De jag har sett monteras har gått väldigt snabbt. Det största och kanske mest lika det här sattes upp hos vår granne förra året. Det är byggt med lösvirkes trästomme och glas. Det byggdes på typ en vecka total tid, och det pågick bara arbete på plats sporadiskt. Stommen blev klar på en dag, några dagar senare kom glaset. Visserligen stod det sedan i några veckor innan sista glasskivorna kom på plats, de var snedskurna så jag uppfattade det som att man väntade med att beställa dem tills stommen var på plats och man kunde mäta in exakta mått. Men under den veckan lades även klinkers på betongplattan.
 
Kostnaden för kranbilen verkar helt sanslös... För 20 000 kan du säkert få en likadan mobilkran dom använder att montera vindkraftverk i flera timmar....
 
om du vet en snickare so kan motera ett komplett uterum plus klinker på en vecka lite sporadiskt så får du gärna skicka visit kortet till mig! om det nu är ett ordentligt uterum utan balkskor och vinklar osv...

Mangan13 angående din offert så kan jag tycka att det där med att dom mätt fel och räknat på fel sak i offerten, det kan man köpa. dom lurar inte dig och dom kan ju inte sälja materialet med förlust till dig. kostar det det så kostar ju det det. alla kan se fel på en siffra.
Men sen det där med monteringskostnaden så får jag hålla med dig om att det verkar väldigt konstigt. har man fått ett uppskattat pris så ska man hålla sig inom vissa gränser till det...
 
Det som är intressant är vad man kommit överens om när hantverkaren fått jobbet. Jag har väldigt svårt att se att kunden ska betala för att hantverkaren räknat fel när de väl fått godkänt på offerten eftersom andra offerter kanske skulle varit mer intressanta i jämförelsen och hantverkaren inte alls skulle fått jobbet om han räknat "rätt" från början.

Jag väldigt svårt för argumentet att det kostar vad det kostar. Vi hade en entreprenör som försökte få till extrakostnader med samma argument. Vi hade ett fast pris och han ville ha extra betalt men vi sa nej. Men hans argument var att vi naturligtvis måste betala för vad det kostar oavsett om vi hade ett fast pris med ett tydligt kontrakt (Har man uppgett ett pris så får man väl stå sitt kast om det innebär en förlust)

Entreprenörens nästa kommentar som förhoppningsvis är väldigt ovanlig, men efter att ha läst ett antal trådar här på bygga hus är jag inte så förvånad att det förekommer, att "hade vi sagt vad det skulle kosta från början så hade ni tyckt att det hade varit för dyrt.

För att det överhuvudtaget ska vara meningsfullt för en privatperson att begära in offerter eller fråga om en ungefärlig prisuppgift så gäller det att entreprenörerna har i alla fall skummat igenom vilka lagar som gäller och svarar efter det. Annars så slutar det med att skojare eller mer eller mindre oseriösa aktörer kan lura till sig jobbet och sen försöka mjölka kunden på orimliga kostnader i förhållande vad det skulle kostat att anlita en fackman direkt.
 
Redigerat:
Man anlitar ju yrkesmän för att de förmodas veta vad de gör. De vet tio gånger bättre än kunden vad ett jobb kan kosta och det är bland annat den kunskapen man köper, innan jobbet görs. Man har ju ingen nytta av att få veta det efteråt.
 
O
Klart att alla kan ta fel på en siffra eller så, men det spelar ingen roll, hantverkaren får lov att stå för sitt misstag.
Det är tur att det finns lagar som reglerar hur mycket man kan ändra sig....
 
så om det blivit fel i en offert, om det är ett jobb som skulle kostat 1 000 000 och på offerten blev det bara 100 000 ska då hantverkaren stå för sitt misstag?
jag då hade inte jag bråkat om det. varför skratta åt någon annans förlust?
 
bränski skrev:
så om det blivit fel i en offert, om det är ett jobb som skulle kostat 1 000 000 och på offerten blev det bara 100 000 ska då hantverkaren stå för sitt misstag?
jag då hade inte jag bråkat om det. varför skratta åt någon annans förlust?
Men då kör vi samma regler åt andra hållet då också. När hantverkaren offererar att göra bygget för 100 000 och hans faktiska kostnad istället är 90 000. Tror du han betalar dig 10 000 som goodwill där?;)
 
O
Bra sagt!

