Jag ska bygg ett nytt golvbjälklag i delar av vårt hus. Det är ett hus från 1905 med en icke uppvärmd ”potatiskällare, djup 1.70” under. Rummet jag arbetar i är 5x6 meter och idag sitter det massivträ balkar på CC 1200 som burit golvet. Golvet har sviktat en del och var ojämnt så planen är att ta bort massivträ balkarna och sätta in ett riktigt golvbjälklag. Efter att ha läst på träguiden så bör jag använda 45x220 reglar med ett stöd på mitten av 5 meters sträckan.

Nu till frågorna.
Kan jag använda vanliga balkskor till att fästa reglarna, finns det balkskor till 220 reglar? Hittar inga.

Hur ska jag utforma stödet på mitten? Kan jag sätta en 45x220 regel under, tvärs mot riktningen på golvbjälklaget med tre stöd ner mot källargolvet?

Två av väggarna i detta rum är ytterväggar vilket innebär att jag har 1.2 meter grundmur i vägen för den nedre delen av reglarna (se bild), jag tror jag kan jacka ur för att nå syllen men hur isolerar jag här och finns det en bättre lösning?

Om jag inte får tag på 5 meters reglar hur skarvar jag?

Är det något jag har missat eller tänkt fel med?
 
  • DSC03135 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som tycker något?

Har nu kommit fram till att jag inte får in 220 reglar vid grunden. Enligt träguiden ska 175 fungera om man limmar spånskivan men det blir lite mindre till isolering.

Ska jag nöja mig med 175 eller försöka att köra 220 fram till grunden och sedan 175 resten av vägen?
 
Ola78
Köp 45*220 reglar och haka ur dem så de passar vid grunden. På så sätt kan du få den isolering du vill. Eftersom du har utrymme neråt kan du ju också spika på en 45*70 under bjälklaget så har du nästan 300 mm isolering sen.

Gå in på den här länken och räkna på stödet under bjälklaget http://www.byggbeskrivningar.se välj dimensionering.
 
Håller på för fullt men tänkte på en grej idag. Jag tar ju bjälkarna något kortare (ca 10 mm tot på 5 meter) i balkskorna för att trät rör sig mest i längsled men ska man då verkligen skruva fast bjälkarna i balkskorna eller de ska bara ligga nertryckta i?
 
Bartek skrev:
Håller på för fullt men tänkte på en grej idag. Jag tar ju bjälkarna något kortare (ca 10 mm tot på 5 meter) i balkskorna för att trät rör sig mest i längsled men ska man då verkligen skruva fast bjälkarna i balkskorna eller de ska bara ligga nertryckta i?
Träet rör sig inte alls i längsled. Ev. krymper det yterligare i tvärsled (220 resp. 45).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.