Status
Tråden går ej att kommentera.
Ta bladet från munnen vila är rötäggen av oss o vilka är godkända
jag väntar pm mig om du inte vill viso offenligt benjamin
Mvh Tille
 
Thomas59
kolvas skrev:
Vet du vad t.ex elgigantetn eller onoff ger i inköp för ett 4Gb USB-minne? Troligtvis inte men du vet vad det kostar.

Att uppge sina netto-priser finns det ingen som gör i någon bransch.

Hur mycket påslag tror du en bilverkstad har på sitt material?

Frågar inte kunden om vad saker och ting kostar så får man anta:
1. kunden vill ha jobbet gjort och har koll på priserna
2. kunden tror att jobb och material gratis

Brukar du som kund gå in och peka på nåt och bara säga att du ska ha prylen utan att veta pris så ska du knappast räkna med nåt annat än listpris, oavsett om det gäller el, VVS eller en ny kostym
Problemet är väl inte prispåslaget i sig och prissättningen är ju också i stort sett helt fri. Det är helt rimligt att göra ett påslag om man som hantverkare hanterar material som en del i ett uppdrag åt en kund. Nej problemet är av ett annat slag och egentligen flera olika problem som iofs till vissa delar hör ihop:

1/ Hantverkaren ger sken av ett ge kunden ett bra pris genom att hänvisa till en prislista som i stort sett har till enda syfte att "lura" slutkunderna, ofta i kombination med ett erbjudande om minimalt påslag på denna prislista eller tom "rabatt" på priserna i prislistan. Detta gör att många kunder tror sig ha fått ett "bra pris" och det gör att många kunder aldrig kollar vad materialet kostar i den öppna handeln. Problemet i detta fall är att prisinformationen är vilseledande och när kunden sedan inser att de priser man fått betala är 50-100-flera hundra procent över konsumenthandelspris upplever han sig med rätta som lurad.

2/Påslaget används som ett sätt att dölja det egentliga timpriset. Inget olagligt i sig men syftet med höga materialpåslag är, vilket även många hantverkare här på forumet intygar, att kunna hålla ett lågt timpris vilket är det som "kunderna går efter". Syftet kan också vara att försvåra för kunden att bedöma totalpriset av ett jobb eller jämföra priset med andra anbud/offerter. Problemet är att detta beteende försvårar bedömningen av totalpriset, prisjämförelser mellan hantverkare och i sig är konkurrenshindrande.

3/Slutligen finns det i grunden att problem med påslagen som är relaterat till förädlingsvärdet. När en hantverkare köper in material och sedan gör ett påslag ut mot kund bör påslaget på ett ungefär motsvara det extra arbete och den förädling som hantverkaren levererar för att priset ska upplevas som rimligt. Exempel på förädlingsvärde är tex snabb leveranstid, lagerhållning, rätt kvalitet, garantiansvar eller att du tex slipper köpa en hel rulle installationskabel om du bara behöver några meter. När påslaget inte längre kan motiveras av för kunden positiva faktorer (förädling) upplevs priset som för högt och över en viss gräns som orimligt. Många kunder upplever ju tom ett negativt förädlingsvärde då materialinköpen kombineras med kaffedrickande hos grossisterna på debiterad tid, orimliga extra bilkostnader, att man får betala för hela förpackningar trots att man bara använt delar av materialet osv. Problemet här är ju att påslagen i många fall för länge sedan lämnat rimlighetens gräns och nu försvaras på helt andra grunder än att hantverkaren skapar ett mervärde, se ovan. Det upplevs av kunderna som oseriöst gränsande till skojeri.

