snitt 12% per år
 
men oj vilka pengar vissa lägger på kök!

Vi har renoverat halva huset för 130k! Vi gjorde alla "fel" när vi köpte vårt hus för 4½år sen. Köpte huset på impuls efter en visning, var på banken en dag innan (samma dag som maken började på sitt första "riktiga" jobb) fick lånelöfte och slog till i budgivningen. Vi hade endast pengar till pant+lagfart resten lånade vi +100k till renovering. Vi bytte alla golv till parkett, bytte kök ink. vitvaror, fixade ytskikten på väggarna, flyttade lite väggar +fönster, renoverade badrum och trappan. detta gick på knappa 130k varav köket stod för ungeför 65k...ett ikea-kök men med husqvarna-vitvaror. bara fläkten gick på 6k då vi har mekanisk frånluft...

detta fixade vi genom att leta priser och så till när det var reor och extrapriser. El-rörmokeri lejde vi bort men allt annat gjorde vi själva.

200k för ett kök tror jag knappast att man kan få hem faktiskt,kanke i sthlm-trakten men inte i övriga landet...sjukt mycket pengar!
 
200k för ett kök tror jag knappast att man kan få hem faktiskt,kanke i sthlm-trakten men inte i övriga landet...sjukt mycket pengar
Köken kostar väl inte speciellt olika beroende på var de beror?

Precis fått offert på medelstort kök från HTH, 110 000 exkl bänkskivor.
Vitvarorna kommer gå på ca 80 000 utan att vara speciellt exklusiva.

Sen tillkommer ju arbetet att få in köket, vvs, el osv.

Inte speciellt svårt att bränna 200k på ett kök även om man inte väljer det exklusivaste, är väl snarare svårare att itne bränna 200k när man sätter igång...
 
Mangan13 skrev:
Köken kostar väl inte speciellt olika beroende på var de beror?

Precis fått offert på medelstort kök från HTH, 110 000 exkl bänkskivor.
Vitvarorna kommer gå på ca 80 000 utan att vara speciellt exklusiva.

Sen tillkommer ju arbetet att få in köket, vvs, el osv.

Inte speciellt svårt att bränna 200k på ett kök även om man inte väljer det exklusivaste, är väl snarare svårare att itne bränna 200k när man sätter igång...
80 000 vitvaror utan att vara speciella får jag inte ihop. Ingår det en liten kines i spisen då? :D
 
80 000 vitvaror utan att vara speciella får jag inte ihop. Ingår det en liten kines i spisen då?
Kyl, frys, ugn, micro, ångugn, kaffemaskin, häll, fläkt, diskmaskin. I princip allt Siemens.

Visst, går ju givetvis att spara genom att plocka bort saker men Siemens är ju ett "mellanmärke". Det är ju inga problem att köpa en kaffemaskin frånMmiele för 25 papp, en ugn från Miele för 16 osv. Eller väljer du Gaggenau så kostar det ju 80 papp att få öppna broschyren ;)
 
Mangan13 skrev:
Köken kostar väl inte speciellt olika beroende på var de beror?

Precis fått offert på medelstort kök från HTH, 110 000 exkl bänkskivor.
Vitvarorna kommer gå på ca 80 000 utan att vara speciellt exklusiva.

Sen tillkommer ju arbetet att få in köket, vvs, el osv.

Inte speciellt svårt att bränna 200k på ett kök även om man inte väljer det exklusivaste, är väl snarare svårare att itne bränna 200k när man sätter igång...
Tack Mangan!
Jag är av samma åsikt.
 
Häromkring där jag bor verkar det vara många som finansierar alla renoveringar med att ta upp mer lån på huset. Det kan de göra eftersom priserna går uppåt hela tiden och jag vet inte om de riskerar så mycket egentligen trots tal om bubblor och dylikt - stockholmarna blir fler och fler men villor så här nära stan blir det inte så många fler av, för det finns inte plats såvida de inte börjar smälla upp dem på Skogskyrkogården.

Men för min del handlar det inte om hur mycket jag kan få låna utan hur mycket skulder jag vill ha, så vi gör inte som de. Köket som vi gjorde först betalade vi med en del av överskottet från försäljningen av vårt förra hus (som vi i o f s hade kunnat använda för att få mindre lån, så det är ju egentligen lånefinansierat). Sedan har vi ökat lånet på huset en gång men det var för värmepumpen, som är ett specialfall eftersom den sparar så mycket el att det täcker ränta och amortering med råge.

