Hej,

Har precis byggt ett nytt hus och gjort allt invändigt + fönster själv. Gav en ritning till en leverantör och bad dom göra allt yttre.

Eftersom jag inte kan detta lämnade jag allt åt leverantören. Huset är högt, ca 5,5 meter till tak och 8,5 till taknock, en lutning på ca 45 grader.

Nu i mildväder går laviner från taket, båda sidorna rasade samtidigt. Jag överdriver inte om jag säger att jag såg innertaket (mot vinden) vibrera som fan. Mina två grabbar blev livrädda. Jag är osäker på om jag skulle ha överlevt om jag fick detta över mig, ingen is men en jävla massa snö, säkert 25 cm tjockt lager på taket.

Det finns ingen stege, rasskydd eller fästpunkter på taket vilket jag nu självklart hade velat att ha. Då hade någon kunnat röja taket.

Min fråga är om taket är rätt konstruerat eller borde leverantören ha installerat detta?

Kan någon hjälpa mig på traven med lite fakta om vad som gäller?
 
Dom flesta hade varit jäkligt glada om dom hade ett tak som skottar sig själv.
Men visst, det finns risker med snöras.
 
He he, vi vaknade i natt av att hela huset skakade. Det var snön som lämnade taket :D
 
Hur ska man göra? Jag vill få ren tak! Annars kan vatten söka sig under pannorna.
 
Om det är ett privathus så är det som PCLarson säger bara krav på snörasskydd vid entrén. Stege måste finnas till eventuell skorsten (även ventilationshuvar?) eftersom det är ett krav från sotaren, jag antar att det innebär att du ska kunna utgå från att det ingår utan att det specats extra.
 
Själv hoppas jag att min snö på taket kommer ner så snart som möjligt. Fast dock gärna på dagtid, då det precis som TS skrev, låter som ett jordskred när det släpper:O
 
PCLarsson skrev:
Själv hoppas jag att min snö på taket kommer ner så snart som möjligt. Fast dock gärna på dagtid, då det precis som TS skrev, låter som ett jordskred när det släpper:O
Smäll igen dörren. Kan hjälpa till.
 
Det at säkra sitt tak bare direkt over inngangen kan også by på problemet og være farlig da snøen fra et større areal presser på snörasskyddet og det uppstår overlast. Da kommer inte bare snöen ned från taket, men også snörasskyddet! Skal man sikre taket så skulle en skyddsordning som fordelar raskkreftene i hele takets areal väljes. Sök etter snöraskydd på forumet så finner du informasjon om hvilke løsninger du kan velge.
 
Hos mig blev det snöras igår som slet med sig hängrännorna på ena långsidan, samma sak förra året fast då slet den med takstegen men den har jag inte satt upp så det slapp jag. Konstigt att det inte hänt förra ägaren bara för fästena till hängrännan såg original ut så jag tror inte det har hänt förut.
 
C
Kezz skrev:
Det at säkra sitt tak bare direkt over inngangen kan også by på problemet og være farlig da snøen fra et større areal presser på snörasskyddet og det uppstår overlast. Da kommer inte bare snöen ned från taket, men også snörasskyddet! Skal man sikre taket så skulle en skyddsordning som fordelar raskkreftene i hele takets areal väljes. Sök etter snöraskydd på forumet så finner du informasjon om hvilke løsninger du kan velge.
Oh, jag har satt upp snörasskydd, 9 meter långt, efter hela ena långsidan på garaget. ca 30 m2 tak i 27 graders lutning ska det hålla emot, tror du att det är nån fara? Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara nån risk.
Det sitter med 9 konsoler (lite mer än en meter mellan varje), som vardera är skruvade direkt i råsponten med 8 grova träskruv.
 
cheetah1 skrev:
Oh, jag har satt upp snörasskydd, 9 meter långt, efter hela ena långsidan på garaget. ca 30 m2 tak i 27 graders lutning ska det hålla emot, tror du att det är nån fara? Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara nån risk.
Det sitter med 9 konsoler (lite mer än en meter mellan varje), som vardera är skruvade direkt i råsponten med 8 grova träskruv.

Du skulle fråga etter dokumentasjon från leveratören av snörasskyddet. Konsollavstånd på 120 cm er max og om du inte har mer enn det og bor i skåne skal det holde. Mer fakta om snöglidhindrer och montering finnes även her: www.snorasskydd.se/faq - "Hur monteras snöglidhinder"?.
 
Jag tycker ju att det är bra om snön åker ner, men man får givetvis se till att inte stå där när det rasar, eller ha bilen parkerad där. Och ja, det skakar och brakar rejält när snön far ner.
 
Förra året tryckte snön sönder våran huv till släpet när det föll från taket. Jag monterade snökratta så nu ligger det kvar. Men man undrar hur mycket taket tål i vikt. Det har varit plusgrader några dagar så snön har minskat från 40 cm till 20 men vikten är ju den samma. Kanske till och med ännu mer eftersom det regnade igår. Undrar hur mycket det väger/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.