Mr Handyman skrev:
När jag tittar på bilden igen blir jag inte riktigt klok på vad du menar med assymetrisk. Plattformen ser i relation till dörr och fönster symmetrisk ut. Beror den befarade assymetrin på att ni avser att ha tak också över trappan? Känns som om det kan vara svårt att göra på ett snyggt sätt.

Angående tak undrar jag om inte ett pulpettak (tror också det kallas baldakintak när det gäller entréer) skulle kunna vara ett alternativ. Det ger också en horisontell linje åt taket, precis som det valmade. Det ger kanske ett lite enklare intryck än ett valmat tak, men lånar sig ju å andra sidan till tegelläggning på ett annat sätt än det valmade.
TS har förklarat det där med asymmetrin:
Aniska skrev:
Det blir ca 1.30 till höger om dörrens mitt men nästan det dubbla till trappens första steg. (Den bifogade bilden är inte riktigt uppdaterad eftersom vi byggt en ny stentrapp sedan den togs, så vänstersidan är några decimeter bredare).
Aniska skrev:
Dessutom blev den nya tillbyggda trappen lite för långt ifrån så att den nya plattformen är längre på vänster sida. Därför blir den asymmetrisk redan om man bara sätter tak utan själva trappen.
Plattformen är alltså inte symmetrisk längre utan förlängd åt ena hållet.

Tror också att ett pulpettak kunde bli bra!

Annars kunde man kanske tänka sig ett sadeltak och så en extra bit över trappan, som ett sadeltak+pulpet eller brutet och förlängt på ena sidan liksom. Fast det blir så klart också asymmetriskt, men inte på samma sätt som ett "snett sadeltak". Vet inte om det skulle kunna bli bra, men det var en idé som poppade upp i alla fall.

Fast pulpettak blir säkert bättre!:D
 
Pulpettak på verandor, var det vanligt? Jag har inngen aning, men jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett en äldre veranda med pulpettak. På bodar, små tillbyggnader etc visst, men på verandor?

Jag tror på valmat, och det behöver ju inte vara helt symmetriskt. Men isåfall ett litet pulpettak ut från verandan för att skydda trappan. Se på den här verandan (bifogad). Men visst, det är en balansgång. Tydligt asymmetriskt eller eller känslan av helt symmetriskt.

Total milimetersymmetri tyckar jag man oftast ser på högreståndsmiljö, även om man säkert ofta strävat efter symmetri även på enklare boställen. Man kan ibland förvånas över hur duktiga man var på att få en känsla av symmetri, även om grundförutsättningarna inte fanns med mark och i omgångar renoverade hus.
 
  • 111c[1].jpg
C
Kan ni inte ha trappa på båda sidorna?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Pulpettak på verandor, var det vanligt? Jag har inngen aning, men jag kan inte dra mig till minnes att jag har sett en äldre veranda med pulpettak. På bodar, små tillbyggnader etc visst, men på verandor?

Jag tror på valmat, och det behöver ju inte vara helt symmetriskt. Men isåfall ett litet pulpettak ut från verandan för att skydda trappan. Se på den här verandan (bifogad). Men visst, det är en balansgång. Tydligt asymmetriskt eller eller känslan av helt symmetriskt.

Total milimetersymmetri tyckar jag man oftast ser på högreståndsmiljö, även om man säkert ofta strävat efter symmetri även på enklare boställen. Man kan ibland förvånas över hur duktiga man var på att få en känsla av symmetri, även om grundförutsättningarna inte fanns med mark och i omgångar renoverade hus.
Valmat är fint, men är väl vanligast ihop med plåttak? Hur funkar det med tegel då? Blir det inte trixigt i "vecken" på en liten veranda? För ts ville ju återanvända tegel...

Platt tak har jag sett men oftast på lite nyare verandor. Tror ändå det kan bli bra.

Annars kan man ju glasa verandan så syns det inte utifrån att dörren inte sitter i mitten...:cool:
 
man kan ju försöka få en symetri i tillbyggnaden när hela huskroppen är också symetriskt annars kan det kvitta, tycker jag. Nu ser jag inte hela huset så det är svårt att se om farstun måste vara symetriskt byggd för helhetens skull. Annars skulle jag vilja ha trappan under taket om farstun blir ej inglasad.
gaia
 
Stort tack för alla fantastiskt kloka svar - har inte haft koll (igen :) )
Åt andra hållet är det en gammal vinstock (40tals)
Trappen är av granit som vi fyndat så den behöver inte skyddas - men det vore ju bra att gå ut en liten bit över plattformen.

Återkommer!
Tack igen!
 
Har sorg i familjen (egentligen släkten)
och har inte orkat ta tag i detta. Förlåt.
 
M
cheetah1 skrev:
Kan ni inte ha trappa på båda sidorna?
Håller med fullständigt. Och låta räcket följa trappen ner åt båda håll, klassiskt.
En fasad i osymmetri är dödssynd ;)

Trappen framåt känns annars som det naturliga, dock kan jag inte svara på hur man löser ingången till jordkälllaren.
 
Wagner skrev:
Valmat är fint, men är väl vanligast ihop med plåttak? Hur funkar det med tegel då? Blir det inte trixigt i "vecken" på en liten veranda? För ts ville ju återanvända tegel...

Platt tak har jag sett men oftast på lite nyare verandor. Tror ändå det kan bli bra.

Annars kan man ju glasa verandan så syns det inte utifrån att dörren inte sitter i mitten...:cool:
Ett vanlig valmat tak med betongpannor....

Zanda_Betongpannor_03.jpg
 
Hej igen

För det första ligger huset i ganska kraftig sluttning; verandan är en halvmeter lägre på den sida där trappen är. På den andra sidan, mot stenmurens södra sida (där det blir varmt av solen hela dagen) finns en vinstock (med vindruvor) från 40-talet samt mycket annat planterat. Där är det alltså rabatt och vi har inte tänkt riva upp det.

Min man höll på med en ritning hur vi skulle kunna bygga när en ung person i hans familj plötsligt dog.
Så just nu orkar vi inte med huset. :(

Tack alla som engagerar sig - ska försöka sammanfatta mina frågor snart.
 
Aniska skrev:
Hej igen

För det första ligger huset i ganska kraftig sluttning; verandan är en halvmeter lägre på den sida där trappen är. På den andra sidan, mot stenmurens södra sida (där det blir varmt av solen hela dagen) finns en vinstock (med vindruvor) från 40-talet samt mycket annat planterat. Där är det alltså rabatt och vi har inte tänkt riva upp det.

Min man höll på med en ritning hur vi skulle kunna bygga när en ung person i hans familj plötsligt dog.
Så just nu orkar vi inte med huset. :(

Tack alla som engagerar sig - ska försöka sammanfatta mina frågor snart.
Det var tråkigt att läsa, beklagar förlusten!

Ta hand om varandra nu, huset kan ni alltid fixa med senare.
 
Enk Projektet skrev:
Ett vanlig valmat tak med betongpannor....
Ja, jo, att det finns valmade villatak med tegel känner jag till, men med frågan om det inte var vanligast med plåttak syftade jag på just verandatak. Tycker "alla" farstukvistar o dyl med valmade tak är klädda med plåt eller sådan där grusig matta... (eller så är det bara för att jag ffa tänker på husen i bekantskapskretsen som har sådana verandor...:blushing:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.