Att hantverkare vill tjäna pengar och tom gärna så mycket som möjligt är helt rimligt och absolut inget problem. Så är det i de flesta branscher. Problemet är när denna ambition förverkligas på ett sätt som gör att kunderna känner sig besvikna och lurade. Kan man inte tjäna pengar genom att leverera varor och tjänster på ett sätt som gör kunderna nöjda och med affärsmetoder som upplevs som rimliga utan istället hamnar i den situationen att det uppstår ett utbrett missnöje och att affärsmetoderna som används är högst tveksamma är det något som gått riktigt snett. Att detta i grunden oproffsiga beteende skulle vara någon sorts branschnödvändighet motsägs ju av att det finns massor (huvuddelen) av hantverkare som klarar sig alldeles utmärkt ekonomiskt OCH har nöjda kunder och helt ok affärsmetoder.

Debatten handlar inte om att hantverkare inte ska kunna tjäna pengar. Debatten handlar om HUR dom tjänar sina pengar och varför ingen gör något åt det som uppenbarligen är ett problem för många. Dålig konkurrens och hög efterfrågan är faktorer som bidrar och givetvis är kundernas okunskap och aningslöshet en viktig faktor. Stora svårigheter finns också att bedöma hantverkares kompetens och att jämföra priser. Man kan dock som hantverkare aldrig rättfärdiga ett oetiskt beteende eller skylla på att kunderna är okunniga om tex materialpåslag eller annat eller att kunderna saknar kunskap om hur branschen fungerar. Hade man sjysta affärsmetoder skulle det inte upplevas som ett problem.

Visst är det förmodligen, som Glufsglufs skriver, enklare att anpassa kundernas beteende till det som skulle passa hantverkarnas behov än att anpassa en hel bransch som enligt Glufsglufs sett likadan ut i 40 år (?) men det är ju en helt orimlig lösning som inte på något sätt löser problemet annat än för hantverkarna. Nu tycks ju mycket av fokuset hos vissa, i dessa återkommande debatter, vara att rättfärdiga hantverkarnas beteende snarare än att se till vad som skulle gagna konsumeterna/kunderna. Det känns lite märkligt på att forum med det uttalade syftet att stå på konsumentens sida.

Hantverkare som upplever sig själva eller branschen som påhoppade och orättvist behandlade och går in i debatten med utgångspunkten att i stort sett allt är kundens fel och att kunderna skulle vara nöjda om dom bara var mer pålästa och mera förstående inför hantverkanas situation borde nog ta sig en liten funderare om det kanske skulle vara läge för lite självkritik också.

För många nya besökare på forumet som hittat hit just pga problem (upplevda eller verkliga) med hantverkare måste det kännas mycket märkligt att följa en debatt där dom själva utpekas som anledningen till problemet. Jag kan mycket väl tänka mig att det på sikt minskar viljan att diskutera just problem med hantverkare och det vore förödande för Byggahus.se men kanske är det just detta som dessa hantverkare vill uppnå.

Läste för en tid sedan att några av de hantverkare som ofta står längst fram i debatten kring hantverkarkritik efterlyste en egen forumdel där de fritt skulle kunna skriva utifrån sin roll som hantverkare i syfte att skapa "bättre förståelse" för hantverkarnas syn på sakernas tillstånd. I praktiken skulle ju detta bli en forumdel där hantverkarna fritt skulle kunna lobba för just det som Glufsglufs är inne på dvs istället för att förändra sitt beteende skulle man försöka skapa acceptans för det kritiserade beteendet hos kunderna. Nu gissar jag att någon sådan forumdel aldrig kommer att startas men bara tanken säger ju mycket om hur vissa tänker.
 
