Håller på att bygga övervåning i mitt hus. Funderar på belysning. Jag vill ha downlights i taket, frågan är vad man skall välja? Har kollat på Hide a lite:s 20w halogenspots. Någon som vet om dessa kan monteras mellan glespanelen direkt mot plasten i taket? Utan något värmeskydd av något slag? Det står i bruksanvisningen att de kan moteras direkt mot brännbart material, men det borde väl bli jävligt farligt om de ligger direkt mot plast? Om någon har en enklare bättre idé så får ni gärna framföra den!
 
Köp LED istället.
Det känns tryggare.
 
Jag skulle nog satsa på LED idag, men även dessa bör ha en viss luftspalt för kylning.
 
Hej

LED säger ni. Jag vill ha dem dimbara också. De LED jag kollat på är väldigt dyra, det kanske betalar sig efter hand i och för sig. Någon som är grym på LED som kan rekomendera någon speciell lampa eller fabrikat? PS Dimbara.
 
Dom är dyra men det betalar sig i längden och de flesta är dimbara med rätt drivdon.

Jag kan göra en energiberäkning om du kan ta fram ditt elpris och hur många armaturer du ska ha
 
Hej a_o.

Jag har LED downlights på mer eller mindre hela undervåningen. Kök 12 st. Hallen 16 st. Badrum 5 st. Sedan har jag 18 st liggandes till vardagsrummet som jag ännu inte har hunnit med att sätta upp. Jag kan säga att jag är super nöjd med ljuset och jag kan dimra dessa, ljuset är varmt inte riktigt som halogen men då jag tycker halogen är väldigt gul så blev LED:en bra. (3000K). Innan jag bestämde mig vilka led lampor jag skulle ha då plockade jag in två provlampor och jämnförde dessa med en halogenlampa. investeringen ja den var dyr men det får man tillbaka ganska snabbt. Jag köpte alla lampor + trafo + eljo trend dimmer från ett och samma ställe.

Mvh

Zoran
 
zoran_GBG skrev:
Hej a_o.

Jag har LED downlights på mer eller mindre hela undervåningen. Kök 12 st. Hallen 16 st. Badrum 5 st. Sedan har jag 18 st liggandes till vardagsrummet som jag ännu inte har hunnit med att sätta upp. Jag kan säga att jag är super nöjd med ljuset och jag kan dimra dessa, ljuset är varmt inte riktigt som halogen men då jag tycker halogen är väldigt gul så blev LED:en bra. (3000K). Innan jag bestämde mig vilka led lampor jag skulle ha då plockade jag in två provlampor och jämnförde dessa med en halogenlampa. investeringen ja den var dyr men det får man tillbaka ganska snabbt. Jag köpte alla lampor + trafo + eljo trend dimmer från ett och samma ställe.

Mvh

Zoran
Var/ vilka köpte du?
 
Måste man ha en låda över LED spottar eller vilket avstånd gäller till bränbart? Funkar det att sätta dom o apparat dosor eller tak dosor? och är det OK.
Vilket avstånd har ni satt dom på har ingen aning om hur tätt dom bör sitta mellan varandra är det varje meter eller varannan för o få ett bra ljus?
 
Redigerat:
Tack för det! Var inne och kollade lite såg intressant ut, men dyrt. Det är nog så att man ändå bör satsa på LED. Hur gjorde du när du monterade dina? Sitter de med burkar?
 
a_o skrev:
Tack för det! Var inne och kollade lite såg intressant ut, men dyrt. Det är nog så att man ändå bör satsa på LED. Hur gjorde du när du monterade dina? Sitter de med burkar?
Inga burkar har jag då jag har 140 mm utrymme för dem sedan finns det ingen isolering heller. värmen kommer upp till max 55 grader så där finns ingen anledning att ha boxar. Men om man skall sätta dem i ställen som där finns isolering så rekommenderar jag boxar inte pga brandrisken utan pga livslängden för leden. Leden behöver kylas. Då jag inte plockade ner taket så var själva monteringen lite bökig. Jag fick göra ett inspektions hål (150x150 mm) där jag kunde komma åt VP-röret från dosan till varje sektion jag har. En del kabeldragningar fick göras från dosan sedan var det kabeldragning mellan hålen för spottarna..

Jag har el utb i bakgrunden plus att min elektriker godkände mitt arbete innan allt kopplades in. Då detta är en nyinstallation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.