Har bara en "hittad" tomtpinne på nya tomten. Skulle därför vilja "mäta" mig fram till de andra. Köpte murarsnöre i somras som jag sedan mötte upp till rätt längd och sträckte ut till max i den riktning där nösta pinne ska sitta. Problemet är att snöret blev orimligt långt, d v s, endera är tomten större än vad vi tror (in på annans gräsmatta) eller så flexar snöret. Jag skulle därför behöva något pålitligt, oflexibelt, minst 70 meter långt att mäta upp min tomt med. Och jag vet, kan kalla in förstärkning i form av lantmäteriet, men det kostar pengar. Dessutom, god hemmabyggare reder sig själv! :D
 
Ståltråd eller en tunn vajer borde funka. Eller varför inte testa med en FK.
 
Fk verkar ju genialiskt. Typ ett par hundra för 100 meter. Ståltråd är för snurrig och svår att mäta upp men fk borde uppfylla kraven. Eller tror du jag drar av kopparn om jag spänner på den lite?
 
Tyresö
650 spänn (plus moms antar jag). Det är väl inte billigare än 100 m fk a 200 kronor? Och jag ser tyvärr inte riktigt vad jag sk med måttbandet till senare. Hade det varit 20 meter hade det varit mer motiverat. Fk kan jag ju dessutom ha nytta av i ett senare skede. :)
 
Tyresö
Då har du ett 20 m måttband här
http://www.onlinesport.se/product_i...01202&osCsid=de0383c489ce5555938131852bf914ae

Det kan du definitivt ha nytta av resten av livet - och det är definitivt billigare än 100 m FK. Glasfiber flexar inget alls - däremot flexar FK (några cm) om du ska ha en längd på 20 m eller mer.

Jag vet att FK flexar lite pga min pappa har drivit ett elinstallations-företag sen innan jag var född, och jag använde enorma mängder FK som rep när jag var liten.

Är ni 2 st när ni mäter, så blir det inte många omtag innan ni mätt upp tomten.
 
Redigerat:
Kanske dags att investera i en stum flätlina till fiskrullen... sommaren är snart här.

Nog finns det dock billiga måttband... har för mig att jag köpte ett på Dollarstore för nåt år sen och det var inte en förmögenhet.

Problemet med omärkta måttband (fk,snören och och rep) måste ju mätas upp i sin tur.

/ATW

Ps känner du nån trollingfiskare så har de räknare på sina rullar som visar längden på linan Ds
 
Tyresö
abbe_ skrev:
Clasohlson har ett 50 meters måttband för en hundring: [länk]

Va? det är ju samma måttband som jag rekommenderade i mitt inlägg #4 - fast där såldes det för 315 kr.
 
Mikael_L
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Tumstock/Glasfibermattband/
Köpte jag för att mäta på tomten med, tyvärr snålade jag och tog ett 20 (eller var det 30) meters, skulle givetvis gått på 50-meters direkt.

Jag vågade inte använda detta för att mäta ut själva grundens mått och kryssmätning av densamma, där fick ett 20-meters hultafors göra tjänst istället.

Jag ser ingen anledning att hålla på och trassla med att först spänna upp någon tråd och sen mäta hur lång den var.
Tråd, snöre, murarsnöre osv kan däremot vara OK att spänna upp för att markera gränser och få raka linjer att mäta mot.

Man kan även tänka sig en liten habrovink, säg att det finns mått upp till 80 meter att mäta upp, som exempel. Då kan man kapa en ståltråd eller nåt annat oflexibelt i exakt 30 meter, att förlänga sitt 50.-meters band med.
 
Tyresö
Sen för att få rätt propotion på tråden..... Hur viktigt är det med precisionen på att mäta tomten? måste det vara på cm, eller gör det något (i TS fall) om det måttet felar på 1 eller 2 m
 
Anledningen till att jag vill ha ett mått som är lika långt som hela sträckan (ca 70 meter) utan omtag är att jag vill kunna mäta oberoende av de ojämnheter som är på backen, och då är det liksomlättare att mäta lite i luften. :p Och att jag vill ha måttet hyggligt korrekt är för att jag sedan ska ätta igåbg och gräva efter de gränsstolpar som ska finnas (men som är under jordytan). Och ju mer exakt måttet är, desto mindre grop behöver jag gräva. :) Eftersom jag bara har EN gränspinne hittad hittills kan jag inte heller kryssmäta och därför kommer det uppgrävda området att riskera att bli jättestort om jag inte är på typ dm exakt i alla fall. Då hoppas jag inte behöva gräva mer än typ 2 meter x 1 dm. :D

Just nu lutar det åt ett BRA glasfibermåttband som jag också kan sätta ut husgrund etc med som jag förlänger till 70 m. För dyrt och klumpigt med 100 m måttbandet.
 
Thomas59
En sån http://www.jula.se/mathjul-124660 använder jag för att mäta då måttbandet (30 meter) inge räcker till och då kravet på mm-precision inte är så stort. Det blir ganska exakt ändå och du kan även mäta upp din löprunda då du är klar med tomten.
 
Thomas: Nja, jag tror skilladen 70 meter "fågelvägen" och 70 meter över alla sorkhögarna blir för stor. :)
 
Mikael_L
I vårt fall använde jag Biltemamåttbandet till mätningar med olika krav.

I första skedet var det för att få lite smått hum om gränserna och avstånd, och i de preliminära funderingarna över byggnadsplaceringen.

Då var väl rätt på en halvmeter när, tillräckligt, i vårt fall.

Det noggrannaste detta måttband användes till var till grovutsättningen inför att grävmaskinen kom.
Då gällde det att få in VA på rätt ställe, få ut dräneringen på rätt ställe, schakten och grusbädden på rätt ställe. Mindre fel än 10cm var önskvärt, då dräneringen inte bör komma alltför tokigt.
Vid detta moment var inte måttbandet i sig svårigheten utan mer att få exakt räta vinklar att mäta mot. Jag använde mig av 3-4-5-mätningar, enligt Pytagoras sats.


Med färdigpaddad grusbädd gjordes finutsättningen av en lejd proffesionell kraft för att få grunden placerad exakt enligt bygglov. Att döma av hanteringen av instrumenten så tror jag utsättningen blev max någon enstaka mm fel, i vilket fall inte sämre än 1 cm. :)

Min egen grovutsättning var nog uppåt 5 cm fel på värsta stället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.