Hoppas att jag är förlåten att frågan inte är så särskilt husrelaterad. Men bilen står ju i ett garage och garagefrågor får vi väl diskutera ;)

Har precis köpt på mig en bruksbil, en Skoda Octavia II 1,9 tdi och skulle vilja plocka ut lite mer ur motorn, trimbox ska inhandlas. Är absolut inte ute efter något fartvidunder, men lite mer voujma skulle inte skada.

Ja jag vet, det finns en hel del kritik mot trimboxarna att de egentligen lurar insprutningen eller spridartiderna och det finns ännu finurligare sätt att trimma. Men jag vill ha en enkel, snabb och gärna billig lösning som fungerar.

Så vad säger "panelen" box från kcr eller dieselkraft eller...?
 
Bygger ni bara hus, ingen som emellanåt kör bil? ;)
 
Tyresö
KCR-boxen skulle jag valt - dom ger motorgaranti också. Jag tror inte du kan trimma en motor på ett billigare sätt - och den ger märkbart bättre effekt. Montera bort den när bilen ska besiktigas eller lämnas in på service, eftersom alla motorgarantier från fabriken försvinner direkt - och bilbesiktningen kan börja köra igång något miljötjafs med dej. Sen är det bara att montera in den igen - inte så speciellt svårt som det låter.
 
Boxarna ger inte så jättemycket. Den som jag körde med i ett år, sänkte förbrukningen från 0.62 till 0.52. Så visst funkar dom. Men vid full gas på sexan i 140 skapade den "motorfel". En varningslampa tändes och utöver det hände inget. Efter några uppstarter, släcktes den.
Och bilen gick genom bes utan problem.

Det var denna här:

www.tekniktema.se/vp37-steg-dieseltrim-effektbox-p-34.html
 
Redigerat:
Tyresö
"kamilenski"

Eftersom jag tror att du alltid är laglig, så utgår jag ifrån att du provkörde på AutoBahn.....140 km/tim
 
kamilenski skrev:
Boxarna ger inte så jättemycket.
pffff....

535:an 272k till 315-320hp
560nm till 660nm
med KCR-box

Vid fullgas från 140 är det bara en lampa som lyser, som normalt inte lyser
- antispinn.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
"kamilenski"

Eftersom jag tror att du alltid är laglig, så utgår jag ifrån att du provkörde på AutoBahn.....140 km/tim
Grå zon!
Är det 120 och man kör 140, blir det "bara" böter. Numera kör man (jag) max 110.
Även i Tyskland.
Men saknar starkare halvljus. Det verkar vara viktigare än farten.
Och beträffande laglig/ej.
Mycket är lagligt som tex anställa för 15:- i timmen. För mig är etik viktigare :)
 
Tyresö
En VW Transporter TDI 4-Motion - som jag har - ökar från 174 HK till 210 HK med en KCR-box. Jag vet inte hur mycket vridet ökar - men det ökar definitivt. Det är rätt kul när man har släpkärran kopplad och när man accar ifrån såna där 20 åriga STCC-wonnabe.
 
Idag kan du få en Medusa programvara tex V70 2.4D 163hk till 220hk för 2995 kr!
Varför köpa KCR då?
 
kamilenski skrev:
Idag kan du få en Medusa programvara tex V70 2.4D 163hk till 220hk för 2995 kr!
Varför köpa KCR då?
Hur lång är en pinne?

Man kan ju köpa en skruvdragare för 199:- med....
 
norrbottenstorpet skrev:
Vad är en medusa?
Kolla under Streetgear. Olika chip firmor jobbar med olika programvaruutvecklare. Tex Volvo med Polestar. I England är Medusa ett.
 
Ska man trimma ska man ändra i styrprogrammet inte "lura" motorn med en box som ju inte egentligen trimmar motorn, men baserat på överskott på luft som finns i motorn, sprutar in mer bränsle/diesel än vad motorn egentligen behöver, med förtida utslitna insprutare och dieselpump som följd).
Ska man trimma ska man mappa om styrenheten så att data till alla komponenter harmonierar. Det görs på nyare bilar genom att ladda in nytt program genom (OBD II) diagnosuttaget på bilen. Dvs inget öppnande av styrenhet eller lödande och när man så önskar laddar man tillbaka originalprogrammet.
Hur vet man att det är bättre? Boxar brukar utlösa många felkoder som går att läsa ut ut bilens diagnosuttag. Bilar som mappas på rätt sätt brukar oftast vara helt rena från felkoder.
 
Tyresö
stilofunk skrev:
Ska man trimma ska man ändra i styrprogrammet inte "lura" motorn med en box som ju inte egentligen trimmar motorn, men baserat på överskott på luft som finns i motorn, sprutar in mer bränsle/diesel än vad motorn egentligen behöver, med förtida utslitna insprutare och dieselpump som följd).
Ska man trimma ska man mappa om styrenheten så att data till alla komponenter harmonierar. Det görs på nyare bilar genom att ladda in nytt program genom (OBD II) diagnosuttaget på bilen. Dvs inget öppnande av styrenhet eller lödande och när man så önskar laddar man tillbaka originalprogrammet.
Hur vet man att det är bättre? Boxar brukar utlösa många felkoder som går att läsa ut ut bilens diagnosuttag. Bilar som mappas på rätt sätt brukar oftast vara helt rena från felkoder.

Det är ju inte direkt som när jag var 15 år och toktrimmade 3-växlade Sachsmotorer, med borrmaskin, bågfil och slipstift. Det var en rolig tid - speciellt när man fick motorn att hålla, trots att den varvade minst 15.000 varv/min. Fast till slut blev det ett totalt motorras - där merparten av kolven och vevstaken flög ut genom avgasröret.
 
stilofunk skrev:
Ska man trimma ska man ändra i styrprogrammet inte "lura" motorn med en box som ju inte egentligen trimmar motorn, men baserat på överskott på luft som finns i motorn, sprutar in mer bränsle/diesel än vad motorn egentligen behöver, med förtida utslitna insprutare och dieselpump som följd).
Ska man trimma ska man mappa om styrenheten så att data till alla komponenter harmonierar. Det görs på nyare bilar genom att ladda in nytt program genom (OBD II) diagnosuttaget på bilen. Dvs inget öppnande av styrenhet eller lödande och när man så önskar laddar man tillbaka originalprogrammet.
Hur vet man att det är bättre? Boxar brukar utlösa många felkoder som går att läsa ut ut bilens diagnosuttag. Bilar som mappas på rätt sätt brukar oftast vara helt rena från felkoder.
Jag visste att den kommentaren skulle komma, därav mitt startinlägg. Men no harm done...:S

Tyvärr tror jag att du delvis har rätt, det är bättre för bilen. Men jag har inte hittat något beprövat sätt att göra mappning på för ett vettig peng (relatera det till att bilen kostar 80 papp, då får inte gärna en liten lätt trimning dra iväg på 15 papp). Det drar lätt iväg även om kanske V-tech verkar vara både beprövade och någorlunda ok i pris. http://www.vtech.se/product_info.php?manufacturers_id=5&products_id=4620
Har du egen erfarenhet? Blir det mycket jobb om detta ska göras fram och tillbaka till orginal vid varje service?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.