Vi har ett gammalt eluppvärmt hus, byggt 1904, som bokstavligen slukar el.

Trots ordentlig insats i öppna spisen. 3 år gammal luftvärmepump och mycket lite använda, gamla elradiatorer, så hamnar den årliga elförbrukningen på ca 33.000kWh/år (ca 50.000kr inkl abb och överföringsavgifter).

Vi har länge funderat kring olika lösningar. Huset är i princip maxbelånat, så det gäller att hitta billiga lösningar.

Vi har fått tips om att isolera alla ytterväggar inifrån med 4-5cm cellplast i alla rum för att minska värmeförlusterna genom vägg, vilka vi tror är ganska stora.

När jag borrade ytterväggen för värmepumpsinstallationen såg jag hur den var uppbyggd.

Ytterst är det en tegelfasad.
Innanför den någon slags svart papp.
Innanför detta är själva väggmaterialet, timmer.
Bakom timret var 2-3 olika skivmaterial. Minns jag rätt var det masonit och någon form av spånskiva.
Nånstans därimellan fanns även någon form av luftspalt.

Med andra ord ingen form av isolering .

Nu är frågan om det är möjligt att bygga på 5cm på innerväggarna och fylla med cellplats eller annan isolering, och om det kan tänkas ge någon märkbar effekt.

Vet inte riktigt hur jag ska fråga, så vi börjar här!
 
Värt att notera. Den mesta värmen går ut genom taket.
 
Vi har ju såklart en vind, som tycks vara ganska felisolerad.

Vinden har isolering på golvet, som ser ut att inte vara allt för uråldrig. Det som dock verkar skumt, är att det även är isolering uppåt mellan takstolarna. Dvs vinden är något av en "varmvind". De få gånger jag varit uppe å krypt däruppe har det aldrig varit kallt.

Tycker även att själva vinden bara täcker en del av husets yta, då huset vi har delvis snedtak på övervåningen.
 
Intressant frågeställning. Jag har ett hus med liknande väggar och har tänkt precis som du om att isolera ytterväggarna invändigt med 20 + 20mm cellplast + OSB/plywood + gips (vill inte att väggarna bygger ut för mycket i rummen). Nu har jag inte eluppvärmning utan jag eldar med ved så mitt skäl är att öka komforten istället för att spara pengar. Jag fyller på med några fler frågor om denna lösning...

Vad motsvarar 40mm cellplast "räknat" i mineralull?
Ger det mer effekt att t ex isolera taket bättre istället?
Mina fönster är tvåglas och kalla. Väggarna har gott om köldbryggor (mätt med IR-termometer)
Kommer jag märka någon skillnad i rumstemperatur?
Ska man sätta ångspärr?
 
Erik78 skrev:
Vi har ju såklart en vind, som tycks vara ganska felisolerad.

Vinden har isolering på golvet, som ser ut att inte vara allt för uråldrig. Det som dock verkar skumt, är att det även är isolering uppåt mellan takstolarna. Dvs vinden är något av en "varmvind". De få gånger jag varit uppe å krypt däruppe har det aldrig varit kallt.

Tycker även att själva vinden bara täcker en del av husets yta, då huset vi har delvis snedtak på övervåningen.
Okunnig i ämnet som jag är så tycker jag att det faktum att det är varmt på vinden låter konstigt... Om du inte har en värmekälla på vinden så måste värmen komma någon annanstans ifrån, troligen nerifrån bostaden...? Din värme läcker alltså upp på vinden?!?
 
Du har en stenfasad som inte är diffusionstät, och timmer innanför detta. Om du isolerar insidan flyttar du kondenspunkten i väggen inåt (dvs ytskiktet blir kallare) vilket gör att fuktutfällningen i väggen som tidigare (sannolikt) skett i luftspalten, kanske inte längre blir där utan i timret? Eller på annat ställe där det inte är hälsosamt.
Som grundregel skall isolering ske på utsidan just för att slippa sådana problem.

Jag förstår Er sits, men tipset är ändå att låta någon kunnig ta en titt så att du inte får jätteproblem senare.
 
Jag slår ihop de två sista och säger: lägg till att börja med extra isolering på vinden, för det kostar massor att värma den och isolering är billigt, kontakta sedan en expert för att få råd om hur man bäst isolerar väggarna i ett så speciellt hus.
 
Hur tjockt är timret i väggarna? Timmer brukar ju anses vara så isolerande i sig självt att ytterligare isolering är onödig. Jag skulle också lägga mina slantar på vinden, kanske framförallt snedtaken som mkt väl enbart kan vara fyllda med sågspån.

