för några månader sedan tog jag bort en dörr mellan köket å sovrummet,och de byggde igen den...nu har de börjat komma lite spickor där dörren hadde suttit...

annars är väggen slät å fin..de har spruckit innåt,så jag undrar om man ska sätta upp nån väv,eller nått..typ recover..för om jag skulle spackla igen,så lär det väl komma nya sprickor,eller?
 
  • DSC01199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt normalt.

Du skulle ha satt en glasfibertejp avsedd för gipsskarvar i skarvarna, den spacklar man sedan över och slipar. För att det ska bli snyggt nu får du kanske börja med att slipa ner så att det blir lite lägre, sedan sätta på skarvtejpen och spackla. Det går utmärkt att sätta renoveringsväv utanpå det sedan om du vill, men inte utan skarvtejp.
 
skulle kunna bero på att reglarna du använde inte var helt torra och nu krypt lite.

Sätt väv, spackla och måla

Håll sedan tummarna :)
 
oki..tackar för svaren..
men..

heter det skarvtejp eller glasfibertejp?
hur sätter man upp den,använder man tapetlim eller nått?
säljer k-rauta sånt?
 
Glasfiberremsa ska du nog fråga efter.
Glasfibertejp brukar man ha runt tunga kartonger.

Man kan limma remsan men bäst är att spackla fast den direkt, rullen i ena handen och spackelspaden i andra handen. Börja upptill. Limmar man kan det bli lite tjockare och det har du inte plats med.

Protte
 
oki då vet jag..finns det olika bredder på glasfiberremsan?

kanske ska säga att det var inte jag som gjorde jobbet..jag anlitade en firma som gjorde jobbet i juni.å nu har det börjat spricka lite i sovrummsväggen..fast bara på ena sidan å upptill..

vet inte om jag ska ge mig på det själv,eller om jag kanske ska höra av mig till firman,å se vad de kan göra..
 
Låt det vara ett tag till så det hinner torka färdigt.

Protte
 
har läst runt lite..å har sett att folk säger att man ska ha" pappersremsa" i stället..för sätter man upp med glasfiberemsa,så kommer det spricka igen..
vad har ni för åsikt om det???
 
Jag försökte med papper men "rätt" spackel fanns bara på 10 eller 20 kg burk. Målaren som stod bredvid i kön på färgaffärn använde glasfiber så då gjorde jag det också.

Protte
 
Nej, det spricker inte med glasfiberremsan, men det anses mer proffessionellt med glasfiber. Glasfiberremsan är klistrig, så den sätter man på direkt, pappersremsan sätter man i ett tunnt spackellager och spacklar sedan ovanpå utan att råka dra med sig remsan. Glasfibervarianten är därför mycket mer lätthanterlig för oss amatörer.

Det är garanti på sådana jobb, så det är bara att reklamera och fråga varför de inte använt nån remsa. De får korrigera jobbet (inklusive slutmålning förståss!) eller ge dig pengarna tillbaka.

Det är bara amatörer som göra sådana misstag. Vi tex. Snickare satte igen en dörr för nårga år sedan, men spacklingen fixade vi själva, och visste då inte om detta med att det spricker. Nu vet vi bättre, så nu när det ändå ska målas om gör vi om och gör rätt.
 
Det är inte alla glasfiberremsor som är klistriga, köp rätt sort.

Protte
 
Vet inte om jag håller med om att glasfiberremsor anses mer professionellt... Den är däremot enklare att använda. "Min" målare använder pappremsa för att det blir starkare, enligt honom...
 
bigsnucke skrev:
Vet inte om jag håller med om att glasfiberremsor anses mer professionellt... Den är däremot enklare att använda. "Min" målare använder pappremsa för att det blir starkare, enligt honom...
Denna fråga är lite som Saab/Volvo eller PC/Mac. Finns en del trådar här om detta och meningarna är nog minst sagt delade om vad som är bäst.
 
bigsnucke skrev:
Vet inte om jag håller med om att glasfiberremsor anses mer professionellt... Den är däremot enklare att använda. "Min" målare använder pappremsa för att det blir starkare, enligt honom...
Haha, nä, jag var trött och skrev fel, det är ju pappersremsor som anses mer proffesionellt, förmodligen för att det är mer ursprungligt, och svårare att använda. Lite som att man inte kan köra bil på riktigt om man bara kör automat ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.