tille1 skrev:
Jag har gillat dina inlägg glufsglufs fram till nu , Men nu har du blandat äpplen o päron när du talar offerter så tror jag att du talar om löpande avtal tex när en kund köper tjänster under lång tid av en elfirma. När jag talar offerter menar jag stora eller små jobb på anbud utan skyddsnät
Är du med ? Sen verkar det som ni andra har kört fast i att mena att det är jämt allaandra som har fel ta ansvar för att det är ni som från början köpt in tjänsterna på fel sätt
Mvh Tille
Nä, jag pratar offerter, inte ramavtal som är en helt annan sak. En offert lämnar jag till ett stort jobb som innebär större summa pengar och som oftast sträcker sig på lång tid, tex stamrenovering/elrenovering på 100-200 lägenheter, i det fallet är det inget ramavtal fast jag vet vad du menar att du tror att jag pratar om. Löpande ramavtal har jag inte haft på något på kanske 4 år eller liknade men visst, det var då lägre timdebitering och lägre materialpris än på annat löpande jobb hos enstaka kunder.
När jag lämnar offert på ett långt gående större jobb så finns det även där utrymme för att nyttja de rabatterade priser jag får hos grossist så att kund kan ha nytta av det också samt att jag har större möjlighet att få det jobbet, är det ett jobb som tar mycket av timmarna per månad/år så har jag i o m det jobbet mindre omkostnader jämfört med att fara från kund till kund hela dagar då jag kan vara på ett och samma ställe hela dagar och flera dagar i följd. Jag skriver mina offerter utefter givna handlingar för projektet, skrivet av projektledare/konsult och i o m det så finns det saker man måste reservera sig mot och man får räkna med extra beställningar utöver handlingarna. Jag skriver också in i offerten för att underlätta för byggaren vad som ingår och då självklart det som står tydligt i handlingarna men även andra saker som jag vet att man måste göra fast vissa firmor tar det som avvikelser då det inte står klart och tydligt, detta har byggarna lärt sig att jag gör och jag har fått jobb på offerter som varit dyrare än andras men efter att byggaren frågat dessa firmor om hur mycket extra det blir för saker som jag redan offererat för så blir dom dyrare då dom tänkt sig ta fullpris på avvikelser. Är du med nu?
 
tille1 skrev:
Hej
Vad gör folk så förbannade är det bristen på yrkesfolk? Själv är jag trött på rörfirmorna här tar för matrialen men kontentan är att jag köper matrialen på annat sätt
Jag har själv en elfirma det påslag jag har är vad jag anser att jag behöver för att hantera matrialen åt kunden , Dom gånger kunden håller med matrial så är jag glad Varför ? Jo för då blir det mer timmar fler besök
Jag har inte hitills haft en kund som lyckats få med sig allt vad man behöver till en normcentral tex
Mvh Tille
Jag tror att folk blir trötta/förbannde på att de betalar dyrt för materialet pga påslagen som anses som orimliga. Det kan väl inte vara så svårt för dig att förstå som själv är trött på rörfirmornas påslag och därför köper materialet själv. Den stora skillnaden är att du känner till hur det fungerar och "Svensson" upptäcker det när fakturan kommer och blir då både trött och förbannad när det är försent att göra något åt eländet. Jag kan tycka att din inställning är lite knepig när du tycker modellen med påslag är helt OK för din firma/bransch, men samtidigt blir trött på rörkrökarna som använder sig av samma modell.

Antingen är du lika klantig som dina kunder och lyckas aldrig köpa allt material så det blir fler timmar och besök för rörkrökaren än om han sålt materialet och han blir lika glad som dig när han råkar ut för en kund som ska försöka "lura" systemet och komma undan billigare men det slutar med att det blir dyrare. Eller så lyckas du köpa allt rätt, men då kommer jobbet enligt vad man kan läsa sig till i argumenten i tråden bli en riktig brakförlust för den stackars rörkrökaren vilket känns lite elakt mot en "kollega". Dessutom så verkar snåla kunder som försöker komma undan billigare inte vara något som en hantverkare vill ta i med tång så då borde du rätt snabbt få svårt att hitta någon som är intresserade av dina jobb.
 
Nimajneb skrev:
Sedan är det ganska roligt att läsa inläggen här från olika individer som tillhör dom utpekade. Vissa verkar helt klart tillhöra den justa gruppen medans andra tillhör rötäggen.

