Status
Tråden går ej att kommentera.
D
Jag tänkte komma till skott och köpa en Automower 230 eller motsvarande till våren (~2500 kvm).
Några nyheter för sådana modeller i år?
 
  • Gilla
Ove Bengtsson1
  • Laddar…
Någon som köpt en i ex. Tyskland ? Euron är ju billig just nu...
 
Jag kollade runt lite förra sommaren, och kom då fram till att priset i Euroländerna var högre än i Sverige. Sedan dess har Euron fallit en del, så det är möjligt att det nu är billigare än i Sverige.

Däremot märkte jag att man kan tjäna en del på att handla från England. I december mailade jag Abbey Garden och frågade om de kunde skicka även till Sverige. Inga problem svarade de - det skulle kosta ungefär £60. Jag har tidigare goda erfarenheter att beställa verktyg ifrån UK, då ifrån Axminster, men kände att det i detta fall inte var värt det. Efter en del prutande hos min lokala handlare skiljde det en dryg tusenlapp till englands fördel, men då ett köp ifrån england innebär en annan elkontakt och att jag inte riktigt kunde förstå Husqvarnas garantiregler blev det en ”svensk” maskin.
 
digline skrev:
Jag tänkte komma till skott och köpa en Automower 230 eller motsvarande till våren (~2500 kvm).
Några nyheter för sådana modeller i år?
Även jag går i köpartankar efter år av harvande med allehanda varianter av gräsklippare utan att bli nöjd med klippresultatet. Såg att Husqvarna har en ny modell AM 305. Känns grymt prisvärd med sina 14 tkr... Dessutom tycker jag att den är rätt snygg... Alla ni som har erfarenhet av tidigare AM och är kunniga på området: Vad tror ni om denna? Storleksmässigt borde den passa perfekt för mig, då jag byggde bort hälften av min gamla gräsmatta för ett par år sedan med ny pool/däck/marksten och därmed bara har c:a 450 kvm "grönt" kvar... Förvisso uppdelat på lite olika plättar, men det känns inte orimligt att behöva flytta den manuellt till småytorna...

Som sagt, Någon som hört om denna modell???
 
Har man inte underhållsladdat sin klippare än är det nog hög tid nu! :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Har man inte underhållsladdat sin klippare än är det nog hög tid nu! :)
Gjorde det för en månad sedan. Batteriet var helt fullt, redan innan. Men batteriet mår bättre av att få motioneras lite, tänk på det. Det handlar inte bara om att inte batteriet skall tömma sig och klipparen tappa minnet, utan även om att batteriet skall få en längre livslängd!
 
Sitter på jobbet och hade nästan glömt bort att det snart är dags för den att titta fram. Måste laddstationen fram för att man ska kunna ladda eller kan man koppla den direkt? Frågar ju eftersom jag är på jobbet och inte står precis bredvid den.
 
Tja, laddblecken passar ju bara i laddstationen...
 
Nu så kom jag till skott. Displayern visar nästan fullt batteri så den tog nog ingen skada av att vänta lite länge denna första vinter.
*Längtar*
 
Pepparkaka,

Med den kurs pundet har så skulle en 220AC kosta ungefär 18000 sek (£ (1563 + 60 (frakten)) x1.065 (tull) x 10,4 (kurs för pundet). Nu vet jag inte vilken modell du tittade på men jag hittar ett pris på 19800 sek för denna i Sverige. Ett påslag på 10%. Kanske finns fler än www.abbeygardensales.co.uk som säljer dessa...
Frågan är hur service och annat funkar vid parallellimport. Någon på forumet som har koll på det ?
 
Redigerat:
6
PelleSoder skrev:
Pepparkaka,

Med den kurs pundet har så skulle en 220AC kosta ungefär 18000 sek (£ (1563 + 60 (frakten)) x1.065 (tull) x 10,4 (kurs för pundet). Nu vet jag inte vilken modell du tittade på men jag hittar ett pris på 19800 sek för denna i Sverige. Ett påslag på 10%. Kanske finns fler än www.abbeygardensales.co.uk som säljer dessa...
Frågan är hur service och annat funkar vid parallellimport. Någon på forumet som har koll på det ?
Man betalar väl ingen tullavgift vid köp inom EU?
 
Det kan du nog ha rätt i Matte!
Desto bättre pris då: 16900 sek. Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa en automover till landet så jag slipper klippa gräs när man vill koppla av eller jobba med stugan istället :)
Frågan som kvarstår är hur service funkar vid parallellimport ?
 
Om du tar med Automover till landet, så tänk på att försäkringen (Trygg Hansa) gäller bara om man bor och befinner sig på samma ställe. Kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller för dig. Jag gissar att du räknat med att Automover skall sköta gräsmattan på landet medan du är hemma.
 
PelleSoder skrev:
Det kan du nog ha rätt i Matte!
Desto bättre pris då: 16900 sek. Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa en automover till landet så jag slipper klippa gräs när man vill koppla av eller jobba med stugan istället :)
Frågan som kvarstår är hur service funkar vid parallellimport ?
Som tidigare nämnts så betalar man ingen tullavgift från UK, och inte heller någon svensk moms (däremot brittisk VAT). När jag köpte min i början av året skilde det en dryg tusenlapp till fördel för england, men då jag inte förstod Husqvarnas garantivillkor + var tvungen att byta ut den englska kontakten tyckte jag inte att det var värt prisskillnaden. Att byta ut en kontakt är kanske inte så svårt, men i och med att maskinen är utomhus är det extra viktigt att det blir tätt. Sedan finns det vissa som säger att garantin upphör om kontakten byts. Ett alternativ jag funderade på var att sätta upp ett engelskt vägguttag, men då antar jag att det måste uppfylla den svenska IP-klassificeringen (men den kanske är samma i hela EU?).

Jag tyckte därför inte att det var värt att importera en själv.Men sedan dess har pundet fallit ytterligare, och gjort importen mer lönsam. Lägg därtill att det börjar bli vår, och säkerligen svårare att pruta hos de lokala handlarna.

Servicen tror jag inte du behöver oroa dig för även om maskinen är köpt utomlands. Däremot skulle jag rekommendera att du kollar upp garantivillkor innan köp.
 
Hej alla AM-ägare. Ny på forumet och jag måste tacka er för alla goda ideér och tankar kring AM. Ni fick mig att inse att familjen behövde en AM till stugan.

Köpte en beg 230 och det har varit en fröjd att se så fint den klippt vår gräsmatta! Det var lite tidskrävande att få till slingan men goda tips i forumet gjorde det lättare än att bara gå efter manualen. Har optimerat slingan så gott det går och fått ner söktiderna hem för laddning.

Nu till ett problem dock. Lagomt till vinterförvaringen gick en hjulmotor sönder. Eller rättare sagt växellådan. Då garantin tagit slut och nyfikenheten tog överhand dissekerade jag växellådan och såg att det gått torrt för ett par kugghjul i det innersta (eller var det yttersta?) steget av små kugghjul. Allt är helt sånär som på själva växellådshuset. Det består av splines på insidan och där har det blivit rätt rent på splines, kugghjulen har dock klarat sig.

Innan jag beställer en ny motormodul med växellåda tänkte jag vara fräck och höra med er på forumet om det är någon som har ett växellådshus över? Någon kanske har råkat ut för att motorn gått sönder men att växellådan är intakt? Den är märkt Dunkermotoren PLG32. Samt vidare fråga vad det skall vara för typ av fett i växellådan så jag kan ge den andra växellådan en översyn och service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.