Hej

Har lite funderingar på att göra något med en elmotor jag fått tag i

Motorn är på 55kw och är av en yd start
2950rpm

hur och vad för saker skulle man behöva för att kunna utvinna el från denna motor?

hur stort spel har varvtalet i denna motor för att få effekt?
 
tja, det är inte så lätt för att få ut något ur denna maskin så blir det 2950+10% i rpm, då kan du använda den som den är. men för att använda den till vindkraft så lär du nog lida om den med andra spolar, då blev det mycket mera omståndigt för normalt så leker vi bara med 160-300 rpm i vinden. och sätta en växelåda, det blir så elakt högt startmoment så det lär blåsa storm innan den börjar snurra.
som valigt handlar allt om vilka resurer du har och vilka pengar du kan satsa på allt det övriga, dvs torn, reglerutrustning, vingar, bygglov ovs.
 
okej om man skulle sätta den på en bilmotor då? hur skall man koppla in allt för man ska få rätt spänning volt mm mm?
 
En asynkronmotor går inte något vidare att rakt av köra som generator. Om du kopplar den till 50 Hz och låter den gå på tomgång så snurrar den med 3000 rpm. Belastar du den så att varvtalet sjunker till 2950 så levererar den 55 kW axeleffekt. Om du driver den utifrån med 3050 rpm så kommer den att leverera 55 kW till nätet. Det behövs en stabil nätfrekvens för att det skall fungera bra. Som fristående generator kommer det inte att fungera bra utan kraftelektronik inblandad.

Erik
 
hur och vad kan man hitta sådana saker då? är det kompliserat att bygga något liknande?
eller man man köra något annat typ en jätte elpatron el liknande den spelar det väl ingen roll vad spänningen blir?

hur tungt skulle denna motor gå på belastning? krävs det 55 kw alltså 75 hk för att levera max effekt?
 
Det behövs mer än 55 kW för man får även förluster i "generatorn" skulle gissa omkring 5%, samt drivkraften måste mätas på axeln. Det innebär betydligt mer än en förbränningsmotor på 55 kW
 
Kort sagt: Det är en dålig idé att använda en asynkronmotor som fristående generator.

Det skall vara möjligt att ha en last vars reaktans bestämmer frekvensen. Går maskinen fortare än den frekvensen så fungerar den som generator. Om det är praktiskt användbart vet jag inte.

Om du får ström från ett annat elverk med synkrongenerator kan du koppla det parallellt med en asynkrongenerator. Det förutsätter att asynkrongeneratorn inte är för stor i förhållande till synkrongeneratorn.

Det är möjligt att ha två frekvensomriktare med sammankopplat mellanled som bestämmer fritt vilken frekvens som generatorn skall leverera och vilken frekvens som skall matas ut. Det lär dock kräva en del jobb att få till det då frekvensomriktare inte är gjorda för att jobba på det viset. Vidare betvivlar jag att du vill betala två 55kW frekvensstyrningar.

Skall du få ut 55 kW el måste du stoppa in mer än 55 kW mekanisk energi.

Erik
 
okej så rent praktiskt vad kan jag använda denna motor till tro?
fått den gratis men kanske inte är något att ha då?
 
Sälj den som kopparskrot ;)
 
Thorsella skrev:
okej så rent praktiskt vad kan jag använda denna motor till tro?
fått den gratis men kanske inte är något att ha då?
passar bra som sänke till båten. Är man intresserad av "eltillverkning" varför inte börja med en cykelgenerator (dynamo) eller en generator från en bil. Vill man löpa linan ut, finns det fina generatorer på vissa lastbilar, bl a kyltransporter, de ger 400 V.

Reservelverket på bilden fick jag för en del år sedan, och fixade till. ger 7.5 kVA och 400 volt, 3 fas, inget att leka med precis. Drivkällan på 13.5 hk. Generatorn är en likströmsmotor, som får gå baklänges, ett fint bygge från Danmark, företaget köptes upp av ABB. Vikt, ca 100 kilo, knappast något man drar upp i flaggstången.
huven106.jpg
 
Redigerat:
fräck!!!
 
Om du bara är ute efter värme kan en friktionsmotor funka bättre.
 
vad är det för skillnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.