Har ett hus som jag bara använder till sommarhus. Huset började byggas 1948, och blev klart med dagens utseende ca 1965. Nu till frågan. Mellan källare och rummen ovanför finns ett bjälklag. Är osäker på om det bjälklaget är isolerat, och i så fall med vad, men det går lätt att ta reda på. Som innertak i källaren sitter det idag gipsskivor, som är spikade i vad jag förmodar är någon sorts panel i taket. För att undvika att fukt o dylikt påverkar skivorna, samt bjälklaget ovanför, har jag funderat på om man skulle kunna "fuktspärra" gipsskivorna. Har nämligen konstaterat att spikarna rostar och det är fuktfläckar några mm runt varje spik. I så fall funderade jag på att tex tjära gipstaket i källaren. Blir då inte heller nåt nice mtrl för ev mögel o annat att växa på. Vad tror ni andra? Vore detta vettigt eller kommer det att på nåt sätt innestänga funkt i bjälklaget mellan källare och golvet ovanför? Tacksam för synpunkter.
 
Vet att det kan ta tid... kanske tyckte ni mitt inlägg var ointressant, men är det verkligen ingen som har erfarenhet av denna undran?
 
Korsriddaren skrev:
För att undvika att fukt o dylikt påverkar skivorna, samt bjälklaget ovanför, har jag funderat på om man skulle kunna "fuktspärra" gipsskivorna. Har nämligen konstaterat att spikarna rostar och det är fuktfläckar några mm runt varje spik. I så fall funderade jag på att tex tjära gipstaket i källaren.
Nja, tjära taket är nog ingen hit. Bl.a. med tanke på lukten. :p Stryk hellre Shellack på spikarna och fuktfläckarna. Sedan kan du måla taket med någon våtrumsfärg. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.