Vore riktigt intressant o se en debatt mellan dessa 2 grupper utan att blanda in oss kunder som brevlåda hela tiden.:wow:
Tycker du att här verkar vara många rötägg inne?
Snarare är det väl tvärt om? Många av de som ger tips här inne till konsumenterna är just företagare... Vilket jag tycker är märkligt.. Både att man uppmanar folk till lagbrott och de blir utan ett potentielt jobb. Så rötägg är de väl knappast?
 
Krawk skrev:
Det där är bara bullshit och det vet du.
Grossistens "prislista" är det inget företag som betalar enligt så det argumentet är bara tröttsamt att höra vid det här laget.

Problemet är, som flera redan har sagt i den här tråden men som ingen berörd vill lyssna på, att det mörkas vad det hela kommer att kosta.
Att det sedan är ett branschproblem som den enskilde elektrikern har svårt att påverka är en annan sak. Men att försvara att man lägger kostnader som dolda materialpåslag, istället för att komma med korrekt redovisade fakturor, är bara fel och det kommer du aldrig ifrån.

Och börja nu inte svamla om att det är omkostnader hit och dit och att det skall tas ut vinst etc. Givetvis skall man ha betalt och göra vinst! Det är inte det som är problemet!
Visst är det lätt att fördömma och klaga på skrivna argument när man kör SM i fri tolkning och laborerar med texten som värsta Jehovas så att ens eget argument stämmer....
Hela texten ska utläsas: "fördömmer inte de elektriker som tar samma pris som GNP för det är ju ändå det priset en privatperson fått betala i alla fall. Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder lika som om jag lämnar offert till kund så har jag utrymme att gå ner i pris för att det är trogen kund eller handlar stor mängd tid och material av mig."
Och helt plötsligt har det en helt annan betydelse än vad du försöker påvisa, jävla larv att klippa och klistra efter bästa förmåga när man ska citera.

Det finns inga priser som mörkas för om man som kund frågar så får man svar, iaf av mig och de hantverkare jag samarbetar med, sen att det är just rötäggen det skrivs om är ju inte så underligt men alla seriösa blir ju automatiskt inblandade i skitsnacket och mindre vetande tror helt enklelt att det funkar som det skrivs rakt över inom alla företag. Att man som kund inte kollar upp saker ordentligt och sen skäms för sina egna misstag kan ju inte företagen ta ansvar för, det är inte en butik med skrivna priser kunderna handlar av när dom beställer tjänster så därför får man ju kolla upp priserna med företaget eller begära offert på hela arbetet så det är mest skitsnacka att företagen mörkar priser och stirrar man sig som kund blint på timdebiteringen så får man ju ta den smällen. Priser på mat skiljer sig från butik till butik och det kollar ju folk upp så varför inte samma gällande hantverkare?

Specade fakturor eller inte styrs ju efter myndigheters krav så om din hantverkare inte gjort vad som skall göras så får man ju ta upp det med firman och få det riktigt gjort i så fall.
 
Thomas59
tille1 skrev:
Ta bladet från munnen vila är rötäggen av oss o vilka är godkända
jag väntar pm mig om du inte vill viso offenligt benjamin
Mvh Tille
Nu var ju inte frågan riktad till mig men jag tar mig ändå friheten att kommentera.

För det första så kan vi aldrig säkert veta vem här på forumet som tillhör rötäggen (tycker kanske själv inte att det är någon bra beteckning) bland hantverkare och vem som inte gör det men man kan väl tänka sig att den som känner sig utpekad kanske tillhör kategorin, vad vet jag.

På ett anonymt forum kan vem som helst framstå som ok utan att det behöver ha någon som helst sanningshalt och tvärt om. Att man beskriver hur bra man är mot/med sina kunder kan vara helt sant eller helt missvisande så det har i stort sett inget värde. Iofs händer det ju då och då att hantverkare skriver kommentarer om hur dom jobbar där man inser att dom inte riktigt förstått hur illa det framstår, tex när man medvetet hjälper till att lura en kund, så ibland lyser väl verkligheten tyvärr (för dem) igenom i alla fall.

