Tänkte väl att jag skulle få sådana reaktioner men eftersom de inte är värda att kommentera så låter jag bli. Trådskaparen har fått ett svar från mig och det får räcka så att det inte spårar ur.
 
Göran.W
Jag har 7 st vindkraftverk på under 1 km avstånd och dom hör man inte alls om man inte anstränger sig för att höra dom i svag vind.
När det blåser mer än 5 m\s är det helt omöjligt att höra dom.
 
Zixten skrev:
Vad blir det i så fall utan subventioner??? Olja? kol??
Vattenkraft.
 
Göran.W
Det billigaste att bygga utan subventioner borde vara oljekondenskraftverk eller möjligen gasturbinkraftverk.
Båda är enkla att bygga men dyra i drift.
Vattenkraftverk är väldigt dyrt att bygga men billigt i drift och har lång livslängd.
 
Nu tror jag det spårar ur lite här :D

Frågan var hur det är att bo i närheten av vindkraftverk och hur mycket det märks i närområdet.
 
Vi har tre verk inom 1 km och störs inte av dom. På sommaren ser vi dom inte, eftersom träden skymmer. På vintern skymtar vi dom och kan med ledning av vingarnas hastighet få en uppfattning om hur mycket det blåser. När det blåser upp emot 20 m/s kan vi när vinden ligger på mot vår fastighet höra ett swoschande ljud från vingarna, dock inget som upplevs som störande.
 
En sak att se upp med är eventuella byggförbud som kan uppstå runt vindkraftverk.

Här på Gotland införde kommunen förbud mot byggnation av bostäder inom 1000 m (500 m i vissa fall) från vindkraftverk, vilket betyder att så gott som all mark vi äger numera är mycket svår att bebygga.
 
Bor med ett kraftverk ca 1km bort, stör inte oss de minsta. har en granne mom bor 300m närmare som klagar på ljud.
Men ska vi leva grönt så får vi väl offra oss... Jag bor i Motala kommun. Vår grannkommun Vadstena är självförsörjade på vindkraft... I början reagerade man på antalat men man vänjer sig
 
Göran.W
Jag tror mycket beror på hur man är som person som avgör om man blir störd eller inte.
Gillar man inte vindkraft kommer man höra minst ljud från det och se det som en ful koloss.
Det bästa svaret man kan ge TS är nog igentligen att TS ska åka ut och titta \ lysna på vindkraftverk och skapa sig sin egna bild.
 
M
Utanför Falköping har det uppförts ett antal stora vindkraftverk och närboende har i lokalpressen klagat över att verken påverkat dem mer än vad som förespeglats dem från början. Jag har för mig att de närboende klagar på ljudet. Där är det dock mest landbruksbygd, inte så mycket skog som TS verkar ha.

Själv skulle jag akta mig för att bosätta mig eller godkänna ett stort vindkraftverk i syd-sydväst, mest för att jag nog skulle tycka det vore jobbigt med skuggeffekten.

Men bäst är väl om TS tar reda på fakta - hur stora verk planeras? Var? Åk sedan ut till likadana verk som redan finns och upplev ljud och skuggeffekter. I olika väderförhållanden.
 
Det är nog svårt att vara objektiv till vinkraft, den vanliga uppfattningen är väl att det är bra så länge man själv slipper se eller höra dem.[tänkte bifoga en länk men det får man ju inte, så öppna youtube och sök på Hishult och se filmen I skuggan av en vindkraftspark] lite om hur de boende i Hishult tycker om sina verk, tror de är ca 150m höga. Hemma hos mina föräldrar planeras ett antal 180m höga verk, inte så poppis för de närboende men desto mer ekonomiskt förmånliga för markägarna.
 
Göran.W
Dom där verken i Hishult ser på ren svenska för djä... ut.
Hur tänkte dom när dom tillät dom bygga dom där verken.
Skugg effekten är hemsk har 2 st verk nära som kan ge det någon enstaka gång och det är riktigt jobbigt när det blinkar.
Det finns faktiskt reglerat i lag hur lång tid på års basis dom får ge dom där hemska blinkningarn.
I övrigt så stör inte dom 7 verken jag har innom 2km mig ett dugg varken estetiskt eller ljud mässigt.
 
rundvikarn skrev:
Vattenkraft.
Vattenkraft är den mest miljöförstörande energiproduktion vi har i Sverige. Man förstör permanent fiskvägar, rekreation, miljö och genetiskt unikt material som aldrig går att återskapa.
All annan energiproduktion går att läka skador efter men inte vattenkraft. Småskalig vattenkraft genererar dessutom så löjligt lite energi så den borde vara totalförbjuden.
 
Utan subsidier ingen vindkraft. I Spanien upphörde bidragen från staten och vips försvann 40 000 jobb. Detta är det största industriella fiaskot i Spanien i modern tid. Googla gärna på Madrids universitet och windpower, där finns en stor utredning om eländet.
 
Göran.W skrev:
Jag tror mycket beror på hur man är som person som avgör om man blir störd eller inte.
Gillar man inte vindkraft kommer man höra minst ljud från det och se det som en ful koloss.
Det bästa svaret man kan ge TS är nog igentligen att TS ska åka ut och titta \ lysna på vindkraftverk och skapa sig sin egna bild.
Det skriver jag under på.

Jag gillar både ljudet och synen av vindkraftverk (både på långt och kort håll) och hade gärna haft ett eget på tomten ;) En ny, stor park ska byggas ovan min föräldragård och vi är väldigt positiva allesammans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.