tinatorn23 skrev:
De e ju alltid en lösning men det var det ingen som sa något om när vi fick pumpen installerad.Räcker nog inte med ett par då grundvärmen är väldigt låg,typ 18 grader om jag stänger dörrarna till rummen där jag satt in konvektorelement.De sitter i förråd och i ett sovrum där vi förut hade elelement då de ligger i gamla garaget som vi bygde om för många år den.
Så till den stora frågan ; vem ska betala den fördyrningen det vad det än blir kommer att bli.Jag har ju redan betalat pump och installering.Ska jag behöva betala något som hantverkarna inte klara av...
Jag är ensamstående med 3 ungdommar så det blir inte lätt men vi måste ju ha värme,specielt om det blir lika kallt som förra vintern..
Tina
Prata lite med konsumentverket :rolleyes:
 
Har jag gjort som hastigasr.Han sa att ung 10 procent av köpesumman var rekomenderat.Det blir nästan 10000 kr. Kan jag väl gå med på men tror det blir mer än så och då jag inte har totalentrepenad utan en installatör på pumpen och en på ventilation så kan det nog bli knepigt.Eftersom jag arbetar på Thermia hoppas jag på hjälp från det hållet att lösa det hela.Jag har lämnat in en reklamation på hela installeringen till Thermia och de ska gå igenom mitt fall så får vi se.Det är ju dock inget fel på pumpen men installatören skulle ha tagit reda på om det fungerar före installering.Det bästa vore om det kunde fungera med en Alig och ev komplettera med typ ett konvektorelement typ mitt i huset.
Tina
 
Jag maila Alig o fråga om deras agrigat, fick inte jätte bra svar:

Hej, om det är vårt Alig VB 250L aggregat du menar så har du på sidan 5
i produktbladet en värmeavgivningskurva, som svarar på dina frågor.

(Max avgiven effekt är ca 6 kW om du kör 20 gradig luft och 55 gradigt
vatten samt 180l/s luft,
med 5 gradig luft ca 8 kW)
 
Käns ju spontant väldigt klent, eller är det jag som inte fattar?
 
Samma här.Förstår dock at 55 grader fram fungerar inte mer än riktigt kalla dagar.Det är därför jag skulle vilja hitta nån som testat detta aggregat.Törs inte chansa på att det fungerar.Blev dock lite förvånad i morse.Hade 20.2 grader inne.Eldade en stund på dagen igår men det borde inte vara kvar av den värmen idag.Gjorde som du sa och ställde in min kurvan på typ 35 grader.Har haft så förut men kurvorna har justerats så mycke under tiden att den nog bidde glömd.Hade 5- ute i morse och nu tror jag det var 3- så det är fantastiskt att faktiskt ha över 20 inne.Kollade termometern som är faseskruvad på trumman fram till batteriet.Det låg på drygt 30 grader.Det är ju just det om Alig klarar de temeraturerna.Ska ta kontakt men en vent.kille i Kil som man brukar anlita på jobbet och höra om han kan detta med min Bacho så får vi se va det blir.Kollar temp när jag slutar i natt och hoppas på de bästa..
T
 
Fick et diagram på mailen idag (efter hatt ha klagat på att dom inte var kundvänliga. Dom hänvisaade mig till sidan 5 eller vad det var i nån katalog. jag påtalade att jag uppenbarligen inte hittat informationen o det var därför jag villa ha informationen mailad till mig...)

På diagramet kan man se att agrigatet ska ha 55/45 gradit vatten hela tiden (55 in 45 ut)
den ger då 6kW med låg fläckthestighet, o sen att effekten ökar när flakthastigheten ökar. (slutar på nära 10kW)
 
ok.Tack för ditt intresse i frågan.Ingen annan som brytt sig under dessa 15 månader...Det låter som att min pump inte klarar av detta.Fick dock kontakt med vvs killen igår och han verkade kunna sina grejer.Äntligen nånn som förhoppningsvis fatta va de handla om förhoppningsvis..Han förklara att visst går det att få det att fungera men först ska jag ha ett batteri som är byggt för mina luftkurvor i huset.Görs i Årjäng 5 mil härifrån.Sen måste det till en sekundär cirk.pump för batteriets skull.Behövs även en typ backventil o lite annat.De mesta han prata om gick över huvudet på mej men så mycke förstod jag att visst ska de funka.Blir kanske att trumman det sitter i måste byggas ut.Vi får väl se.Vet att jag tidigare i höstas hitta precis den här beskrivningen på nått av forumen.Kontaktade då installatören.Han tyckte det lät idiotiskt så jag släppte det.Nu får jag försöka hitta det igen.Har för mej att de va nån med Ivt pump som ville konvertera.Tänker ta hit killen så jag får en offert på det hela men de kan ju inte bli dyrare än att sätta in element..De bästa är att han gjort en del jobb på Thermia och kan en del om hur den fungerar och annars känner han folk där att prata med..
T
 
Låter lovande.
Håll tråden levande.
 
Ska jag göra.
Tina
 
och sedan dog tråden ändå.

Forumet lever ju på att man inte bara ställer frågor utan även uppdaterar med hur det gick. Annars är det ju inget värde för någon :)

Så berätta nu. Hur gick det?

mvh
david
 
Hej.Har tyvärr inget nytt att berätta.Är som att simma i sirap....
Dock kanske det händer något inom de närmaste veckorna.Ska få hem en kille som kan pumpar och då ska min intallatör va me.Har även kontaktat (i går) en ventilationskille ( som jag tror jag nämnt tidigare alltså inte han som satte in vatten batteriet) och hoppas på att kunna sammanföra dessa 3.Får väl se hur det går.Lovar att höra av mej.
Tina
Ingen dålig elräkning för dec.Inte kul då jag bara fått värme till typ en trejedel av huset och i övrigt fått elda upp massor med ved för att få varmt..
 
det är inte kul när det inte fungerar. Håller på och tittar på hus då vi sålt vårt nuvarande. Flera av objekten har haft luftvärmesystem eller direktverkande el och ett separat FTX system. I båda fallen är det intressant och se hur man på ett smidigt och inte allt för kostsamt sätt kan konvertera till en mer långsiktigt hållbar uppvärmning och distribution.