På samma sätt bevisar många hantverkare på forumet indirekt sin kompetens genom kunniga och initierade svar på frågor utan att för den skull slå sig själva för bröstet. I dessa fall är inläggen nog för att göra en bedömning. Några "godkända" hantverkare existerar väl heller inte på forumet. Varje inlägg får bedömas för sig. De som följt forumet en längre tid har säkert sin uppfattning ganska klar men för nytillkommna är det ju svårt men det problemet delar Byggahus med i stort sett alla forum på nätet.

Det kan tex vara så att någon/några av de hantverkare som framför, i mitt tycke, märkliga åsikter som borde diskvalificera dem för alltid från branschen egenligen är helt ok hantverkare eller tom mycket bra hantverkare. Det kan vi heller aldrig veta. Vad syftet med att peka ut rötäggen skulle vara är väl också tveksamt. Det är väl upp till varje forumbesökare att själv bilda sig en uppfattning.

Din reaktion Tille 1 tyder väl möjligen på att du kännner dig utpekad och det kan jag på sätt och vis förstå, även om jag inte vet om det var dig inlägget syftade på.
 
Men jag tror att du snurrar till det när du påstår att de blir billigare med offerter för kunden än löpande
Det är klart på stora renoveringar med mycket samma förutsättningar så går jobbet snabbare men samtidigt är det så att du lärt dig hur vissa kunder vill ha det o vad dod godkänner för extra jobb
Men pratar vi allmänt så håll med lämnar man en offert på fast pris lägger man på lite vad man tror det kommer att kosta utifall
Thomas du glömde svara om hur din branch upplevs från kund o vad har du gjort där för att höja statusen
mvh tille
 
Thomas59 skrev:
GG, du ger på nytt tydligt uttryck för den typ av kundfientliga åsikter som jag tidigare stark ifrågasatt och som du inte är ensam om på detta forum, nämligen att det i princip är kunderna det är fel på och är det mot förmodan inte kundens fel så är det i alla fall ok att kunden tar smällen/får betala läropengar/får en dyrköpt läxa. Då du skriver "att klaga är kul" och "bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum" med referens till kunder får man ju onekligen intrycket att du i stort sett stämplar många trådskapare som gnällspikar som skyller sina egna fel och brister på hantverkarkåren, som man får förmoda är helt felaktigt utpekad eller hur.....?

Läste ett av dina andra inlägg i tråden
:


.....och man blir faktiskt lite mörkrädd då man läser vad du skriver och jag undrar om du själv inser hur märkligt det låter. Du menar alltså att om kunden upplever sig lurad av en hantverkare (med tex orimliga materialpåslag eller vad du nu syftar på) så borde kunden i första hand vara självkritisk och inse att man inte kollat alla detaljer och att man saknar kunskap?

Men för sjutton GG, det är ju i de flesta fall av det skälet som man anlitar en professionell hantverkare, just för att man inte kan alla detaljer, inte vet hur allt funkar, inte har koll på material och materialinköp osv. Det är ju då man behöver en ärlig och kompetent motpart som INTE resonerar som dig att man får skylla sig själv om det inte blir som man tänkt sig. Har du någonsin hört talas om konsumentskydd och konsumentlagstiftning? Det är ju för att skydda konsumenterna från sådana som dig GG som man i flera branscher tvingats acceptera lagstiftning som ger konsumenterna ett utökat skydd mot företagare med din inställning. Din syn på kunderna är ju lika mossig som den bransch du verkar i som "funkat lika i 40 år", enligt dig och det framgår ju med all tydlighet då man läser dina inlägg.

