Jag är dålig på vad som räknas som dolt fel och inte, så jag tänkte att jag frågar här.

Köpte hus i september, badrum och gästrum var renoverade 2005 och golvvärme inlagd. Den fungerade när vi flyttade in, men för några veckor sen la golvvärmen i gästrummet av. Vi trodde att det kanske var termostaten och att det inte inte kopplade till den, men så var en elektriker och tittade på det igår. Det har tydligen blivit kortslutning i golvvärmen, så nu måste vi bryta upp golvet, lägga ny golvvärme och sen nytt golv ovanpå detta.

Kan detta räknas som ett dolt fel, eller är det bara att ta det för oss?

Vi MÅSTE ha värmen, för det är den enda värmekällan i gästrummet...
 
Inte expert heller, men beror kortslutningen på ngt felmonterat eller annan skada på kabeln?
Tyvärr är det ju så att ibland går det sönder saker, är det ett tillverkningsfel så skulle det kännas jobbigt som säljare om man var ersättningsskyldig för alla elprylar i huset i 10år efter frånträde.

Saken kommer i helt annat ljus för mig om kortslutningen beror på felaktigt montage eller annan försumlighet vid installationen.
 
Får kolla med elektrikern vad kortslutningen berodde på då...

Jaja, inte hela världen, men ville iaf veta om det är värt att gå vidare med eller bara att ta den kostnaden. Är ju inga jättestora pengar det handlar om så det verkar som att det bara är att ta kostnaden för att göra om själv.
 
Ni har ju haft värmen igång i ett halvår, så den fungerade när ni köpte huset. Det skulle möjligen kunna vara något fel som visar sig är ni bryter upp golvet. Men värmen har ju fungerat i sex år, så jag har svårt att se hur det felet skulle se ut som visar sig efter så lång tid.
Men som sagt, det kanske visar sig när ni brutit upp golvet.

Iofs känns det ganska exklusivt med golvvärme i ett gästrum. Ni kan ju sätta in ett vanligt el-element i stället.
 
Det beror nog på varför golvvärmen har lagt av. Värmeslingor kan gå sönder helt på egen hand även om de är lagda efter konstens alla regler, de bör dock hålla längre än 5 år.

Men det går också att göra ett antal fel när man lägger golvslingor, om de ex. läggs för nära varandra så blir de överhettade, det missas tydligen ibland att lägga sista biten slinga, där den övergår till vanlig icke väermekabel korrekt, så att en del av kabeln inte är ingjuten, då överhettas den också.

Enl. tillverkaren av vissa fabrikat kablar så får man inte ställa möbler eller lägga en badrumsmatta på golvet där det finns värmekabel, även då överhettas den.

Jag tror (men vet absolut inte) att fel vid monteringen av kabeln borde ha visat sig tidigare, nu har den ju trots allt fungerat i drygt 5 år. Däremot kanske man skall fundera på om ni efter inflyttningen har haft någon annan vana än tidigare ägare, typ lagt en tjock matta på golvet, högre temperatur.

Som sagt visar det sig att kabeln är felmonterad, för små avstånd eller felplacerad "kallskarv" så kanske det kan gå att få det till dolt fel. Långt ifrån säkert.

MEN de flesta (alla?) leverantörerna av elektrisk golvvärme har ganska generösa garantier. Det brukar vara 10 års garanti och hos flera av dem gäller det även monteringen och återställning av badrummet. Det förutsätts då att kabeln är korrekt monterad, och att det finns mätprotokoll från de kontrollmätningar av kabeln som skall göras flera gånger under badrumsbygget.

Så det första är att ta reda på vilken elfirma som har lagt kabeln, skulle den vara hempulad så gäller troligen inte garantin (det är olagligt att själv lägga el golvvärme).
 
Är det verkligen olagligt att lägga lågspänningsgolvvärme själv i ett utrymme som inte ens är våtrum? Låter väldigt osannolikt.
Möjligtvis att själva styrningen/elinkopplingen måste göras av elektriker. Men det görs ju uppe i väggmodulen.
 
Nu förutsätter jag att det handlar om 230V golvvärme. Det fanns ju förr i tiden innan jordfelsbrytarna golvvärme som gick på 12 eller 24 V. Även den är behörighetskrävande om det är någon nämvärde effekt på den.

Men som sagt 230V golvvärme är behörighetskrävande även att lägga. Rent praktiskt så är det inte heller något som är lämpligt att hempula (om man inte bryr sig om juridiken), för det krävs att slingan isolationstestas både innan den läggs, och sedan efter varje arbetsmoment på golvet. En isolationstestare är ett instrument som oftast inte ingår i hempularens verktygsarsenal (inte i plattsättares heller), de är relativt dyra instrument. Det duger inte med en multimeter som många har hemma.
 
Det är ingen slinga som ligger, utan som en tunn plastfilm med elvärme. De som bodde innan var totalt ohändiga, så de har inte lagt in den själva, men å andra sidan är det mycket som är gjort av hantverkare som är lite halvdant gjort i huset...
 
Men ligger verkligen folievarianten även i badrummet? Jag har läst om sådana, och har för mig att de inte är godkända för våtrum.
 
hempularen skrev:
Men ligger verkligen folievarianten även i badrummet?
Gästrum.
 
Det står: "Köpte hus i september, badrum och gästrum var renoverade 2005 och golvvärme inlagd."
 
Men det fortsätter:
grata skrev:
Den fungerade när vi flyttade in, men för några veckor sen la golvvärmen i gästrummet av.
...

Vi MÅSTE ha värmen, för det är den enda värmekällan i gästrummet...
 
OK tänkte inte på det, även om det går att tolka på mer än ett sätt.
 
Det stämmer, den ligger både i gästrummet och badrummet. När vi besiktigade huset inför köpet sa besiktningsmannen ingenting om att det inte var tillåtet i badrummet, så jag har aldrig ens funderat över om det skulle vara tillåtet att ha i badrummet, det fanns ju där redan när vi köpte huset...
 
Är det plastfilm som drivs av 12 volt? Då finns det en transformator någonstans, med en termosäkring på. Har ni kollat den? Det är den troligaste orsaken till att värmen plötsligt slutar fungera.

Är det Alleco golvvärme så är i alla fall den tillåten för våtrum. Det enda är att transformatorn måste vara fast installerad, inte med stickkontakt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.