Hej
Tänkte försöka mig på att montera ihop en egen modell av http://www.snowcutter.se/ som jag anser är orimligt prissatt för mitt ändamål. Har aluminium list/kant som jag tänkte använda som skär, vinkelbeslag i metall för att skruva ihop x- och y-skär. Presenningsremsa är lätt fixat.
Utmaningen: Hur får man till ett smidigt fäste för skaftet i origo?
Verkar kunna hitta ett teleskopskaft ca 6m som inte är alltför kostsamt på nätet och fästa i origopunkten, men framför allt hur löser man själva infästningen?
Vinkelbeslaget är inte i aluminium så det kan svetsas om det krävs, men hur löser man fästet för skaftet på skäret på enklast sätt. Någon form av gängat rör, eller en rörstump som man tvingar in teleskopinfästningen i, eller...
Som om det inte vore nog så vet jag inte hur teleskopskaftets ände ser ut eftersom jag inte köpt det än...

Vad är din lösning?
 
Milkshaken
men vad i h-e.... Det är en här i grannkommunen som tillverkar denna.... han hade eget patent har jag för mig det stod i tidningen.... är allt sålt eller???
Men 3500:- För helsike...... Visst det är aluminium, men vad fan..... Svindyrt......
Jag har lite funderingar på en variant på denna....

i ditt fall MasMats, så är väl en gängad stång invändigt i teleskopröret det bästa.... behöver bara gå ned några cm.... Svetsa... Sätt sen dubbla muttrar eller någon distansmutter på skärsidan.
 
Tack för input Milkshaken.
Du får gärna utveckla din idé för mig som inte ser i bilder direkt, sorry...
Gängad stav i skaftet förstår jag, men sen hänger jag inte med,
hur fäster jag denna gängade historia på skären, dom ligger ju plant/platt. Svetsa fast mutter på högkant på skären/i origo, är det så du tänkte?
 
Milkshaken
MasMats skrev:
Tack för input Milkshaken.
Du får gärna utveckla din idé för mig som inte ser i bilder direkt, sorry...
Gängad stav i skaftet förstår jag, men sen hänger jag inte med,
hur fäster jag denna gängade historia på skären, dom ligger ju plant/platt. Svetsa fast mutter på högkant på skären/i origo, är det så du tänkte?
Men måste stången gå så långt fram på origo då?
kan du inte sätta fast skären och allt som en egen enhet? dvs,,, gänga fast den... kanske t.o.m komplettera med en sprint för att det inte ska gängas ur under pågående arbete...
Jag är skitdålig på bilder, men min grej är typ med 2 st skär som i ett V och sen skjuter man upp den istället... Plastbiten kan man ha över allt eller under...
 
Milkshaken
Fasting65... Den första minnesotan verkar inte bra då den funkar mera som en skrapa...
men avalanche är inte så dålig, dock är du bunden till en maxhöjd..... jag tänkte mera två skär som ett V.... Utan bygel över....
 
Kan du inte lämna in det till en mekanisk verkstad och få det svetsat?
 
Milkshaken - snowcutter känns faktiskt smidigast då höjdbegränsningarna finns på de som jag länkat till.

Produkten verkar ju smart och fungerar säkert där man har problem med mycket snö.
Svärfar som är lite av en uppfinnarjocke fick länkarna precis så nu står han nog i verkstaden och bygger en snöraka för fullt.
 
Milkshaken
hehe fasting, då kanske man kan få köpa en rejäl avalanche (Lavin) av honom då...:)
 
Hä int lätt att förklar för nån som int begrip, tror jag Stenmark sa. Tack för era försök. Återkommer när jag svurit klart. Förhoppningsvis har jag med mig schabraket hem till föräldrarhemmet på sportlovet och kan prova i skarpt läge.
Vh M
 
Milkshaken
MasMats skrev:
Hä int lätt att förklar för nån som int begrip, tror jag Stenmark sa. Tack för era försök. Återkommer när jag svurit klart. Förhoppningsvis har jag med mig schabraket hem till föräldrarhemmet på sportlovet och kan prova i skarpt läge.
Vh M
hehe.... ja då vill vi som int förstå se lit bild in action....:)
 
Jag byggde min egen av en överbliven vindskiva i plåt, knackade ihop tills den blev platt
Bredd ca 60 cm + uppvik ca 30 cm på höger sida "i färdriktningen". Jag tror att det blir bättre med 2 uppvik, bättre balans + att man kan arbeta från båda hållen. Pressenning inköpt på Biltema, skar till en remsa 60 cm, längd ca 2,6 m
Använde ett teleskoperande Al-rör som jag hade ca 5,5 m. Jag använde 2 st vagnsbult M6, den kupade sidan neråt. Det höll för första "takskottningen" och bör hålla även framledes
Jag tror inte att man behöver ha handtaget ovanför snön när man jobbar, det blir bara en tyngre konstruktion. Al-röret går lätt in i snön även om den är hårt packad

Erfarenhet = bra armgymnastik
 
Där ser man, jag fick pris i en FinnUpp tävling på 80-talet för en snöskottare för lutande tak som ser ut precis som Avalanche lösningen längre upp i tråden, med det undantaget att det inte fanns någon glidbana på min lösning, det fungerade ändå. Men då fanns tydligen redan Avalanche om man ska tro på det som står på sidan.
 
Testrapport:
Har precis provkört min hemmabyggda snow cutter på föräldrarnas uthustak. Jösses! vilken smidig konstruktion.
Den är banne mig nästan värd vad gubbarna vill ha som säljer originalet. Jag snickrade ihop en hemmavariant för ca 550kr. Där 4m alu-teleskopskaftet var det dyraste för strax över 200kr, aluminium skena från byggmarknaden, diverse skruv, bult, presenning, vinkelbeslag, rörklämmor etc för dryga 300ingen. Har man lite roligt skrot hemma kan man ju använda det istället för att behöva köpa nytt från affär.
Det var så smidigt att använda snöskäraren att det blev roligt. Min far blev lockad och det var svårt att få ner honom från stegen. Det var onekligen så lätt att skotta taket som filmen på orignalet vill visa.
Jag använde stege för att komma upp till takfot och når då hela takets höjd med mitt skaft. Tog några bilder och film som jag ska presentera när jag återvänder till civilisationen. Ska köra av resterande tak senare.
Tänkvärt kan vara att om man har tegel/betongpannor så behöver man inte trycka skäraren max i plattorna med risk att skjuta upp någon panna som resultat. Bättre låta skäraren gå några cm ovanför pannorna. Löser sig naturligt då snön skiktat sig och skäraren glider på lagret strax över pannorna. Slut testrapport.
 
Gör ett premiärförsök med att få med bilder.
Här har ni nåra bilder på min hemmabyggda variant.
 
  • IMG_6730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6733.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.