Slutligen din fråga: Vad är enklast att ändra på? Det handlar inte om vad som ENKLAST GG. Att hantverkarbranschen i mångt och mycket är trög och förändringsovillig är INTE ett skäl mot förändring. Det är ett av huvudskälen TILL förändring. Att försvara en kritiserad bransch med att det vore ENKLARE om kunderna istället anpassade sig till branchen och hur den fungerar är nog ett av de mest korkade inläggen jag läst i hela denna debatt om kunder vs. hantverkare.
Jag blir mest bedrövad att du som jurist ännu inte lärt dig argumentera som sig bör, jag kan helt enkelt inte ta dina inlägg i dessa disskutioner på allvar då du envist går på en linje utan att ens tänka efter vad som skrivs samt du fortfarande kör Jehovas klippningar och SM i fri tolkning, och t o m denna gång citerar från andra trådar...jösses.

I övrigt är det konstigt att jag har åter och åter igen återkommande kunder fast jag har en attidyd som är skrämande enligt dig....kanske det är du som fattat hela saken fel (vilket jag ju vet med tanke på hur du letar upp texter för att argumentera mot).
 
S
Det bästa är att hamna i det läge att hantverkaren står för materialet, då han vet bäst vad som behövs. På byggsidan har det ju länge funnits brädgårdar för kunderna att "jämföra" priser med. Nu finns ju även typ K-rauta som även säljer grundutbudet av el och vvs delar och som kommer att få kunder mer prismedvetna.

Att det i sin tur leder till högre timdebitering verkar ju vara ok för typ Thomas59 och då är väl alla nöjda. Samma kostnad i slutänden för kunden och med k-rauta priser på el och vvs materialet.
 
I den här tråden förutsätts det att alla elektriker skinnar kunderna på matrialet
Jag har aldrig slängt ut någon %sats vad jag lägger på priset på matrial
Jag är alltid öppen om kunden frågar om priser
jag säljer gärna bara arbete om kunderna vill
jag blir inte fbannad på att rörisarna i närheten lägger på mycket på matrialet men jag har ingen lust att betala vad dom vill ha så då håller jag med matrial själv
Så mr bygg vad tycker du om det ?
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Men jag tror att du snurrar till det när du påstår att de blir billigare med offerter för kunden än löpande
Det är klart på stora renoveringar med mycket samma förutsättningar så går jobbet snabbare men samtidigt är det så att du lärt dig hur vissa kunder vill ha det o vad dod godkänner för extra jobb
Men pratar vi allmänt så håll med lämnar man en offert på fast pris lägger man på lite vad man tror det kommer att kosta utifall
Thomas du glömde svara om hur din branch upplevs från kund o vad har du gjort där för att höja statusen
mvh tille
Mjo, men det beror på vad jag räknar på för jobb och hur handlingarna ser ut, jag kör ju till 80% mot byggare och övriga 20% är ungefär 50-50 privatkund eller andra företag som uppdragsgivare men allmänt så har du ju helt rätt och även om jag offerer på ett sätt så gör ju de flesta av mina bekanta hantverkare så som du beskriver så det är ju säkert mer vanligt än ovanligt att göra så. Jag har efter många år och olika projket hygglig koll på renovering så efter en titt i handlingar, på plats osv så jag går mer eller mindre på en chablon gällande tiden på alla moment.
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Visst är det lätt att fördömma och klaga på skrivna argument när man kör SM i fri tolkning och laborerar med texten som värsta Jehovas så att ens eget argument stämmer....
Hela texten ska utläsas: "fördömmer inte de elektriker som tar samma pris som GNP för det är ju ändå det priset en privatperson fått betala i alla fall. Rabatt på material är ju en grej mellan grossist och företag för troget handlande och mängder lika som om jag lämnar offert till kund så har jag utrymme att gå ner i pris för att det är trogen kund eller handlar stor mängd tid och material av mig."
Och helt plötsligt har det en helt annan betydelse än vad du försöker påvisa, jävla larv att klippa och klistra efter bästa förmåga när man ska citera.

