Hej Alla!
Jag söker efter en tomt för ett vinterbonat fritidshus i Sörmland.
Nappade på en annons på Blocket.
Säljaren har en tomt på ca 1 200 m2 och begär 825 000:-
Han specifierar kostnaden; Minirenverk 500 000:-, el 45 000:-,
vatten 100 000:-, avstyckning 45 000:-, förhandsbesked 35 000:-

Är detta rimligt? Jag ser ju tomter annonserade för 150 000 - 350 000:-
Är det verkligen så dyrt att bygga ett litet hus förutom själva huset??
Kanske bättre att köpa ett "ruckel" och förbättra???

Bästa Hälsningar! / Niki
 
Minirenverk 500 000? Låter helt brutalt, i kommunen jag bor sa de att ett sådant kostade cirka 100 000 kr
 
Det verkar vara väldigt högas siffror på allting. Är allt det du räknar upp klart: vatten, avlopp, el, avstyckning, förhandsbesked? Hur ligger tomten? Är det väldigt avskilt, så det har varit väldiga avstånd? Vilken typ av vatten är det? Kommunalt, borra, grävd brunn? Kommunala anslutningsavgifter är typiskt runt 100 000, men det brukar då vara både vatten och avlopp (och kanske dagvatten med). En borrad brunn för 100000 - inte omöjligt men väldigt dyrt.
Elanslutning 45000 - inte omöjligt, men det brukar röra sig om ungefär hälften.
Avstyckning 45000 - låter väldigt högt.
Förhandsbesked 35000 - låter också väldigt högt.
Minireningsverk halv miljon - absurt mycket.

Ta du och leta vidare efter nån annan tomt.
 
Tack snälla! Jag tappade hakan måste jag säga...Andersmc; det finns ingenting gjort än på tomterna som är 4 st. De är lite "skogiga" men ligger ganska nära en liten väg. Jag frågade om det var 825 000:- per tomt..Svar ja..Ja hörrni..Nu blev jag liiite lättad iaf! :)
Jag kan få tag på en stomme för 64 000:- på 103m2 och att bygga själv och få den precis som jag vill är ju väldigt lockande!
Kom jättegärna med fler råd och tips!! Tack!!!
 
Det låter sanslöst dyrt.
 
Vi håller också på att kolla på kostnader för tomt, och jag tycker absolut att det låter dyrt med förhandsbesked för 35 000:- vårt förhandsbesked skulle kosta max 10 000:- och antagligen inte mer än 7000:-
Men det kanske är olika för olika kommuner. Och avstyckningen skulle kosta max 30 000:- och antagligen som mest 25 000:-
Så ja, det låter dyrt. Minireningsverket lät också högt, fast nåt sånt har jag inte kollat upp så jag kan jämföra.
 
Mmmm.....Jag har ju massor av funderingar förståss, som ni också säkert har och som finns i flera forum.
T.ex. grunden. Jag funderar starkt på plintar..men borde man isolera hålet man grävt ut för grusbädden?
Stugan ska vara beboelig på vintern. Värmen aldrig helt avstängd. Ska jag använda plast i isoleringen ändå?
Avloppet..Om man har mulltoa, måste man ha en 3-kammarbrunn eller dyligt då? Vad är det enklaste avloppet isf?
Eller hur är det nu med ett minireningsverk? Renar det dricksvatten också? Hur rent kan man få det från en borrad brunn?

Men..Visst är det roligt med allt detta hörrni!? Jag blir helt uppslukad av det! :)
 
Välkommen till forumet Niki,
Ja helt sanslösa priser.
Förhandsbesked kostar några tusenlappar i de flesta kommuner. I en del kommuner kan det vara gratis t.o.m
Avstyckning vet jag skiljer ganska mycket från län till län, men i Västerbotten kostar en avstyckning ca 14000kr.
Djupborrning dricksvatten kostar ca 50-60k+ installationskostnad
Minireningsverk finns massor av modeller, de som kostar 500 k är anpassade för flera hushåll,
Den modellen du behöver bör inte kosta mer än 60-70k + installationskostnad.
När det gäller plast i väggar o tak råder det delade meningar om, rådgör med din snickare.

Grunden beror på hur ofta ni ska bo där och om ni nångång i framtiden vill permanent bo där så skulle jag välja bra isolerad platta på mark med vattenburen golvvärme, men om det är mest helgbesök och sommarvistelse skulle jag välja plintgrund.
 
Redigerat:
Hej och tack!

Snickare och andra "experter" har ju som sagt delade meningar! ;-)
En del säger: "Det där går aaaldrig!"...Andra kliar sig i pannan och säger " Tjaa,,vi kan väl prova.."

Vad tror ni alla om torpargrund då?
 
En stor nackdel med torpargrund är fuktproblem, du behöver en avfuktare som är permanent installerad oftast.
Om du nu inte har optimala markförhållanden.
Jag förespråkar alltid hel platta på mark.
var ska du bygga? Du är reggad i västernorrland?
Själv letar jag tomt i Sundsvall o Timrå för att flytta dit.
 
Jag bor i Ö-viks kommun, har 2 fastigheter till salu. En liten herrgård med 4000m2 sjötomt och ett Torp i närheten
med 1½ ha. Mer mark gratis om man har hästar, vilket jag har ;.) Bor i Torpet. Har renoverat båda kåkarna från skratch!
Love it!! Vill flytta tillbaka söderut, så jag letar tomt i Gnestaområdet! :) Ska bo i lägenhet, men man måste ju bara kunna
komma ut på landet!! Och en livslång dröm är att rita och bygga eget!
Jag kan varmt reckomendera min leverantör av stommen!! Lundqvist Trävaruhus!!
 
Glömde att säga att jag har köpt 3 stommar av dem förut för att bygga stall!
Bästa priset, oslagbar service! ;-)
 
Niki skrev:
T.ex. grunden. Jag funderar starkt på plintar..men borde man isolera hålet man grävt ut för grusbädden?
Vilken grundläggning du ska välja går inte att svara på generellt. Det beror på hustyp, markens beskaffenhet, planbestämmelser (husets höjd, tex) etc.
Du kan isolera runt varje plint, för att minska risken för tjälskjutning.

Niki skrev:
Stugan ska vara beboelig på vintern. Värmen aldrig helt avstängd. Ska jag använda plast i isoleringen ändå?
Jag hade valt att göra full isolering, alltså med heltäckande diff-plast innerst.

Niki skrev:
Avloppet..Om man har mulltoa, måste man ha en 3-kammarbrunn eller dyligt då? Vad är det enklaste avloppet isf?
Du får kolla med kommunen vad som gäller för just den aktuella tomten.

Niki skrev:
Eller hur är det nu med ett minireningsverk? Renar det dricksvatten också? Hur rent kan man få det från en borrad brunn?
Nej, nej, nej. Dricksvatten och avlopp hålls helt åtskilda. Det brukar krävas ett avstånd på 50 meter mellan avlopp och vattentäckt. Samma sak igen, du får höra med kommunen vad som gäller just där.
Vattnet från en brunn, grävd som borrad, är oftast tjänligt som det är. Men det brukar ändå vara otrevligt höga halter av olika ämnen, som järn eller kalk. Det löser man med någon form av filter. När man har grävt/borrat en brunn tar man vattenprover, så får man reda på om och i så fall vad som behöver åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.