injonil skrev:
Till de som bara avfärdar köparens anspråk på ersättning som dravel så hör detta inte hemma under delforumet Juridik!
Oj, hoppsan, varför skulle man inte få uttrycka sig i delforumet juridik?
 
Buster1 skrev:
Oj, hoppsan, varför skulle man inte få uttrycka sig i delforumet juridik?
Vissa har missförstått poängen med ett diskussionsforum. Är man ute efter att enbart skriva fakta kan man anmäla sig som medlem på wikipedia eller liknande.

Vill man fortsätta diskutera bortser man från dylika påståenden. Självklart bör man få uttrycka sig på ett forum (så länge man följer forumets regler).
 
eviljava skrev:
Jo, men i köket är det inte så, eller hur? Där sitter det enligt uppgift enbart mollyplugg i väggen. Varför kräver köparen att de målar om denna vägg tror du?
Sant.
 
Vad jag menar är att i delforumet Juridik ska man diskutera juridik och inte bara ha en massa snack om vad man tycker.

I denna tråd är det helt klart relevant att beskriva vilka typer av anspråk som kan vara riktiga respektive felaktiga och dessutom som några gjort varna för att köparen KAN vara en lycksökare som är ute efter lättförtjänade pengar.
 
Redigerat:
injonil skrev:
Vad jag menar är att i delforumet Juridik ska man diskutera juridik och inte bara ha en massa snack om vad man tycker.
Bara fakta alltså?
 
Vem skall granska att alla fakta som skrivs här stämmer då? Har man då rätt att stänga av medlem som skrivit "icke fakta" eller "falsk fakta"?
 
Mikael_L
Nu pratar vi knappast avstängningar, utan mer lämpligheten av inlägg, och hur inlägg passar i del-forumet (och till tråden).

Och visst kan jag tycka injonil har en poäng, att försöka hålla inläggen i närheten av det juridiska området.

Om TS satt frågan under måla/tapetsera-forumet hade vi istället inriktat oss på att svara hur TS enklast och bäst spacklar och målar över dessa skavanker, men inte hur juridiskt rimligt det är.
 
Visst får man säga vad man tycker, men tyngdpunkten borde vara på fakta. Om man bara skriver vad man tycker så hjälper man inte TS.
 
Mikael_L
Att avfärda kravet som dravel kan och är väl en juridiskt ståndpunkt på sitt sätt, men det är också en oro att det kanske finns ett case.

Jag skulle i alla fall inte tillmötesgå köparen på något vis.
Antingen helt ignorera eller helt enkelt meddela att sånt här är kutym vid övertagandet av gamla lägenheter.
Om jag nu ska försöka vara lite ontopic. Detta var inte heller någon hjälp till TS, då redan så många sagt så ... ;)
 
Redigerat:
injonil skrev:
Vad jag menar är att i delforumet Juridik ska man diskutera juridik och inte bara ha en massa snack om vad man tycker.

I denna tråd är det helt klart relevant att beskriva vilka typer av anspråk som kan vara riktiga respektive felaktiga och dessutom som några gjort varna för att köparen KAN vara en lycksökare som är ute efter lättförtjänade pengar.
En massa inlägg har gjort just detta, dvs förklarad vilka juridiska möjligheter köparen har gentemot säljaren att i detta fallet kunna kräva ersättning för spackel i hål. Dvs inga alls. Vi är sedan flera som har uttryckt vårt bifall till detta renomenang.
 
injonil skrev:
Vad jag menar är att i delforumet Juridik ska man diskutera juridik och inte bara ha en massa snack om vad man tycker.

I denna tråd är det helt klart relevant att beskriva vilka typer av anspråk som kan vara riktiga respektive felaktiga och dessutom som några gjort varna för att köparen KAN vara en lycksökare som är ute efter lättförtjänade pengar.
Och hur hjälper det TS att du berättar vad du tycker om att andra tycker på fel ställe
 
SOCKEPLAST skrev:
En massa inlägg har gjort just detta, dvs förklarad vilka juridiska möjligheter köparen har gentemot säljaren att i detta fallet kunna kräva ersättning för spackel i hål. Dvs inga alls. Vi är sedan flera som har uttryckt vårt bifall till detta renomenang.
Du menar alltså att även om spacklandet har orsakat skador på tapeter eller färg, och hur stora dessa skador ändå är så har köparen aldrig någon rätt till ersättning?
 
SOCKEPLAST skrev:
En massa inlägg har gjort just detta, dvs förklarad vilka juridiska möjligheter köparen har gentemot säljaren att i detta fallet kunna kräva ersättning för spackel i hål. Dvs inga alls. Vi är sedan flera som har uttryckt vårt bifall till detta renomenang.
injonil skrev:
Du menar alltså att även om spacklandet har orsakat skador på tapeter eller färg, och hur stora dessa skador ändå är så har köparen aldrig någon rätt till ersättning?
Juridiskt finns det visst en poäng i att lägenheten nu( med spacklade hål) inte är i ett skick som man kunde förvänta sig. Om man spacklar hålen slarvigt(inget i tråden talar för eller emot detta) på en strukturtapet så får man ju mycket riktigt släta ytor som syns.

Köparen hade förmodligen tänkt sig att bara måla om så detta ett riktigt problem, eller så kanske köparen inte har drabbats av renoveringshysterin och därför inte tänkte renovera alls utan bara flytta in.

Juridiskt så finns det ett problem men jag tror inte att de har stora möjligheter att driva det eftersom köparen kommer att åtgärda detta själv inom ett par dagar eftersom han/hon vill flytta in. Dessutom är det väldigt svårt att värdera skadan.
 
Redigerat:
injonil skrev:
Du menar alltså att även om spacklandet har orsakat skador på tapeter eller färg, och hur stora dessa skador ändå är så har köparen aldrig någon rätt till ersättning?
Det är nog just det som man kan få prövat om fallet drivs vidare?

Köparen kommer aldrig att få en ersättning som motsvarar bredspackling och 4 lager målarfärg på alla väggar (som han/hon tydligen krävde).

Med hänsyn till skadornas omfattning och det faktum att det ändå var hål i väggarna, samt att ålderavdrag (okänt hur stort?) skall räknas in, osv. bör köparen knappast förvänta sig mer än någon hundralapp (uppskattningsvis).

Om man nu väljer att dra igång en process för att kamma hem några hundralappar ställer jag mig frågande till om man har "alla hästar i stallet".

Det enda rätta är ju därför att bestrida alla skriftliga yrkanden.
 
Det här är en mer nyanserad diskussion som TS bör ha nytta av och det var vad jag efterfrågade, inte att man inte får tycka. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.