Det finns inga priser som mörkas för om man som kund frågar så får man svar, iaf av mig och de hantverkare jag samarbetar med, sen att det är just rötäggen det skrivs om är ju inte så underligt men alla seriösa blir ju automatiskt inblandade i skitsnacket och mindre vetande tror helt enklelt att det funkar som det skrivs rakt över inom alla företag. Att man som kund inte kollar upp saker ordentligt och sen skäms för sina egna misstag kan ju inte företagen ta ansvar för, det är inte en butik med skrivna priser kunderna handlar av när dom beställer tjänster så därför får man ju kolla upp priserna med företaget eller begära offert på hela arbetet så det är mest skitsnacka att företagen mörkar priser och stirrar man sig som kund blint på timdebiteringen så får man ju ta den smällen. Priser på mat skiljer sig från butik till butik och det kollar ju folk upp så varför inte samma gällande hantverkare?

Specade fakturor eller inte styrs ju efter myndigheters krav så om din hantverkare inte gjort vad som skall göras så får man ju ta upp det med firman och få det riktigt gjort i så fall.

När du skriver att det "finns inga priser som mörkas" så beror det ju lite på hur man ser det. De prislistor som många, kanske de flesta hantverkare, kommer dragandes med när priser på material diskuteras är ju oftast de prislistor som proffsbutikerna tillhandahåller men med priser som ingen hantverkare betalar. Problemet är ju att många hantverkare utnyttjar det faktum att många kunder pga okunnighet tror att dessa "grossistpriser" är lika med låga priser. När sedan hantverkaren i ett utslag av stor generositet erbjuder dessa priser med ett mindre påslag eller tom med rabatt tror ju kunden att han gör en bra affär. Det är således inte förekomsten av prislistan i sig som är ohederlig (även om den kan ifrågasättas i sig) utan hur den används mot kund. För grossisterna är det ju tämligen klart att prislistorna tagits fram i syfte att hjälpa hantverkarna att tjäna en extra hacka på materielet.

Allt detta är ju en bluff i syfte att förmå kunden att inte kolla så noga och därför acceptera höga priser. Det är väl inte så långsökt att tänka sig att många kunder skulle tveka lite om hantverkaren sa att priserna ligger avsevärt över vad kunden själv kan köpa prylarna för i en vanlig butik. Kunden tror ju att han får lägre priser genom att köpa genom hantverken eller i alla fall inte fantasipriser.

Att hänvisa till dessa prislistor står ju var och en fritt och viss kan man tycka att kunderna har dålig koll men när nu verkligheten ser sådan ut kan man ju i all vänlighet förklara för kunden hur det förhåller sig, INNAN man gör jobbet. Det är väl bara att säga att de priser som erbjuds ofta är högre än vad kunden själv kan köpa motsvarande material för i ett varuhus och att det beror på följande, och sedan får man väl räkna upp sina skäl till prisskillnaden. Accepterar kunden detta skulle problemet vara betydligt mindre och diskussionen kunde tas INNAN jobbet var gjort.

Att medvetet spela på/skylla på kundens dåliga koll är inte ok och det argumentet håller helt enkelt inte. I andra branscher med i grunden samma beteende har man infört tvingande lagstiftning för att stävja just prissättning som syftar till att försvåra för kunden att bedöma rimligheten i priset eller att bedöma priset som en helhet. Ta mobilbranschen som dolde mobiltelefonkostnaden i sina snåriga abonemangskostnader. Helt klart att jämföra med hantverkare som döljer sitt egentliga timpris i snåriga och missvisande prislistor.

Det skulle inte förvåna mig om hantverkarbranschen står inför en rakning - även om jag generellt är emot den typen av regleringar.
 