Det där med att vinden känns varm är lurigt. Jag har haft koll på tempen på min vind ganska länge och den brukar alltid ligga någon eller några grader över utetempen på den kalla delen av året. Ändå har jag varit där uppe när det då borde vara kallt med bara tröja och arbetsbyxor, och ändå tyckt att det varit behagligt, nästan varmt. Jag tror det dels har att göra med att man blir varm själv när man rör sig i ett trångt utrymme, men också att det inte fläktar så mkt på vinden.

Sedan rekommenderar jag dig att läsa trådar på forumet om moderna material i gamla hus. Många tycker att det är struntprat och det är bara att smäcka dit billiga isoleringen från byggmax och plasta in huset. Men i gamla hus KAN det vara förödande. Läs på lite med innan du helt bestämmer dig för hur du ska tilläggsisolera är mitt tips.

Dessutom är din vind (förmodligen) inte en varmvind. Du har visserligen flyttat upp boytan till vinden, men kallvinden har du kvar i luftspalten mellan isoleringen och takets undertak om du förstår vad jag menar. Det finns det också otaliga trådar om.
 
Redigerat:
Tack för svaren! Kanske är det vinden man skall lägga energin på...eller vindarna, vilket jag inte tog upp tidigare då jag mest tänkte på just väggarna då.

Cederbusch: Timret i våra väggar vet jag inte, men totalt var väggen ca 37cm inkl timmer, tegel och skivbeklädnader.

Då det talades mycket om just vinden här, så gick jag nyss upp på huvudvinden och gjorde lite "mätningar".
Vinden totalt 9x3m (huset mäter 10x9.8m). Högsta höjden är ca 150cm vid nocken.

Vinden är isolerad med 10-15cm "fibermatta" (sån vanlig gul) på golvet mot innertaket samt ca 10cm mot yttertaket. Ingen märkbar luftspalt eller liknande. Tycktes vara en papp mellan isoleringen och yttertaket. Tätisolerat runtom på hela vinden.
Var där uppe ca 10min och under tiden lät jag en termometer ligga där uppe. När jag skulle gå ner läste jag av tempen till 17-18c med en yttertemp på +1c.
Lät termometern ligga lvar så jag kan få en mer exakt mätning imorron när inte luckan varit öppen mer än att jag hämtat termometern.

Sen finns en möjligen stor faktor til.. På baksidan av huset finns en tillbyggnad på 7,70*6,20m (ca 48m2). Utbyggnaden rymmer ett stort vardagsrum.
Förra vintern fick vi en liten vattenläcka i papptaket i skarven mellan huvudhuset och utbyggnaden. Jag bröt upp lite panel för att lufta bort fukten. När jag då kollade i den lilla öppningen upp i taket så kunde jag inte se några spår av isolering. Om detsamma gäller i hela taket låter tveksamt, men just där, mellan den gamla ytterväggen och tillbyggnaden, så fanns ingen isolering, vilket givetvis medförde att kall luft strömmade ner tills vi monterade tillbaka panelen. Utbyggnaden kom till ´74 om jag läst rätt. Var de inte ganska snåla med just isolering runt den tiden? Elen var väl nästan "gratis" har jag hört...
Takstolarna är väldigt låga med mycket liten lutning på yttertaket. Det finns heller ingen form av lucka för insyn.
Enligt de originalritningar som jag fick med huset, så verkar takstolarna var byggda av 4"-6" och det största utrymmet mellan liggande och lutande regel ser ut att vara ca 6". Med andra ord inte mycket plats för isolering.
Har haft lite funderingar på att ta upp en insynslucka vid "nocken" och försöka avgöra hur isoleringen ser ut. Om där är för lite så kanske man kan anlita en isolerfirma som kommer å sprutar in lösull i utrymmet?

Jag kanske skall tillägga ännu en sak. Skrev att vi förbrukar ca 33.000kWh/år. Nu har det förvisso varit onormalt kallt senaste 2 vintrarna, men trots att vi haft luftvärmepumpen på max och eldat tidvis hårt i kaminen, så har vi haft en temp mellan 14-17c inne. (ända ner mot 12 vissa kalla mornar). Då har vi dock valt att köra våra gamla dåliga elradiatorer väldigt försiktigt för att försöka få ner elkostnaderna lite...
Dåliga och ganska stora 2-glasfönster och kalla golv (torpargrund i originalhuset och platta på mark under utbyggnaden).

Med de kostnaderna trots den låga innomhustempen har fått mig att fundera allt mer på just isoleringen av huset.
 
Låter som att du kan göra en hel del i utbyggnaden också då.
 