Eftersom vi alla är skyldiga att känna till lagen så borde man som hantverkare vara extra noga innan man skickar ut ett kostnadsförslag eller en offert. Annars så får man faktiskt stå sitt kast.
 
Tack alla för input!

Materialmissen köper jag, hade de varit 9.000 dyrare i offerten så hade jag beställt det hela ändå. Men gällande monteringen så tänker jag inte betala en krona mer än 23.700 + 15%, hade de sagt att det skulle gå på 4 ggr så mycket så hade det aldrig blivit beställt.

Så vi får se hur det hela slutar! =)
 
bränski skrev:
så om det blivit fel i en offert, om det är ett jobb som skulle kostat 1 000 000 och på offerten blev det bara 100 000 ska då hantverkaren stå för sitt misstag?
jag då hade inte jag bråkat om det. varför skratta åt någon annans förlust?
Det finns regler som hanterar uppenbart grovt felaktiga prisuppgifter.

Men då handlar det om just typ tryckfel i en offert och som upptäcks innan arbetet sätter igång. Dvs. kunden får en chans att backa.
 
hempularen skrev:
Det finns regler som hanterar uppenbart grovt felaktiga prisuppgifter.

Men då handlar det om just typ tryckfel i en offert och som upptäcks innan arbetet sätter igång. Dvs. kunden får en chans att backa.
varför skulle kunden vilja backa ur om det skulle vara ett grov tryckfel till sin fördel?

och var går gränsen.. hur stor smäll ska en hantverkare ta pga ett mänskligt fel? 10 000? 100 000?
jag hade inte diskuterat om det kommit en offert och dom sedan hör av sig att dom räknat på fel glas.
men det där med arbetet låter jag vara osagt...
 
Vad jag menar är att om en firma skriver 100 000 i en offert när det skall stå 1 milj. Så kan firman enl lag ändra offerten, de är inte förpliktade att leverera till det orimligt låga priset.

Men de kan inte först leverera och sedan säga " det fattar ni väl att vi menade en miljon, betala nu".

När jagf var ordf. i en brf för många år sedan så lade vi bla. om några tak. Vi tog in 7 offerter, det gällde ca 5000 kvm tegeltak och ytterligare ett par tusen kvm plåtdetaljer. Vi fick in en offert på 1,8 milj, de övriga låg på 5 - 7 milj.

Vi valde den låga offerten, ganska direkt så kom firman och menade att de inte hade insett att vår föfrågan gällde lertegel. Vår förfrågan var väldigt detaljerad, vi hade anlitat en tak konsult för upphandling och byggkontroll. de menade att lertegel kostade 400 000 ytterligare. Efterssom det stod väldigt tydligt i vår förfrågan att det gällde lertegel (bla. krav från stadsbyggnadskontoret) så var min första reaktion att det får de ta. Men efter lite diskussion med proj. ledn. konsulten så insåg jag att eftersom de ändå var så astronomiskt mycket billigare än de andra firmorna så fick vi ge med oss. Konsulten menade att det var risk att firman skulle gå i kk om vi stod på oss.

Nåväl, det var den enda obehagliga överraskningen med den upphandlingen, resultatet blev bra.
 
men läs då första inlägget igen... dom levererade inte först och sa sen att dom skulle ha mer betalt.... dom ville komma dit och mäta för dom trodde dom mätt fel. vilket var fallet, då är det inte konstigt om dom vill ha mer betalt...
 
cem77 skrev:
Men då kör vi samma regler åt andra hållet då också. När hantverkaren offererar att göra bygget för 100 000 och hans faktiska kostnad istället är 90 000. Tror du han betalar dig 10 000 som goodwill där?;)
Svarar ett år efter att du skrev detta, men min förra firma gjorde faktiskt så. Offerterade dom säg 3 dagar 3 man, men det tog 2 dagar 3 man, så gavs kunden 8x3h tillgodo för senare jobb. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.