S
Thomas59 skrev:
Att hänvisa till dessa prislistor står ju var och en fritt och viss kan man tycka att kunderna har dålig koll men när nu verkligheten ser sådan ut kan man ju i all vänlighet förklara för kunden hur det förhåller sig, INNAN man gör jobbet. Det är väl bara att säga att de priser som erbjuds ofta är högre än vad kunden själv kan köpa motsvarande material för i ett varuhus och att det beror på följande, och sedan får man väl räkna upp sina skäl till prisskillnaden. Accepterar kunden detta skulle problemet vara betydligt mindre och diskussionen kunde tas INNAN jobbet var gjort.

Att medvetet spela på/skylla på kundens dåliga koll är inte ok och det argumentet håller helt enkelt inte. I andra branscher med i grunden samma beteende har man infört tvingande lagstiftning för att stävja just prissättning som syftar till att försvåra för kunden att bedöma rimligheten i priset eller att bedöma priset som en helhet. Ta mobilbranschen som dolde mobiltelefonkostnaden i sina snåriga abonemangskostnader. Helt klart att jämföra med hantverkare som döljer sitt egentliga timpris i snåriga och missvisande prislistor.

Det skulle inte förvåna mig om hantverkarbranschen står inför en rakning - även om jag generellt är emot den typen av regleringar.
Så du tycker att mobilbranschen har blivit rakad och fin?? Om någon bransch ska in i stålbadet är det väl den!

När kan en snickare komma med denna prislista du hävdar hantverkare har?
Kan en byggare eller betongare ha denna prislista?
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Jag blir mest bedrövad att du som jurist ännu inte lärt dig argumentera som sig bör, jag kan helt enkelt inte ta dina inlägg i dessa disskutioner på allvar då du envist går på en linje utan att ens tänka efter vad som skrivs samt du fortfarande kör Jehovas klippningar och SM i fri tolkning, och t o m denna gång citerar från andra trådar...jösses.

I övrigt är det konstigt att jag har åter och åter igen återkommande kunder fast jag har en attidyd som är skrämande enligt dig....kanske det är du som fattat hela saken fel (vilket jag ju vet med tanke på hur du letar upp texter för att argumentera mot).
Jag vet inte riktigt vad du menar med "argumentera som sig bör" men jag kan ju ana att du inte vill att någon ska säga emot dig genom att ifrågasätta vad du själv skriver. Jag kan erkänna att jag går på en viss, inte helt okänd linje, men läser självklart vad andra, tex du själv skriver. Tyvärr håller jag ju inte med dig.

Man behöver inte ägna sig åt någon fri tolkning vad gäller dina inlägg. Det är bara att läsa vad du skriver. Du skriver ju angående de återkommande klagomålen på hantverkare "att klaga är kul" och hur vill du då att man ska tolka det? och vidare "bättre om man kan skylla egna fel på andra som så många visar upp i detta forum" med referens till kunder som har synpunkter på hantverkare eller hur vill du att man ska tolka det?.

Det var också du som framförde tesen att det var lättare att ändra på kunderna än att ändra på en hel bransch som jobbat på samma sätt i 40-år eller har jag fel även där?.

När man läser din indignation kring hur du ständigt feltolkas och felciteras skulle man ju vilja råda dig att kanske läsa det du själv skriver. Om det nu är så att du ständigt feltolkas eller felciteras så är det kanske för att det du skriver äv tvetydigt eller så kanske det är så att dina egentliga åsikter inte kommer fram i dina inlägg.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta ditt påstående att du har återkommande kunder. Jag kan nog också tänka mig att en och annan kund skulle söka sig annorstädes om du öppet redovisade din syn på kunderna men det utgå jag från att du inte gör.

Jo, visst kan jag ha fattat saken fel. Det kan ju vara som du säger att problem kan lösas genom att kunderna (inte hantverkarbranschen) ändrar sitt beteende och blir bättre pålästa om hantverkarnas arbetsförhållanden. Om vi kunder bara förstår varför ni beter er oseriöst så kommer allt att blir bra - FÖR ER!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.