Acropora skrev:
Helt riktigt!!!! ;)
Felt fel!!!!!!!!!!!
Väggar, golv och tak blir inte bättre eller sämre isolerade beroende på fönstrens U-värde.
 
Bror skrev:
Felt fel!!!!!!!!!!!
Väggar, golv och tak blir inte bättre eller sämre isolerade beroende på fönstrens U-värde.
Det är sant att väggar och tak inte inte har något att göra med fönstrenas u-värde. Däremot kan man naturligtvis fundera på om det är värt att betala extrakostnaden för att gå ner från 1,2 till 0,7 på ett fönster? Speciellt om man bor i ett hus som har andra isoleringsbehov.

M.a.o. tror jag att tidigare skribenter menade att det kapital som utgör prisdifferensen mellan t.ex. u-värde 1,2 och 0,7 är smartare att investera i tak- och/eller väggisolering.
 
Tyresö
eviljava skrev:
Det är sant att väggar och tak inte inte har något att göra med fönstrenas u-värde. Däremot kan man naturligtvis fundera på om det är värt att betala extrakostnaden för att gå ner från 1,2 till 0,7 på ett fönster? Speciellt om man bor i ett hus som har andra isoleringsbehov.

M.a.o. tror jag att tidigare skribenter menade att det kapital som utgör prisdifferensen mellan t.ex. u-värde 1,2 och 0,7 är smartare att investera i tak- och/eller väggisolering.

Precis vad jag menade. Superisolerade fönster kan aldrig kompencera ett för övrigt dåligt isolerat hus.

Det är bättre att lägga merkostnaden för dyra fönster, på övrig isolering = bättre totalisolerat hus för samma pengar. Utgår ifrån att väggytan/takytan är större än fönsterytan.
 
Redigerat:
Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr. Det är antagligen mycket billigare än att kompensera med bättre isolering i väggar och tak.
 
Bror skrev:
Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr. Det är antagligen mycket billigare än att kompensera med bättre isolering i väggar och tak.
Möjligtvis är investeringskostnaden mindre, men det går knappast fortare att räkna hem investeringen. Därför är det mer effektivt att lägga pengarna på en takisolering.

Att tilläggsisolera taket (vinden) brukar väl förresten landa på denna summa om du har ett normastort hus och gör arbetet själv?
 
Mikael_L
Bror skrev:
Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr.
Lät lite dyrt ...

För det var per fönster du menade väl?
 
Tyresö
Ja, det måste vara totalkostnaden det handlar om - fönster är dyra - men inte så dyra som en merkostnad på 11000 kr/fönster.
 
Ja, om det kostade 11000 per fönster att gå från u-värde 1,2 till 0,8 skulle det inte bli många sådana fönster sålda. :rolleyes:
 
Mikael_L
Men isåfall kan väl någon visa mig på någon fönstertillverkare som har endast 480:- prisskillnad mellan samma fönster med u-värde 1,2 och 0,8 .
 
Jag har inte hittat några belopp, utan de är dessa belopp som trådskaparen vill få kommentarer om. Läs inläggen i början på tråden.

11000 kr i prisskillnad för 23 fönster med beskriven förbättring är marginell. Jag vet i alla fall vad jag hade valt.
 
Tror jag skulle få betala typ 20000 kr mer för treglas (0,9). Köpte 23 partier. Sen är det ett helvete att hålla på att lyfta i också. Mitt 2-glas skjutparti 180x220 var vi 4 vuxna män för att flytta 10 meter till vinterförvaringen. Det var knappt så att vi klarade det . Hade det varit ett 3-glas hade vi inte fixat det utan att montera isär det. Det kommer vi dock att få göra till sommaren när det ska monteras :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.