Får enl. byggplanen bygga 2,5 meter i byggnadshöjd, hur högt kan då maximalt huset bli till nock?

dem här 2,5 metrarna antar jag mäts från mark till vägg/tak-möte...
 
Det brukar då finnas en begränsninga av taklutningen också, den vinkeln tillsammans med bygghöjden ger dig då en tillåten maximal nockhöjd.
 
Men 2,5meter låter väldigt lågt, det blir ju inte ens en våning, med taktjocklek.
 
Det finns ingen takvinkel angiven i bestämmelserna som jag kan se iaf.
Det är för uthus/garage inte huvudbyggnaden.
 
Då är ju frågan om det finns någon standardvinkel i PBL som gäller när inget annat är specat, vet ej.
 
Om talvinkeln är större än 45 grader så får man byggnadshöjden genom att dra en linje i 45 grader från taknock och se efter var den skär väggplanet. Ofta brukar även max takvinkel och höjd till nock anges i planbestämmelserna.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
Om det inte finns någon bestämmelse på nockhöjd så beror svaret förstås också på hur bred byggnaden är...
 
swecul skrev:
Det finns ingen takvinkel angiven i bestämmelserna som jag kan se iaf.
Det är för uthus/garage inte huvudbyggnaden.
Lägg in planbestämmelserna, ett foto eller nåt så kan man se om det finns nåt skrivet.
 
så här svarade stadsbyggnadskontoret på frågan;

"Byggnadshöjden beräknas till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak, därför varierar totalhöjden (upp till nock) beroende på byggnadens storlek (takets bredd)."

Så om vi säger att byggnaden skulle bli 5 meter lång hur högt blir det då till nock?
 
B
beror ju på vad för tak det blir också
 
ok, ett vanligt sadeltak ....
 
Men den texten säger inte hur högt husett blir, det säger bara att man mäter byggnadshöjden till den punkten. 45 grader är en tänkt linje, inte taketslutning.
Den är lika luddig som alla lagtexter, säg vilken takvinkel du vill ha, ring kommun o fråga om det går bra o sen räknar du ut takhöjden.
 
Mikael_L
swecul skrev:
Så om vi säger att byggnaden skulle bli 5 meter lång hur högt blir det då till nock?
Lika högt som om det är 2 meter långt eller 100 meter långt. :p

Men är det 5 meter brett och har 45° takvinkel blir avståndet vägg/tak-liv -> nock 2,5 meter, och hela huset blir ca 5 meter högt till nock.
 
Ställ takstolarna åt "fel" håll så får du till det:D
 
ok, ok.... menade ju bredd.. :blushing:

Jag fattar att det inte säger något om hur högt huset blir till nock, det är ju det jag vill ha reda på.
som jag fattar det så är det väl typ så här man räknar ut höjden då, se bilden.

där den röda markeringen är byggnadshöjden som i det här fallet får vara max 2,5 meter.
 
  • byggnadshöjd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.