Hej

Vi har ett inrett uthus på gården som vi inte använder på vintern. Det värms idag up till ca 10 grader (i soffnivå). Nyigen har vi konstaterat att det kostar väldigt mycket att hålla detta varmt över vintern.

Är det någon som vet om det är nödvändigt att värma? Eller räcker det att ventilera det? Eller kan är det fukten man vill ha bort? Kanske man skall stänga av värmen och sätta in en luftavfuktare?

Vi har det idag varmt bara för att det inte skall förstöras. Huset har tjocka stenväggar och plastmatta på golvet. I huset står lite prylar för lagring samt ett lite skinsoffor som används när huset används på sommaren. Huset är ca 60 kvm och ca 4-5 meter till taknocken. Vad jag kan se består taket av tegelpannor på trä men ingen isolering.

Jag vet inte mycket om sådant här men det är ju tråkigt att ösa ut pengar på något som inte används om det inte behövs.

Tack på förhand.

Tim
 
Det verkar ju vara samma standard som vår sommarstuga.
Det har stått utan värme i över 20 års tid nu och det har inte blivit några skador av det.
Det enda vi behöver tänka på är att tömma alla vattenledningar innan vintern
 
I en sommarstuga finns det andra möbler än skinnsoffor mm...
Jag föreslår en avfuktare, det är inte temperaturen som är kritisk, snarare relativa fuktigheten.
Varför inte titta på en solarventi, den kan även byggas hemma, beskrivning finns på luleå kommuns hemsida.
mvh
greenbay
 
På vintern är sällan den relativa fuktigheten något problem, eftersom kalla nätter tömmer uteluften på fukt.
 
I en sommarstuga finns det andra möbler än skinnsoffor mm...
Jag föreslår en avfuktare, det är inte temperaturen som är kritisk, snarare relativa fuktigheten.
Varför inte titta på en solarventi, den kan även byggas hemma, beskrivning finns på Vilhelmina kommuns hemsida.
http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf
mvh
greenbay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.