Har haft två firmor här och tittat på omläggning av mitt tak. Har fått offert av den ena fiman och väntar fortfarande på den andra.

För tillfället har jag korrigerad plåt spikat på stickor
så det jag skall ha gjort är:

Rivning av plåten
Rivning av sticktaket
Spikning av ny råspont
Pappläggning
Strö- och bärläkt
Nya betongpannor
Nya rändals och vindskiveplåtar.

Vet inte exakt hur stor takyta det är med någonstans mellan 265-275 kvm2

Den första offerten låg på 324 000 kr vilket jag tyckte lät lite saftigt. Arbete 200 000, mtrl 124 000. Vad tycker ni?
Väntar med spänning på den andra offerten då den killen verkade mycket mer seriös
 
Ja, det lät saftigt, men en bild säger mer än tusen ord... Svårt att bedömma pris utan att ha sett något. Invänta den andra offerten.

Du är säker på att ditt hus är dimensionerat för betongpannor? Rätt stor viktskillnad på det gamla taket och det tänkta nya.
 
det var varit tegel/betong på det förr i världen :)
 
Hur pass avancerad byggställning måste byggas ? är det mycket ställning som krävs ??

Annars låter det riktigt dyrt.
 
ställningen ligger på 10 000 i offerten
 
Det är minst 100 000 kr för dyrt om det inte är världens krångligaste hus ( har ju inte sett det ).

Kolla med flera firmor är mitt tips!
 
Det kan var så att de är inte intresserade av att lägga taket. Då kanske de klämmer till med en väl saltad offert..
 
jag fick oxå känslan av att han var 100 000 kr för dyr.
kanske är så att han inte vill göra taket men det lät inte så när han var här, sen hoppas man ju att han ska våga vara såpass ärlig
 
Och mitt tak är inte krångligt alls, vanligt brutet sadeltak med två takkupor.
men ett kvm pris på ca 1200kr är för dyrt :)
 
Vi har fått offerter i Stockholmsområdet för ca 600kr/kvm takyta (efter rot). Det är inkl papp, läkt, pannor, plåtarbete, avvattning men ej råspontbyte. Tre olika firmor gav ungefär samma pris.
 
Riva i stickor är mycket jobb. Priset ligger kanske lite högt men inte 100k för högt.
 
Fick ny offert idag av den firman som det har känts absolut bäst med.

210 000 kr var den på

Lite skillnad :)
 
Ser du inte har medregnet takstege, snörasskydd osv..kan kosta lite det også. Om du skal ha det på taket bør du også innhente tilbud på dette samtidig, ellers så får du deg en overraskelse du kanskje ikke ønsker.
 
jopp, det är med :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.