Hej,

Vi har tittat runt på massor av hus och fastnat för Myresjöhus, Allegro p.ga. planlösning och pris.

Någon som har erfarenheter av att bygga med Myresjöhus? Samt vad bör man tänka på? Vi har tänkt att bygga på Totalentreprenad och vi har redan en tomt.

/C
 
Lyfter upp denna tråd... :)
 
Kika runt lite andra trådar, finns ganska mycket om just "vad man ska tänka på" som gäller oavsett leverantörer generellt. Finns även en hel del specifikt för Myresjöhus.

Gillar ni planlösningen och Allegro så är ett tips att kika på vad ett liknande hus skulle kosta hos en annan leverantör som är flexibibla också. Ofta kan man ju be dem rita i princip ett likadant. Det är lätt att man blir blind och fastnar för ett hus i början. Det är bra att ha åtminstone två alternativ så ni kan ni jämföra vad som är standard och inte i respektive fall. Sedan bildar ni er en uppfattning om var ni får mest för pengarna när tar med alla tillval.

Vi var inne på ett Eksjöhus i början som vi i princip var säkra på. I slutändan stod det istället mellan A-hus och Trivselhus istället och valet blev det sistnämnda efter att ha jämfört allt och vad som blev bäst efter våra behov och smak.
 
Tack för svar! Har du varit nöjd med Trivselhus? Vad ingår hos dem som inte ingår hos andra? Har förstått att mycket ingår hos TH
 
Mycket nöjd hittills, men det slutgiltiga svaret har man väl egentligen inte förrän vi byggt klart.
Det jag gillar är att de verkligen går in för att man ska få ett unikt hus, och har väldig flexibilitet.

Kan inte Myresjöhus i huvudet riktigt. Men för att lista några saker som jag är i princip säker på inte ingår hos Myresjö är:

- Isolerade innerväggar. Spån / OSB bakom gips? (Osäker)
- Ektrappa
- Bergvärme (Om man nu vill ha det för ventilation, frikyla o.s.v)
- Rostfria vitvaror + induktionshäll.
- Larm

Över lag så är det väl tilltaget med olika val för alla olika delar redan i grundutbudet gentemot alla vi jämförde med, och det var ganska många.

I många fall är säkert TH också dyrare än Myresjö också. Men huset ni tittar på vetefasen om jag inte hade kikat lite åt det hållet som vi gjorde, deras Wise-serie W:10. Det är ett sluttningshus, men de säljer det även som 2-plan, som ni kan modifiera. Vi ska bygga ett modifierat sådant. Finns nog inget som säger att ni också skulle kunna modifiera det och sätta förskjuten tacknock o.s.v. och få det likt ett Allegro. Storleken är i ursprung likt Allegro också. Kan ju vara värt ta en offert på kanske iaf.
 
Förskjuten taknock var nog fel. Menar att sätta pulpettak på både utbyggnaden/vinkeldelen och huset i sig.
 
Får man fråga vad ni betalade för Allegro ? Vi kollar på Allegro och Oktav just nu.
 
Varför väljer man att titta på Myrsjöhus som ett alternativ när så många varnar för dem? :S
 
Man kan ju titta på husen, men välja en annan leverantör.
 
Finns ingen anledning att avstå från Myresjöhus om man nu gillar deras hus och har fått ett bra pris. Det finns missnöjda köpare hos alla husleverantörer och M-hus har nog faktiskt procentuellt betydligt färre missnöjda kunder än de andra. Detta antagande baserar jag på att de har levererat nästan 100 000 hus och merparten av dessa lär ju vara jättenöjda. Vi ångrar iaf inte att vi valde dem, men vi hade säkert blivit nöjda med andra firmor också.
 
Låter lite säljigt det där. Myresjöhus anställd?

"Detta antagande baserar jag på att de har levererat nästan 100 000 hus och merparten av dessa lär ju vara jättenöjd"

Du ANTAR att de är nöjda? Vad baserar du ditt antagande på? Bara för att de har leverat många hus?

Ja kanske är det så att de första 80000 husen gick rätt bra, men nu har dom andra ägare som pressar skiten ur företaget, eller nån annan orsak, men poängen är att jag och i stort sett alla jag pratar med som har byggt Myresjöhus har antingen
A) Haft en massa fel och fått bråka järnet för att de ska fixa färdigt och kompensera för kvarstående brister, eller
B) Haft en massa fel och inte orkat ta fighten, vilket då inte syns i statisitken, eller
C) Haft brister i huset som de inte sett själva och därför antagligen varit nöjda.

Dom har en nollfelsvision som är crap, så enkelt är det. Bara att leta på nätet. När vi byggde fanns inte så mycket negativt om dem, samma sak säger våra grannar, men nu finns hur mycket som helst, så dom är definitivt på väg i diket.

Alla kan göra fel, sant, men om man väljer att inte åtgärda fel enligt ett besiktningsprotokoll så är man en skitfirma. Och i vårt grannskap är det så i samtiliga fall jag känner till.
 
steppen7 skrev:
men nu finns hur mycket som helst,.

Inte hur mycket som helst :D

Håller med dig om att det är tråkigt att de inte kan åtgärda det när det väl har gått fel, men oftast är det väl firman som anlitas till att bygga huset man skall vara mest försiktig med?
 
Jo visst är själva snickaren avgörande för slutresultatet, men Myresjöhus har ju totalentreprenad så det är egentligen oväsentligt ut en kunds perspektiv. Går det snett får dom ta in nån annan för att rätta till felet, och det har dom gjort till viss del, men dom fixar bara lite grann och hoppas på att man ska tappa orken med resterande fel, samt gör nya fel, och säger till sist att kunden aldrig blir nöjd :x Näe tro faan det när dom inte åtgärdar allt.
 
Vi byggde med MH för sju år sedan och är fortfarande jättenöjda med hur allt har skötts. Även våra grannar är lika nöjda. Dock var ju detta ett par år sedan och de senaste åren har ju varit turbulenta för husföretagen så det är väl möjligt att kvalitet och service har blivit lidande. Rimligtvis borde man ju istället satsa på just detta för att vinna över de kunder som tittat på hus hos andra tillverkare som dukat under de senaste åren.

Sedan tror jag att vi kunder är mer pålästa och krävande när det gäller husköp än tidigare. Nu finns all information och kunskap ett knapptryck bort och även en köpare utan kunskap om husbyggande kan ta reda på fakta istället för att tvingas lita på säljarens eller snickarens lugnande ord om "att så ska det minsann vara, inget att oroa sig för och det löser vi senare" m.m.

Tycker det är synd att utvecklingen gått åt det här hållet, men så verkar det ju vara i dagens samhälle. Man läser dagligen om problem med kvalitet i åldringsvården och skolvärlden bl.a. där vinstintresset blir större än servicegraden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.