Hej bor i ett 120m2 stort hur med vattenburet system kopplat till en kökspanna. (2rörs system) med självtryck.
Har varken acktank (finns ingen plats) eller elpatron.
Har även en luft/luft värmepump men i klenaste lagret. är det på nollan är det ca 20 grader inne men så fort det sjunker blir det kallare inne.
Problemet är ju att när man inte är hemma o eldar eller på natten blir det ju himla kallt, har ett elelement i sovrummet så det är ju varmt men inte i resten av huset.
Vad tror ni om att köpa in en pelletskamin och köra den när man inte är hemma o kan elda? eller kanske köpa en vattenmantlad som kopplas till elementen? det lär ju gå åt 1-2säck per dygn (50kr/säck*30=1500kr/mån)
eller blir det billigare att montera in en elpatron? måste väl bli billigare än o köpa in massa el-emement.

mvh johan
 
Nog borde det väl gå att pressa in en 750l acktank (med elpatron) nån stans iofs..?

Men att sätta en elkassett (Liten burk med en elpatron i) i serie med tilloppsledningen till elementen är nog den billigaste åtgärden(Om nu inte kökspannan är förberedd för elpatron). Värme som fungerar om du inte inte är hemma och kan fylla på bränsle är ju nästan ett krav om man har ngt som kan frysa sönder i huset.. . "Självtryck", du menar kanske självcirkulation (Ingen pump), jag skulle nog isåfall sätta in ngn form av pump för att garantera cirkulationen vid eldrift på låg effekt..

Pelletskaminer har begränsade gångtider, men den fungerar förstås "över natten" men inte mycket längre, vattenmantlade pelletskaminer är dessutom ganska dyra...
 
okej tack för tipsen
Ang. elpatron hur stor kan man behöva och måste man ha cirkulation pump om man monterar elpatron?

tack på förhand


PST skrev:
Nog borde det väl gå att pressa in en 750l acktank (med elpatron) nån stans iofs..?

Men att sätta en elkassett (Liten burk med en elpatron i) i serie med tilloppsledningen till elementen är nog den billigaste åtgärden(Om nu inte kökspannan är förberedd för elpatron). Värme som fungerar om du inte inte är hemma och kan fylla på bränsle är ju nästan ett krav om man har ngt som kan frysa sönder i huset.. . "Självtryck", du menar kanske självcirkulation (Ingen pump), jag skulle nog isåfall sätta in ngn form av pump för att garantera cirkulationen vid eldrift på låg effekt..

Pelletskaminer har begränsade gångtider, men den fungerar förstås "över natten" men inte mycket längre, vattenmantlade pelletskaminer är dessutom ganska dyra...
 
Min pelletskammin värmer i 24 tim, jag kan säkert ställa ner den så den värmer 36tim.
Men i mitt fall så är det exakt som hos dig, jag eldar ved men över natten så sätter jag på den.
Jag sätter även på den om jag ska vara borta 10 tim.
Men som sagt extra värme, ska du köra enbart på pellets så klarar den nog bara 16 tim!
 
Elpatroner är billiga,det finns ingen anledning att inte skaffa sig möjligheten att värma upp hela huset till +20 när det är -20 ute. För frysskydd & nattkomplettering duger kanske 4500W, men sätt in en större eller kanske hellre 2st 4,5kW. (Huvudsäkringen styr hur mkt som kan kopplas in., ingen anledning att ta i så mycket att man blåser den....).
När det gäller pumpar: Vet ej hur bra det cirkulerar i ditt system utan pump..kanske kan funka utan..

Normalt bör man ju om man har en panna/vattenmantlad kamin / Kökspanna ha en acktank med laddkoppel till pannan och sedan en automatiskt styrd shunt + pump från pannan till radiatorerna...
 
Hej
Vad har du för pelletskamin? hur mycket säck tar det per dag ungeför? hur många timmar prukar den vara igång per dag?

har läst lite o tycker dom verkar ta mycket pellets, så det blir dyrt i drift?

mvh johan



abe skrev:
Min pelletskammin värmer i 24 tim, jag kan säkert ställa ner den så den värmer 36tim.
Men i mitt fall så är det exakt som hos dig, jag eldar ved men över natten så sätter jag på den.
Jag sätter även på den om jag ska vara borta 10 tim.
Men som sagt extra värme, ska du köra enbart på pellets så klarar den nog bara 16 tim!
 
Min kamin heter mysinge(n) och den är igång på låg effekt hela tiden, den drar ca en säck/dygn.
testade detta nu, innan slog jag på och av.
Nu blåser det rätt igenom mina väggar så om jag hade haft välisolerat så hade den säkert gått på hälften.
Nu eldar jag med ved och värmer en tredjedel av 140m2 med ved.
 
Okej det låter ju bra, är det smidig o ställa in? har du öppen planlösning eller sprider sig värmen bra ändå?


abe skrev:
Min kamin heter mysinge(n) och den är igång på låg effekt hela tiden, den drar ca en säck/dygn.
testade detta nu, innan slog jag på och av.
Nu blåser det rätt igenom mina väggar så om jag hade haft välisolerat så hade den säkert gått på hälften.
Nu eldar jag med ved och värmer en tredjedel av 140m2 med ved.
 
Den är jättesmidig, dom har en rökfläkt så man behöver ingen skorsten, dock mot yttervägg.
Den sprider med en fläkt så värmen kommer inte ut så bra i andra rum.
Lika som en elfläkt.
 
okej har du haft några problem med den?
kör du med eller utan skorsten?
rekomenderard du denna kamin, såg att dom säljdes ut för ca 30 tusen, skapligt pris.
ska ha den i ett rum som ligger brevid rummet där en luftvärme pump sitter så hoppningsvis kan luftpumpen förflytta värmen till resten av huset.




abe skrev:
Den är jättesmidig, dom har en rökfläkt så man behöver ingen skorsten, dock mot yttervägg.
Den sprider med en fläkt så värmen kommer inte ut så bra i andra rum.
Lika som en elfläkt.
 
jag har fläkt inte skorsten, funkar bra.
Och den har bra mysfaktor, inte som en öppen eld men trevlig ändå.
Var bor du, jag kanske vet en säljare?
 
okej låter fläktem mycket?

Bor i linköping mvh johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.