Bygger ett kombinerat dusch och toalett utrymme i "Mitten" av min sommarstuga. Utrymmet blir väldigt litet ca 1x2 meter och ligger så att säga utan att ligga an mot någon yttervägg. Funderar lite på den fukt som brukar uppstå när man duschar. Första tanken var att ta upp ett håll rakt upp genom taket (har ingen övervåning, ett platt funkishustak). Pratade med en hantverkare som förslog att man skulle dra ett ventilationsrör genom intilliggande kök längst upp i skåpen. Det blir då en rör på ca 3 meter och kopplas då på kökets ventilationstrumma. Det finns ingen fläkt i köket men man skulle ju på så sätt slippa ta ett hål i taket, men det känns som att det blir väldigt långt att dra ett rör så långt hinner inte luften kylas av och på så sätt släppa fukt i röret som aldrig kommer ut.

Frågan är går det att ha ett duschutrymme utan en fläkt? Eller kommer man undan med en enkel fläkt som drar ut fukten i resten av huset eller förstör man resten av huset då? Hur mycket fukt blir det av ett par duschar?
 
Kör inte utan fläkt, jag gjorde det ett tag och det blir problem med mögel och annat.
Ang att luften kondenseras i en lång kanal vet jag inte om det egentligen är ett problem, jag har ex i mitt frånluftsystem 15m innan luften når ut. Men min ventilation är igång hela tiden så det torkar väl upp rätt fort.
I ditt fall kanske man kan ha fall/luta kanalen tillbaks mot badrummet, och ha en fläkt som kör en stund efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.