Har en timmerstuga som byggdes ut på -60 talet. Den gamla delen har en krypgrund som man kan gå in i från utsidan. Nu är frågan kan man gräva ur krypgrunden den är ca 1 meter och göra en källare istället. Huset ligger på en höjd och det är röd sand i grunden. Det borde väl gå att stadga upp grunden och gräva ur den. Är det någon ide att ens försöka att få någon hantverkare som hoppar på ett sånt jobb.
 
Tyresö
Självklart går det att stötta upp huset och gräva ur en källare - jag har pumpat betong i väldigt många urgrävda källare - det finns även dom som lyfter hela sitt hus och gjuter en ny våning i markplanet, ganska ogenomtänkt eftersom då hamnar köket på 2:a våningen...

Använd riktiga valvstämp:

http://www.doka.com/imperia/md/content/dokasverige/30.pdf

Och snåla inte på stämpen - du blir platt om huset rasar. Har du möjlighet att komma in med en liten Bobcat - använd en sån - du kommer bli helt slutkörd av allt grävande. Ska du leja bort jobbet, då blir det väldigt dyrt - såna här grävjobb innebär väldigt mycket tidskrävande handgrävande. Stöter du på en stor sten, då måste den klyvas i hanterbara bitar = sprängning = rejält dyrt! Men självklart är ditt projekt fullt möjligt.

Jag pumpade betong i en källare som min kund hade handgrävt ut med spade och hink, som han tog ut genom ett 1 x 1 m hål i pannrummet. Han handgrävde ut 140 m2 källare på det viset och det tog 3 år. Han gjorde så för att hålla sitt projekt hemligt för grannarna eftersom han gjorde det utan bygglov.

När källaren var färdigbyggd och inredd, så bodde dom så i 1 år innan hans fru tog ut skilsmässa - huset fick då säljas...

Det var då det uppdagades att han hade en olovligt byggd källare - han dömdes till att riva sitt projekt, alltså fylla igen källaren och återställa till ursprungsskick....

Jag hörde allt detta av en granne till källargrävaren, som jag pumpade betong till några år senare. Källargrävaren hade tydligen hamnat på psyket efter skilsmässan och domen att återfylla källaren....

Lite kuriosa om skvaller från mina privatkunder....
 
Tyresö skrev:
Jag pumpade betong i en källare som min kund hade handgrävt ut med spade och hink, som han tog ut genom ett 1 x 1 m hål i pannrummet. Han handgrävde ut 140 m2 källare på det viset och det tog 3 år. Han gjorde så för att hålla sitt projekt hemligt för grannarna eftersom han gjorde det utan bygglov.

När källaren var färdigbyggd och inredd, så bodde dom så i 1 år innan hans fru tog ut skilsmässa - huset fick då säljas...

Det var då det uppdagades att han hade en olovligt byggd källare - han dömdes till att riva sitt projekt, alltså fylla igen källaren och återställa till ursprungsskick....

Jag hörde allt detta av en granne till källargrävaren, som jag pumpade betong till några år senare. Källargrävaren hade tydligen hamnat på psyket efter skilsmässan och domen att återfylla källaren....

Lite kuriosa om skvaller från mina privatkunder....
Normalt sett behöver man inte bygglov för att göra källare men det finns områden där detalplanen förbjuder källare, det måste m a o ha varit en sådan situation.
 
Tyresö
injonil skrev:
Normalt sett behöver man inte bygglov för att göra källare men det finns områden där detalplanen förbjuder källare, det måste m a o ha varit en sådan situation.

Ja, det kanske var pga detaljplanen, eftersom alla husen i området ser exakt likadana ut.
 
Finns alltid en väg runt massa olika regler:)

Sk bi yta, eller att lösa det med ett löst innetak när/om det blir kontroll...

Ett tidigare hus jag hade fick man ha bi yta men då bara med 190cm som tak höjd, en i ett grann omr. förklarade att han hade 220cm och att han skulle sätta i ett akustiktak om det blev kontroll.
Jag sökte bygglov på 230cm i källaren och inga problem:)
 
F
På bygglovsansökan skrev jag "takhöjd anpassas för massabalans" Jag har 2,60 i takhöjd i källarn.
 
Tyresö
fsn skrev:
På bygglovsansökan skrev jag "takhöjd anpassas för massabalans" Jag har 2,60 i takhöjd i källarn.

Hahaha......och du har helt rätt...

Massabalans...det var nytt.
 
fsn skrev:
På bygglovsansökan skrev jag "takhöjd anpassas för massabalans" Jag har 2,60 i takhöjd i källarn.
Klockrent:D
 
Tyresö
Jag hörde av en privatkund jag pumpade betong åt - och jag får reservera att det är en skröna pga det lät helt osannolikt.

Kunden köpte tomten och på tomten stod en gammal 30 m2 stuga med en igenpluggad murstock, eftersom den inte använts dom senaste 30 åren. Kunden byggde sitt boningshus på sin tomt och lät 30 m2-stugan stå kvar - dittills var allt i sin ordning - det fick ju byggas 70 + 30 m2 på tomten.

Problemen började när han skulle ansöka om lov för en vedkamin i bonongshuset, eftersom det bara var godkännt med en extern värmekälla, i form av en eldstad, på tomten - byggnadskontoret ansåg att 30 m2-huset redan hade en - och kunden var i så fall tvungen att riva den först, trots att den var igengjuten och obrukbar.

Kunden löste det med att installera en kamin i sitt vardagsrum och klassa om vardagsrummet till vedeldad bastu - vedeldad bastu räknas inte som värmekälla - och kunden fick igenom sin ansökan pga dom på byggnadskontoret hade inga synpunkter om han vill ha en soffa, tavlor och TV i sin "bastu".

Jag skrattade rätt mycket av den här berättelsen - ytterligare ett bevis på hur man stryker paragrafryttarna medhårs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.