Erik. Det låter nästan som om det är varmare på vinden än inne. Även om 10-15 cm isolering är för lite så har du nog ett annat värmeläckage också. Isoleringen mot yttertaket bör du kolla. Ligger det direkt mot yttertaket kan det ruttna. Eventuelltkan du bara ta ner detta och använda på golvet istället. Behöver du inte vindsutrymmet kan du lägga på ca 40-50 cm isolering.

Jag tror inte man isolerade extremtlite 1974 året efter första oljekrisen men däremot påbörjades en tid av helt fel isolering med stora fuktskador som följd. Täta var ledordet då.

Elradiatorerna har ingen avgörande betydelse eftersom all el blir värme. Termostaterna har betydelse främst för att undvika onödigt höga temperaturer.

Intressant projekt. Går säkert att halvera elförbrukningen så det är värt att lägga en del pengar på detta.
 
Återigen tack för svar!

Det verkar inte bättre än att vinden och huset i övrigt håller ungefär samma temperatur. Låter illa...
Vinden används inte till något alls. Det är endast ett tomt utrymme.

Men låt oss säga att man skulle lägga 50cm isolering på vinden, dvs komplettera med ca 40cm...vad skulle en sådan åtgärd kunna kosta och hur mycket skulle man spara?
Gjorde en liten snabbkoll med vanlig gul fiberisoleringsmatta från byggmax. Till de 27m2 som vinden består av skulle det kosta ca2100kr för ett lager på 20cm. Med 2 sådana lager skulle man då få 50cm och det skulle därmed kosta ca 4200kr.
Hittade ett gammalt beräkningsprogram som menade att en sådan tilläggsisolering skulle ge en besparing på ca 400kWh/år...känns som en ganska liten besparing, men vinden är ju iofs ganska liten...

Vad gäller att isolera tätt kanske det stämmer...det huvudsakliga vindsutrymmer har isolering på alla väggar, golv och tak, och varken det eller taket på utbyggnaden hade några insynsluckor. Vindsluckan som vi har idag till originalvinden monterades dit i samband med att vi köpte huset.

Själv trodde jag att just radiatorerna var en ganska stor bov i dramat. I huset finns 12 elradiatorer och elgolvvärme i badrummet (som för övrigt är på väg att ge upp, då det är drygt 15år och har ojämn värme).
I tillbyggnaden sitter de tidstypiska släta, grå panelerna som verkade vara standard från just 70-talet. Går omöjligt att justera till en lämplig temperatur och blir stekheta om man kör lite hårt med dom.
Testen av radiatorerna är oljefyllda och ser ut att ha xx-år på nacken.
Har haft ganska framlidna planer på att skaffa nya elradiatorer. Har kollat en del på Adax Neo eller liknande där man kan ställa in lämplig temp direkt synligt, utan att behöva chansa med reglagen. Dessutom borde dags och nattsänkning kunna ge en del.
Jag tror dessutom att just moderna elradiatorer skulle bli effektivare då vi både eldar och kör hårt med luftvärmepumpen. Huvudvärmekällorna skall ju vara just kaminen och luft/luftvärmepumpen. Radiatorerna skall ju endast ge värme på platser som pump/kamin inte når eller om det är för kallt för att de 2 värmekällorna inte klarar jobbet själva.

Hade man kunnat halvera elförbrukningen hade det vara helt enormt fantastiskt (hade 6400kr den senaste räkningen inkl abb och alla avgifter). Själv skulle jag vara väldigt nöjd om vi kunde nå ner mot 25.000kWh.... Det kanske kunde gå då vi inte direkt sparar på el i övrigt, men merparten av kostnaden går åt till uppvärmning.
Skall tillägga att de billigaste sommarmånaderna ligger vi på ca 1500kr ink allt....och då brukar vi köra luftvärmepumpen på kylning dygnet runt till 20-22C.
Med andra ord kostar uppvärmingen de kallaste månaderna runt 4-5000kr i månaden!!!
 
AnneFi
Jag är ju helt totalt okunnig med mina 23 år men om ni har isolering på båda golvet på vinden och i taket och sedan eldar. Värmer inte skorstenen upp utrymmet och så stannar värmen kvar där i och med isoleringen?

tänker jag galet nu?
 
AnneFi
och så vill jag bara tillägga att jag har en tråd uppe om vårt hus på 76kvm+källare med luft/vatten. över 27000kWh /år.
jag lider med er.
 
Jag tycker det verkar vara slöseri med pengar att byta ellementen. all elvärme är kass och det är mycket bättre att lägga pengarna på isolering och förbättring av värmepumparna. Skall absolut gå att få ner förbrukningen till under 20 000 kWh. Jag tycker att våra 12000 kWh är aldeles för mycket i vårt gamla hus fast då bor vi i tropiska Skåne. (som hade minus 26 grader denna vinter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.