Det är helt klart ett område på vilket det finns, jämförelsevis, väldigt lite information från konkreta fall/konverteringar - lyckade likväl som misslyckade.

Givet att ditt hus redan från scratch har distribuerat värmen via luften så bör det vara möjligt att koppla på en alternativ och mer effektiv värmekälla. Ofta är det dock så att dessa moderna värmekällor kanske håller en lägre temp och det därför behövs mer drag i systemet eller större kontaktytor med värmebatteriet än tidigare.

Har du funderat något på att komplettera med en luft/luft pump någonstans i huset?

Vad jag läst mig till så är det vissa som nyttjar befintliga ventilationskanaler i ett FTX system, som normalt sett inte alls är dimensionerade för primär-värme genom att lägga in ett luft/luft kanalvärmeaggregat och därtill komplettera med 1-2st vanliga luft/luft aggregat (beroende på husets storlek). Allt kopplat mot en ute-del.


Misstar jag mig om ditt befintliga värmesystem hade kunnat bytas ut mot en nibe f470? Tittade du på en sådan lösning, var den för dyr?
 
Hej.Nej det är inte kul och som du säger så finns det väldigt lite info om dessa konverteringar.Jag har sökt i många timmar på nätet.För ca 4år sen satte jag in av Panasonics större luft-luft system,men tyckte inte det klarade att värma huset bra.Huset är byggt -88 var då 132 kv senare byggde vi in garaget och då blev bo ytan typ 150 kv.I flera år eldade jag i kakelugnen så mycket jag hann (ensam med 3 barn,jobbar heltid) och kompletterade med luft-luften.Till saken hör att jag jobbar på Thermia här i Arvika och har sedan jag började där för 8 år den velat ha en pump.Förra sommaren fick vi köpa lite äldre pumpar som stått på lagret något år.Slog till på en luft-vatten då jag kände att det inte var hållbart att elda som jag gjort.Kunde ju ha kvittat då jag lik förbaskat eldat lika mycket.Just nu kör jag värmepumpen och luft-luft.Varit varmt ute ett tag nu så då värmer de varsin del av huset.problemet är som du säger att det inte orkar trycka ut värmen och att ett en värmepump kör på relativt låga temperaturer.Vet ärligt talat inte vad jag ska göra.Får inte svar på mejlen jag skickat heller så snart ger jag upp...
Tina
 
Vet man hur hög temp orginalvärmepaketet höll? I så fall borde man kunna räkna ut hur mycket mer luft som måste pumpas genom systemet för att klara av att värma upp. eller tänker jag fel.

Och är det så att det gamla luftvärmesystemet fungerade bra? Kunde det värma upp hela huset?

Kan du reglera hastigheten på fläktarna. Blir det någon skillnad?


Och en fråga till. Den ena av de gamla anläggningarna du har är väl någon typ av FTX ventilation. Borde inte den innebära att det blir bättre cirkulation och därmed distribution av den värme som din luft/luft genererar?

Blir temperaturen för låg när du kör full värme på luftvärmen + luft/luft? Du skrev att du kom upp i 19grader vid 55graders frammatning från VP. Om du sedan kompletterar med luft/luft borde det väl ändå fungera? Eller blir det för dyrt att köra VP på 55 grader?
 
Tror jag har några gamla papper på det första men när ventilationskillen var här förra vintern och mätte luftflöde så "saknades" det typ 25 % och han hade ingen aning om varför.Vad jag förstått är det beroende på fläkten.Den orkar inte med tryckfallet.Detta svar har jag fått från en av experterna på just Bygga Hus.Detta trodde inte vent.killen på.Sen har jag lånat en värmekamera på jobbet i omgångar och mätt temp i donen.Det har legat mellan 28-36 grader vilket ska räcka.Donen är nu injusterade för att ge ungefär samma temp.
Ja det gamla systemet funka som det skulle fast man kan ju inte säga att det var direkt komfortvärme då golven alltid var kalla.Men det hör väl till.
Ja jag har 5 fläktlägen idag förut sköttes det per automatik.Jag skulle ha på läge 2 normalt och öka när det blev kallare till typ 3-4.Nu sager han att jag ska köra på läge 5 i princip hela tiden.Blir ganska hög ljudnivå då...
Jag har provat alla möjliga temperature och fläktlägen men det händer inget märkbart tyvärr.
Jodå det är ett ftx och luften cirkulerar bra men det räcker inte med luft-luften.Om jag bara eldar i kakelugnen så blir det varmt i nästan hela huset.Den är otroligt effektiv men går på år 23 nu och tyvärr är de inte byggda som förr så den har börjat vittra inne i elementen vilket innebär att jag kan få eldningsförbud om nått år om jag fortsätter att elda hårt.
Man bör inte köra 55 grader frami länge, varken ekonomiskt eller bra för pumpen.Den ligger nog i snitt på 35 grader på vintern.Tycker oxå att har jag installerat en anläggning för nära 100000 så ska jag väl inte behöva ha ännu en värmekälla eller...
Hur hade de löst det i de hus ni kollat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.