Mina föräldrar har anlitat hantverkare för renovering av bland annat ett badrum. När badrummet var kaklat och klart visade det sig tyvärr att golvvärmen inte fungerade. Brott på elvärmekabeln har konstaterats men frågan om vilken av firmorna (el- eller kakel) som bär ansvaret är ännu inte löst. Det pratas dock om att lösa problemet genom att lägga en ny kabel i ett nytt lager flytspackel etc...

Är detta en lösning som kan tänkas klara gällande byggnormer, eller är det som jag tror bara den billigaste utvägen för hantverkarna?

Tacksam för råd om hur man som kund bör agera här...

/Mats
 
Beror ju lite på, har elektrikern mätt kabeln (ska finnas uppskrivet) före förläggning, efter förläggning men innan gjutning och kakling och efter kakling? Om kabeln var i god kondition när elektrikern lämnade badrummet efter förläggning så är ju risken att andra yrkesgrupper (eller någon annan) skadat kabeln vid arbete där inne.

Det finns folk att ta ut som kan laga ett kabelbrott men på det stället så förstör man då tätskiktet (lagas säkert så pass att det inte är någon fara men ändock så är det brytet en gång).

Det är inte ett ovanligt förfarande att lägga ny slinga och sen kakla igen. Jag tror att både kund och företag tjänar på det i längden och då menar jag inte direkt ekonomiskt utan med tanke på alla besvär man har med allt annat samt att om man river golvet så skadar man hela badrummets tätskikt och allt måste tas från början.

Jag vet heller inte om något försäkringsbolag skulle gå med på en nyrenovering då det finns alternativ att få igång slingan.

Och en sista fråga....det är väl inte kakelkillen som lagt ut slingan för då gäller inte garantin....(om inte han har el-behörighet)
 
Det där hände mig på ett projekt en gång, en stor duschvägg hade ett golvfäste, givetvis drogs skruven i golvvärmen på en lägenhet (av 62) trots försiktighet.

Genom tillverkaren kom vi i kontakt med en kille som inte gör annat är åker Sverige runt och lagar elgolvvärme. Han tog själv upp klinker och golvspackel (typ fyra st 10x10-plattor), lagade kabeln och sen kom plattsättaren och lagade tätskikt och la nya plattor. Vi klarade oss bra eftersom det var precis vi dörren, mer än 1,10 m från brunnen vilket plattsättaren hade som nån magiskt gräns för att acceptera lagade tätskikt...
 
@Glufsglufs: Enligt uppgift har elektrikern mätt kabeln så som du säger. Och det är inte kakelkillen som lagt slingan ... Tack för dina kloka synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.