Om vi nu prata bankens egna värderingsmän i form av mäklare så har jag råkat ut för att tre olika värderingar gett upp till 500 000 kr skillnad på samma objekt och tillfälle. Den äldre av de tre mäklarna förstod helt enkelt inte objektets fördelar vad beträffar tekniklösningar och fick heller inte sälja huset. En av de andra två mäklarna fick istället sälja huset och det visade sig efter försäljningen ha gett rätt värdering. Så det spelar samtidigt roll vilken mäklare man väljer, han/hon måste förstå sig på huset. :)
 
  • Gilla
majmun
  • Laddar…
Min egen erfarenhet är också att värderingsmannen måste förstå sig på huset. Avloppslösningar, värmesystem, teknisk ålder på saker och vad dom kostar, tillsammans med bygglovsbestämmelser, områdesbestämmelser och hur marknaden ser ut i det området är andra saker som är viktiga att förstå. Framförallt om det är lite mer på landet, kanske i ett sommarstugeområde. Är det däremot ett radhus i ett område med 100 likadana andra hus så är det naturligtvis mycket lättare.

Ett hus på en viss plats vid en viss tidpunkt=marknad har en värdering men ändra på något så kan värdet vara något helt annat.
 
Det räcker väl med att titta på Såld på hus för att inse att (mäklar-)värderingarna knappt är vatten värda.
 
PCLarsson skrev:
När vi är inne på värderingar så rekommenderar jag att kolla på Aspects hemsida och där leta upp av dem godkända värderingsman.

Att be en fastighetsmäklare värdera ett hus är ungefär som att be en bilförsäljare att värera en bil som han sedan tänker sälja ;-)

Med en riktig värdering så har du något "neutralt" att använda dig av när du ex-vis vill diskutera med olika banker etc.
Ska man förhandla med banken så är det väl ingen bra idé att ha en neutral värdering? Den ska naturligtvis vara så sockrad som möjligt.
 
Ett nybyggt hus finns det schabloner på vad dom är värda per m2,på det tillkommer läget.
Som någon tidigare skrev ang verkstad och liknande har jag samma erfarenheter.
Ett hus med vanlig standard/lösning är naturligtvis enklare att värdera en ett med special lösning eftersom man inte vet vem som ev kan/vill betala för.
Mitt eget är ett som hamnar i det senare...:)
 
När min syster skulle värdera huset för lånomläggning höll hon på att renovera, pga sjukdom så var det lite försenat så när värderingsmannen kom dit så stod kyl/frys på verandan utanför. Alltså var det ett "hål" i köket som inte gillades alls av värderingsmannen, han vägrade att föreställa sig att det skulle stå en kyl/frys där i bedömningen och rekommenderade att göra en till när det stod på plats. Jisses...
Att han inte tar med den nysådda gräsmattan är ju en sak, den behöver växa upp men en saknad vitvara som ändå inte höjer värderingen i sig om det varit en dyr...
 
Min erfarenhet säger att det är bekvämt för värderaren att värdera så att ni får era lån, inte mer och inte mindre. Öm ni säger att ni har huset i 4 100 000 så hamnar nog värderingen där om värderaren tror er, och inte tycker att det är orimligt. Att försöka få upp värderingen för att man har lagt ut 10 000 extra här och där ger nog inget förtroende för helheten.
 
Dalbotös skrev:
När min syster skulle värdera huset för lånomläggning höll hon på att renovera, pga sjukdom så var det lite försenat så när värderingsmannen kom dit så stod kyl/frys på verandan utanför. Alltså var det ett "hål" i köket som inte gillades alls av värderingsmannen, han vägrade att föreställa sig att det skulle stå en kyl/frys där i bedömningen och rekommenderade att göra en till när det stod på plats. Jisses...
Att han inte tar med den nysådda gräsmattan är ju en sak, den behöver växa upp men en saknad vitvara som ändå inte höjer värderingen i sig om det varit en dyr...
Vår värderingsman gjorde tvärtom, han räknade med vår kakelugn innan den ens var uppsatt (någon vecka innan) d^_^b. Det kan löna sig att ha en bra relation till "sin" mäklare.
 
å andra sidan, kan det vara bra att ha kyl/frys utanför ett tag, tills fastighetstaxeringen är avklarad..........
 
Fick precis min värdering av mäklaren inför omläggning av kreditivet. Värderingen är gjord som X +-150 000. Nån som har nån erfarenhet av hur svårflörtade banken är på att ge den övre nivån av detta intervallet eller är det ett märkligt utlåtande av mäklaren?
 
Det dom menar är att vid en försäljning så har mäklaren gott i god för att ni borde få det lägre och i optimala fall det högre. Mina erfarenheter är att banken kan vara tillmötes på ett trevligt sätt men det kan nog skilja ordentligt mellan bankerna. Isåfall så är det inte omöjligt att dom medger den högre nivån. Sedan kan trenden på bomarknaden påverka en del hur banken ser på framtiden.
 
Gäller väl att koppla på charmen och sälja in alla andra värdehöjande åtgärder som kommer att ske under åren som kommer (anläggning av trädgård, byggande av garage osv) som vi inte tänker låna pengar till.

Sen med tanke på att de från början tänkte acceptera en belåningsgrad på ca 94% så kan de kanske hjälpa till lite nu och se till att vi hamnar på 85% istället genom att lägga värderingen lite högre än X men ändå inte hela vägen till X+150 000. Vi får se, nästa vecka får vi svaret....
 
Om inte banken vill vara tillmötesgående får ni väl värdera om då ni skottat snö, klippt gräset som ni kanske sått eller nå annat i den stilen, för att få upp värdet till den nivån ni behöver :)
Mao, jag tror det kommer gå bra.
 
Banken var ovanligt lättflörtad. De resonerade som så att eftersom de gav ett lånelöfte på bolånet i samband med att byggkrediten beviljades så gällde de gamla bolånereglerna oss fortfarande, dvs vi kunde få låna upp till 90% som bottenlån, men med amorteringskrav ner till 75%. Nu behövde vi inte låna 90% men det var ändå en trevlig överraskning.
 
jhenrikj: Detta är vad vi hoppas på också, det vill säga att de tidigare reglerna gäller oss med. Jag tror inte heller att vi måste nyttja hela vägen till 85 %, men det kan vara en trygghet att känna att dte är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.