Fortsättningsvis har det varit så att ytskiktsrenovering och annat som inte är så dyrt (en takreparation, några fönster bytta i ett par omgångar) betalas cash, vilket fungerar eftersom jag gör jobbet själv och har så litet tid för det att pengarna inte rullar särskilt fort heller - ett fint koncept som någon annan tidigare i tråden också körde med, såg jag. d^_^b Sådant lånar jag ogärna till eftersom ytskikt är konsumtion, inte investering. Men jag tycker mig märka att ganska många tenderar att se alla pengar som går in i bostaden som "investering" och det förklarar kanske en del av låneglädjen? Jag tycker att det är en felsyn, men ändå.

När det blir dags för något som kostar mycket pengar och inte går att sprida ut över tiden - t ex en badrumsrenovering eller hel takomläggning - så skulle vi nog överväga att låna en del av det men ändå planera in så att vi sparar ihop åtminstone hälften i förväg. Såvida det inte är något som är akut för husets fortbestånd har vi väl inte ont av att vänta ett år eller två - fast jag tycker, med risk för att låta som en knökig gammal gubbe, att den rådande tidsandan verkar vara man gärna förväxlar "jag vill" med "jag måste och det nu!"

P.S. Jag är förvisso medelålders men har fyra barn i skolåldern.
 
Farzan skrev:
Såvida det inte är något som är akut för husets fortbestånd har vi väl inte ont av att vänta ett år eller två - fast jag tycker, med risk för att låta som en knökig gammal gubbe, att den rådande tidsandan verkar vara man gärna förväxlar "jag vill" med "jag måste och det nu!"
Eller som småbarn "jag vill, jag vill, jag vill!!!"
 
Farzan skrev:
Men jag tycker mig märka att ganska många tenderar att se alla pengar som går in i bostaden som "investering" och det förklarar kanske en del av låneglädjen?
Jotack. "Man betalar ju till sig själv!" :rolleyes:
 
Mangan13 skrev:
Köken kostar väl inte speciellt olika beroende på var de beror?
Nej, men ett kök kan kanske "betala sig" inför en försäljning om man bor i Stockholm men inte i skogen.
 
Bricco skrev:
Vi har börjat småprata om att fixa till köket i vår villa. Funderar på hur de flesta brukar göra om vi snackar grovt 80-100 000kr för rubbet. Kan man belåna huset och baka in kakan på lång tid (värdet går ju kraftig upp) eller blankolån eller spar ni i några år för att betala allt kontant?
Om det befintliga köket är funktionsdugligt hade jag definitivt sparat först och byggt sedan, särskilt om jag hade lånat till hela köpeskillingen så sent som för två år sedan.
 
Redigerat:
Denar skrev:
Om det befintliga köket är funktionsdugligt hade jag definitivt lånat först och byggt sedan, särskilt om jag hade lånat till hela köpeskillingen så sent som för två år sedan.
"Lånat först och byggt sedan" - hur menar du? Att vänta med att bygga tills du får råd?
 
Rebeckaf skrev:
Ni kan numera max få låna 85% av husets värde i "huslån". Sedan blir det blanco och då är ju hyran rätt mycket dyrare. Det ni kan göra är ju att värdera huset nu och hoppas att ni får en högre värdering än när ni köpte det, då kanske det kan finnas utrymme att låna upp redan nu. Annars får ni ta ett blanco och hoppas på en uppvärdering av huset när renoveringen är klar. Det bästa är förstås ändå om ni kan spara ihop till det hela.
Hur går en ny värdering till? Och vad kostar detta?
 
Fixartanten skrev:
Svar: Vänta med köp tills man har råd. Dessutom är inte en anställning någon god säkerhet, ofta tvärtom.


Ska en ung person bo på gatan i 50år tills den har sparat ihop till en miljon eller två för att köpa villa?

du är väl en sån där som köpte kåken för 100.000:- 1971 och nu när du slitit ner den i 40 år vill du ha 2 miljoner för den
 
Jag satte in ett nytt kök för 1,5 år sedan. Jag gjorde väggar/tak/golv själv. Jag hade vvs:are till avloppsomdragnng och elektriker till ny el. Köket handlade jag från Polen. Fick det monterat med vitvaror och allt. Alla vitvaror utom kyl och frys följde också med detta paketet, de funkar jätte bra, mest nöjd med den inbyggda diskmaskinen från whirlpool.
Totalpriset för detta hamnade på 46000kr efter att jag handlat kyl/frys för 15000 :). Billigare än så kan man inte ens få det på Ikea. Kolla runt innan ni handlar hos Kvik eller nån annan stor tillverkare, de är snordyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.