamera.

I mitt fall var det lite billigare saker det gällde, problemet löstes efter ett mail till deras VD (min standard åtgärd mot firmor med dålig service).
 
För några månader sen gjorde jag just denna procedur med Netonnet på en 30 månader gammal TV, dom reparerade den och betalade milersättning tur och retur till butiken både för hämtning och lämning av TVn, felet var drivaren till lysröret som hade gått sönder.
Inget knusslande, kundtjänstpersonen berättade direkt om reklamationsrätten när han hade fått uppgifterna om apparatens inköpsdatum och felets art.
 
Detsamma gäller mig. De vill inte stå för garantin. Många vänner har också haft problem med netonnet, det är ett skämtföretag.
 
Ni måste skilja på garanti och reklamationsrätt.
Garantin ges av tillverkaren och går ut efter 1 eller 2 år.
När den tiden har passerat så är det helt meningslöst att komma och åberopa garanti.
Om butiken säger att den gått ut så har dom helt rätt, se mitt inlägg ovan om reklamationsrätt hos netonnet, dom har färdiga rutiner för detta.
 
Folk i gemen verkar ha rätt svårt att hålla isär saker som garanti, reklamation och olika slags försäkringar.

Garanti är en utfästelse från tillverkaren att de inom en visst tid från inköpstillfället åtar sig att kostnadsfritt åtgärda eventuella tillverkningsfel på produkten. Den gäller alltså bara för fel som fanns på produkten från början. Egentligen är garanti rätt meningslös eftersom man som konsument har lagstadgad reklamationsrätt (som gäller för samma "fel" som garanti).

Det är bara om garantitiden är längre än reklamationstiden som den är meningsfull.

Men, huvudpunkten för både garanti och reklamation är att felet skall ha funnits från början. Fel på grund av slitage, åldrande eller utomstående händelse täcks INTE av dessa. Och är produkten äldre än 1 år så gäller för det mesta att det är du som konsument som måste kunna bevisa att felet fanns från början.


Vill man ha bättre skydd än så får man teckna en försäkring (eller hoppas det täcks av hemförsäkringen, många vet t.ex. inte att hemförskringen för det mesta täcker åskskador på modem och telefoner).

Kännetecknande för försäkringar är att de för det mesta bara täcker skador som orsakas av en plötslig och oförutsedd yttre händelse. Det är tre nyckelord alltså: Plötslig, Oförutsedd och Yttre. Om inte alla tre är uppfyllda så gäller inte försäkringen.

Det finns försäkringar som är lite mer förlåtande (drulleförsäkring, allriskförsäkring etc), men de är av naturliga skäl dyrare (eftersom de kostar försäkringsbolagen mer).

Just "plötslig" och "oförutsedd" är det som man ofta faller på, på grund av slarv med underhåll, rengöring eller på grund av oförsiktighet (är man oförsiktig så är det inte så svårt att förutsäga att sakerna går sönder, d.v.s. det är ingen oförutsedd händelse).


Så det finns massor med fel som varken täcks av garantier, reklamationsrätt eller försäkring.
 
Nja. Garanti är ett avtal mellan dig som köpare och tillverkaren eller i vissa fall försäljaren. Garantin kan villkorsstyras. Därav finns det ingen generell Garanti utan det gäller från produkt till produkt. Det behöver inte enbart gälla ursprungssfel utan kan även gälla funktion, att man har garanti att en funktion eller operation skall fungera minst antal gånger. I andra fall gäller garantin enbart ingående komponenter men inte bruket (i vanliga fall slitage). Garanti kan även gälla att produkten håller om den används på rätt sätt men inte gäller om den används felaktigt. Garantin är utformad på så sätt att det är tillverkaren/försäljaren som har bevisbördan kontra reklamationsrätten där du som köpare har bevisbördan. Reklamationsrätten innehåller däremot en förstärkt del under de första 6 mån som fungerar som en garanti, dvs fel som inträffar under de första 6 mån skall ses som ursprungliga och man som köpare skall inte behöva bevisa något. Utan det faller in på samma sätt som Garanti. Efter 6 månader faller bevisbördan över på köparen.
Så nej, huvudpunkten är inte att felet skall ha funnits från början när man pratar garanti, utan det är villkorsstyrningen i Garantiavtalet som avgör vad som ingår.
Räklamationsrätten gäller däremot för fel som är ursprungfel.

Försäkring kännetecknas genom att du kan köpa dig fri eller rättare sagt du flyttar risken från dig genom att i praktiken betala för framtida ev reperationer. Vad en försäkring täcker står alltid i avtalet, och det går aldrig att säga att detta och detta måste uppfyllas för att den skall gälla utan det avgör vilkoren.
 
villaentusiast skrev:
det är ett skämtföretag.
Ska vi vara ärliga så kan NetOnNet fungera bra: Vi hade en Anderson TV (1.5 år) som inte ville starta. Efter 4 veckor ringde de och sa att de inte kunde laga den. Vi skulle få alla pengar tillbaka som vi betalt för den och så kunde vi köpa en annan TV. Jag blev mycket glad eftersom AndersonTV:n inte kunde ta emot Access TV och nu kunde jag köpa en TV med digitalmottagare som kunde ta emot den kanalen.
Detta kan man inte kalla dålig service.
//Bosse
 
frohike skrev:
Vad en försäkring täcker står alltid i avtalet, och det går aldrig att säga att detta och detta måste uppfyllas för att den skall gälla utan det avgör vilkoren.
Nej men problemet är att väldigt många tar för givet att försäkringar täcker precis allting.

Och de allra flesta försäkringar (jag vågar nog säga 95%) har kriterier att det skall vara en plötslig, oförutsedd utifrån kommande händelse.

Anledningen är väldigt enkel: Skulle försäkringsbolagen betala ut ersättning för precis vad som helst så skulle de inte gå ihop ekonomiskt. Deras verksamhet går ju bara ihop om de betalar ut mindre pengar än vad de drar in.

Därför är det ganska naivt att t.ex. tro att man på en försäkring som kostar 10 spänn i månaden skulle få ut pengar för en Iphone 4 om man råkar stoppa sin gamla 3GS i tvättmaskinen.
 
Nerre skrev:
Nej men problemet är att väldigt många tar för givet att försäkringar täcker precis allting.

Och de allra flesta försäkringar (jag vågar nog säga 95%) har kriterier att det skall vara en plötslig, oförutsedd utifrån kommande händelse.

Anledningen är väldigt enkel: Skulle försäkringsbolagen betala ut ersättning för precis vad som helst så skulle de inte gå ihop ekonomiskt. Deras verksamhet går ju bara ihop om de betalar ut mindre pengar än vad de drar in.

Därför är det ganska naivt att t.ex. tro att man på en försäkring som kostar 10 spänn i månaden skulle få ut pengar för en Iphone 4 om man råkar stoppa sin gamla 3GS i tvättmaskinen.

Personers dumhet kan man aldrig försäkra emot. Vill man inte ta sig tid och läsa vad som ingår i försäkringen hjälper inte generella förklaringar heller.

Försäkring handlar bara om en sak. sannolikheten att en händelse inträffar och kostnaden för att återställa. Från detta får man en kostnad som försäkringen kostar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.